Gemeente Rijswijk

Teammanager Inkomen / Adviseur doorontwikkeling Sociaal Domein

Gemeente Rijswijk

De opdracht­omschrijving

Organisatie

Rijswijk is een groeigemeente in de directe nabijheid van grote steden als Den Haag en Delft, maar koestert zijn eigenheid. De stad is modern én historisch maar ook druk én rustig, grijs én groen. Rijswijk biedt een interessante werkomgeving in het ‘stedelijke hart’ van de Randstad. Rijswijk heeft een overzichtelijke schaal met veel dynamiek en complexe stedelijke opgaven. Ideaal om je werkervaring te verdiepen én te verbreden.

In de gemeentelijke organisatie werken ongeveer 430 medewerkers in 35 verschillende teams, verdeeld over vijf domeinen. We werken op basis van eigen verantwoordelijkheid, vertrouwen en goed opdrachtgever- en opdrachtnemerschap. Dit biedt de kans om in teams nauw samen te werken aan het realiseren van (maatschappelijke) doelen. Het gaat daarbij vooral om het behalen van resultaat, waarbij flexibiliteit en creativiteit belangrijke eigenschappen zijn. Onze kernwaarden zijn betrokkenheid, toewijding, betrouwbaarheid en deskundigheid.

Domein / Team

Het team Inkomen maakt deel uit van het Sociaal Domein dat in totaal 5 teams kent en wordt aangestuurd door een Domeinmanager. De 5 teams zijn Inkomen,  Werkgever Service Punt en Financieel Service Punt, Sociaal beleid, WMO en Jeugd, en Bedrijfsvoering. Alle teams worden aangestuurd door een teammanager.

De cultuur in het Sociaal Domein is min of meer familiair te noemen. De sfeer is hartelijk, mensen ondersteunen elkaar graag, maar is ook enigszins gesloten. De uitdaging is om de waarde van de hartelijke sfeer te bewaren en bewaken, maar ook om elkaar collegiaal zakelijk te ondersteunen en aan te spreken.

Het Team Inkomen bestaat uit circa 19 fte. De huidige teammanager Inkomen neemt op 15 oktober afscheid.

Binnen het Sociaal Domein speelt gelijktijdig een aantal ontwikkelingen. Er zijn wisselingen in het management, 3 van de 6 managementfuncties zijn of worden vacant of worden. Er ligt binnen het domein een aantal vragen, waar onder:

  • Het in kaart brengen van de capaciteit binnen enkele teams en de vraag of de capaciteit evenredig verdeeld is;
  • Verbetering van de (eenduidige) managementinformatie uit de verschillende afdelingen, enerzijds om de resultaten inzichtelijk te maken en inzet te verantwoorden en anderzijds om de sturing eenduidiger te maken;
  • Er is een aantal kadernota’s door college en raad vastgesteld die vragen om een meer integrale samenwerking binnen het Sociaal Domein. Het managementteam staat samen aan de lat om de organisatie hier op voor te bereiden en in te richten.

Opdracht

Als teammanager Inkomen voer je de reguliere PIOFA-taken uit. Daarnaast vragen de volgende thema’s bijzondere aandacht.
- Inburgering: implementeren van de nieuwe wet Inburgering in samenwerking met de teams en Sociaal beleid en Bedrijfsvoering. Dit vraagt de komende maanden intensieve sturing in samenwerking met de daarvoor ingerichte werkgroepen.
- Toeslagenaffaire: monitoren en terugkoppelen aan de verantwoordelijke wethouder.
- Ooievaarspas: uitvoering Publieke Dienstverlening, hier ligt een personeelsvraagstuk.
- Afronden en wanneer nodig upgraden van de Covid-regelingen.

Daarnaast vragen we de kandidaat een (prominente) rol te vervullen in
- Doorontwikkeling van het Sociaal domein (procesverbetering, verbeteren managementinformatie, eenduidige sturing etc.);
- Integrale aanpak uitvoering kadernota’s.

Om een gedragen en duurzaam resultaat te bereiken is het noodzakelijk dat verbeteringen in samenspraak en samenwerking met de teammanagers en medewerkers wordt opgepakt. Zoeken naar oplossingen, ruimte creëren, doorvoeren van verbeteringen en ook de rust bewaren.

 

Competenties

- Resultaatgericht;
- Verbindend;
- Initiatiefrijk;
- Motiveren;
- Organisatiesensitiviteit;
- Leiding geven.

 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Een afgeronde wo bachelor opleiding.
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • Minimaal 3 tot 5 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van sociaal domein/inkomen, werk&participatie in de afgelopen 10 jaar.
  • Uiterlijk beschikbaar per 18 oktober 2021 voor 36 uur per week gedurende de looptijd van de opdracht inclusief eventuele verlengingsopties.

De Wensen

  • Aantoonbare werkervaring bij een gemeentelijke organisatie. (15 pt)
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als leidinggevende met veranderprocessen in de afgelopen 7 jaar (duidelijk weergegeven in het cv). (30 pt)
  • Een afgeronde wo master opleiding op het gebied van het Bestuurskunde, Bedrijfskunde of Verandermanagement. (20 pt)

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox