Omgevingsdienst Regio Utrecht
geen max tarief
Utrecht
36 uur per week
02 januari 2025
31 oktober 2025
We zijn met steeds meer mensen in ons kleine land. Zo voeren we de druk op het milieu, onze omgeving
en elkaar steeds verder op. Een goede omgevingsdienst is daarom onmisbaar voor elke gemeente. Wij
zijn een proactieve, klantgerichte kennisorganisatie met een breed aanbod aan producten en diensten.
Met elkaar zorgen we voor een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving.
Wie zijn we en wat doen we?
De Omgevingsdienst regio Utrecht (ODRU) ondersteunt 15 gemeenten bij de uitvoering van hun milieu-
en omgevingstaken. Welke taken dat allemaal zijn, kun je hier zien. We doen ons werk met bijna 300
collega’s (vast en inhuur). Wil je meer weten over de ODRU? Bekijk ons jaarverslag van 2023 in een
vogelvlucht. Hoe de organisatie is ingericht zie je hier.
In dit filmpje ervaar je hoe het is om bij de ODRU werken.
Afdelingsinformatie
Het team Integraal Toezicht en Handhaving (ITH) bestaat uit c.a. 45 medewerkers. Zij houden toezicht op
milieu, bouw, bodem, asbest en andere omgevingsrelevante zaken.
Wat zoeken we?
Voor het uitvoeren van de werkzaamheden binnen het cluster Bouw, bodem, asbest ITH is ondersteuning
op het gebied van bouwtoezicht gewenst.
Wat ga je doen?
Bouwtoezicht en handhaving vindt plaats in aantal gemeenten binnen de provincie Utrecht. Ook doen wij
het bouwtoezicht en handhaving voor de provinciale bedrijven binnen de provincie Utrecht.
De werkzaamheden bestaan vooralsnog uit het zelfstandig doen van:
• Bouwcontroles (maximaal 300 stuks)
• Controles op label C kantoorpanden en de mogelijk handhaving hierop (100 stuks)
• Het opsporen van illegale bouw (maximaal 20 zaken)
• Gebiedstoezicht (maximaal 100 uur).
• Uitvoering geven aan handhaving bij bouwwerken, samen met de juristen, maakt onderdeel uit
van de werkzaamheden (maximaal 400uur).
• Aangezien de werkzaamheden niet altijd binnen kantooruren kunnen plaatsvinden, is het doen
van de controles buiten kantooruren (een aantal keer per jaar) onderdeel van de functie.
Deskundigheidsgebieden;
Toezicht zoals vermeld in de kwaliteitscriteria 3.0 toezicht en handhaving bouwen en ruimtelijke ordening
(deskundigheidsgebied 4):
1. Toezicht houden overeenkomstig en aan de hand van de wet- en regelgeving, vergunningstekeningen,
vergunningvoorschriften met name t.a.v. algemene bouw en ROregels op/bij:
a. de
omgevingsplanactiviteit (bestemmingsplannen) t.a.v. strijdigheid;
b. de uitvoering van de bouw;
c. bestaande bouw;
e. de naleving van veiligheidsvoorschriften;
f. de naleving van brandvoorschriften;
g. het gebruik van gebouwen;
h. het gebruik van gronden;
i. werken/taken.
2. Inschakelen van specialist voor complexe situaties en beoordelen toepasbaarheid advies van
specialist.
3. Bevindingen rapporteren, overtredingen melden, optreden en ambtelijke vooraankondiging maken.
4. Handhaven bij geconstateerde overtredingen.
5. Behandelen van de start- en gereed melding van aanleg, bouw en/of sloop.
6. Behandelen ongewone voorvallen, klachten, meldingen en handhavingsverzoeken
Zelfstandigheid
Opdrachtnemer is bij het uitvoeren van de overeengekomen werkzaamheden geheel zelfstandig. Hij
verricht de overeengekomen werkzaamheden naar eigen inzicht en zonder toezicht of leiding van
Opdrachtgever (ODRU). Opdrachtgever (ODRU) kan wel aanwijzingen en instructies geven omtrent het
resultaat van de opdracht.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox