Omgevingsdienst Regio Utrecht
max €85 per uur
Utrecht
36 uur per week
01 april 2025
31 december 2025
We zijn met steeds meer mensen in ons kleine land. Zo voeren we de druk op het milieu, onze omgeving
en elkaar steeds verder op. Een goede omgevingsdienst is daarom onmisbaar voor elke gemeente. Wij
zijn een proactieve, klantgerichte kennisorganisatie met een breed aanbod aan producten en diensten.
Met elkaar zorgen we voor een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving.
Wie zijn we en wat doen we?
De Omgevingsdienst regio Utrecht (ODRU) ondersteunt 15 gemeenten bij de uitvoering van hun milieu-
en omgevingstaken. Welke taken dat allemaal zijn, kun je hier zien. We doen ons werk met bijna 300
collega’s (vast en inhuur). Wil je meer weten over de ODRU? Bekijk ons jaarverslag van 2023 in een
vogelvlucht. Hoe de organisatie is ingericht zie je hier.
In dit filmpje ervaar je hoe het is om bij de ODRU werken.
Afdelingsinformatie
Het team Integraal Toezicht en Handhaving (ITH) bestaat uit c.a. 45 medewerkers. Zij houden toezicht op
milieu, bouw, bodem, asbest en andere omgevingsrelevante zaken.
Wat zoeken we?
Voor het uitvoeren van de werkzaamheden binnen het cluster Bouw, bodem, asbest ITH is ondersteuning
op het gebied van bodemtoezicht gewenst.
Wat ga je doen?
Je werkzaamheden als toezichthouder bodem zijn breed. Je voert controles uit op allerlei typen
bodemwerkzaamheden in het kader van de Omgevingswet zoals het. Daarnaast voer je gebiedsgerichte
(bodem) controles uit om illegale situaties op te sporen. Als na toezicht blijkt dat handhaving moet
plaatsvinden, is dat ook een taak die jij uitvoert.
Deskundigheidsgebieden;
Toezicht zoals vermeld in de kwaliteitscriteria 3.0 toezicht en handhaving bodem (deskundigheidsgebied
6):
1. Maken van een risicoanalyse en op basis daarvan de toezichtmethode en -frequentie bepalen.
2. Voorbereiden en uitvoeren van controles ter plaatse.
3. Toezicht houden: bevindingen rapporteren, overtredingen melden, optreden en ambtelijke
vooraankondiging maken; opstellen van een bezoekverslag of brief.
4. Handhaven conform de LHSO indien er overtredingen worden geconstateerd.
5. Bodemadvies geven op verzoek van het meldpunt of de piketdienst.
6. Overleggen met specialisten en/of juristen.
7. Bepaalt afhankelijk van de situatie relevantie, toepasbaarheid en diepgang van adviezen.
8. Opvolging van de adviezen die op basis van de taken van ketentoezicht worden gegeven.
9. Administratief toezicht
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox