Provincie Noord-Brabant

Teamleider/strategisch adviseur P&O ad interim

Provincie Noord-Brabant

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving

Wij werken bij de provincie vanuit de maatschappelijke opgaven, dat betekent dat we onze expertises optimaal op orde houden zodat we ons in verbinding met stakeholders en externe partners verder ontwikkelen naar een opgave gestuurde netwerkorganisatie met een groot adaptief vermogen (‘toegerust zijn’). En dat we adequaat, met kennis van zaken flexibel kunnen inspelen op de actualiteit van de Brabantse samenleving. We dragen hierbij zorg voor de ontwikkeling, deling en borging van kennis, vaardigheden en gedrag, kortom ambtelijk vakmanschap.  Vanzelfsprekend horen hier tevens ontwikkeling en en borging van heldere kaders, logische werkprocessen en ondersteunende richtlijnen bij.

Om binnen de provincie als lerende organisatie deze “andere manier van samenwerken”, die zich kenmerkt door ruimte te bieden aan de professional, verder te ontwikkelen en te professionaliseren zoeken we voor het expertteam P&O een ervaren teamleider/ strategisch adviseur P&O.    

De voornoemde andere manier van samenwerken is gebaseerd op het “HOF principe”.  De Operationalisatie van de maatschappelijke opgaven waar wij voor staan  ligt in handen van de programmamanagers, hierbij gefaciliteerd door H-managers, die hiërarchisch verantwoordelijk zijn voor in- door- en uitstromen van medewerkers. Belangrijk hierbij is de Functionele ontwikkeling, immers als de medewerker zich persoonlijk en professioneel ontwikkelt, ontwikkelt de organisatie.

Je taken
:
Als teamleider/strategisch adviseur van het expertteam P&O is je opdracht tweeledig:
Je zorgt voor de dagelijkse operationele aansturing van de HR-adviseurs, personeelsconsulten en arbeidsjuristen in nauwe samenwerking met de andere teamleider. In een duoconstructie ben je gezamenlijk verantwoordelijk voor het gehele beleidsterrein van PenO en zorg je voor optimale beleidsontwikkeling en beleidsadvisering op het gebied van het (strategisch) HRM-beleid.

Je opdracht

De geschetste netwerkorganisatie is voortdurend in ontwikkeling en we streven naar een optimale werkwijze. P&O gaat deel uitmaken van een gloednieuw te vormen programma waar H- management en P&O met elkaar samen gaan werken om elkaar te versterken in de continue aandacht voor mens en organisatie. Met de vorming van dit nieuwe programma Menselijk Kapitaal is je opdracht om enerzijds te zorgen voor continuïteit en solide kwaliteit van de dienstverlening binnen het team. Anderzijds draag je bij aan de transitie die het team P&O doormaakt naar het programma Menselijk Kapitaal. Binnen dat nieuwe programma is de vernieuwde manier van organiseren en samenwerken nog niet uitgekristalliseerd. Dit betekent dat er wat van je wordt verwacht in termen van meedenken, zorgen voor een goede transitie, oplossen van knelpunten, en zorgdragen voor een goede communicatie in het team.
Met als uitgangspunt realisatiekracht en impact kan de teamleider samen met zijn of haar collega “als vertaler van de organisatievisie”  en met de collega’s van P&O als verbinders de brug slaan naar de ruim 1400 collega’s.
Als gevolg van het vertrek van de huidige teamleider is een vacature ontstaan. Je zorgt ervoor dat, nadat de rol van opdrachtnemer PenO goed is doorontwikkeld binnen het nieuwe programma, mogelijk primair interne kandidaten kunnen solliciteren op een goed geëvalueerde, vernieuwde functie-inhoud.  Zo nodig draag je ook bij aan het inwerkprogramma van de geworven kandidaat (meester gezel).

Kandidaatomschrijving

Je bent een verbinder, netwerker, doorzetter en een zeer ervaren HRM’er die brede kennis en ruime ervaring heeft met organisaties in ontwikkeling. Vanuit je duidelijke senioriteit weet je een stevige positie in te nemen binnen het team en in de organisatie. Daarin kies je bewust je rolneming en zullen collega’s je snel op een natuurlijke wijze zien als operationeel leidinggevende. Je hebt diepgaande kennis van een eigentijds HR beleid en -instrumentarium  en ruime ervaring met transformatie trajecten vanuit een inspirerende organisatievisie.
Je schakelt makkelijk met mensen en hebt een overtuigende persoonlijkheid met goede communicatieve vaardigheden. Op verschillende niveaus ben je in staat (proactief) te schakelen met daarbij een goed gevoel voor de verschillende belangen binnen de organisatie en omgeving.

Met wie werk je samen?

Tot 1 januari bevindt P&O zich in een overgangssituatie.
Behalve met je naaste collega’s werk je tot 1 januari 2024 samen met de huidige programmamanager Bedrijfsvoering Beleid en Advisering (BBA). Hier is P&O nu nog gepositioneerd tot het moment dat het nieuwe programma Menselijk Kapitaal van start gaat.
Vanaf 1 oktober start de nieuw programmamanager Menselijk Kapitaal aan wie je rapporteert en inhoudelijk leiding van gaat ontvangen. Hiërarchisch is de H-manager je leidinggevende.
Daarnaast werk je samen met Directieteam, Concernstaf, H-manager(s) en overige Programmamanagers binnen en buiten BBA.
Je hebt een informeel mandaat op het terrein van je expertise en je draagt verantwoordelijkheid voor de daarbij behorende budgetten.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Werkervaring Kandidaat beschikt over minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met project- én procesmanagement, met organisatie- en teamontwikkeling en met verander-/transitiemanagement, bij voorkeur met maatschappelijke en politieke betrokkenheid/ affiniteit. Deze werkervaring blijkt uit het CV.
  • Minimale werkervaring • Ruime aantoonbare ervaring als leidinggevende; • Ruime en aantoonbare ervaring met procesbegeleiding en verandermanagement bij complexe opgaven; • Ervaring met organisatie- en teamontwikkeling, bij voorkeur met maatschappelijke en politieke betrokkenheid/ affiniteit. Dit blijkt uit het CV.
  • Overige eisen • Analytisch ben je sterk en in staat om ervaringen/informatie te vertalen naar concrete, uitvoerbare en geaccepteerde adviezen en instrumenten. • Je schakelt makkelijk tussen strategie en operatie. • Je bent makkelijk benaderbaar. • Je hebt actuele en brede kennis van de nieuwste ontwikkelingen binnen je vakgebied. Dit blijkt uit het CV.
  • Ervaring met verandermanagement bij voorkeur binnen een overheidsorganisatie Kandidaat beschikt over minimaal 5 jaar recente werkervaring als HR businesspartner, strategisch managementadviseur, teamleider bij voorkeur met maatschappelijke en politieke betrokkenheid / affiniteit. Deze werkervaring blijkt uit het CV.
  • Opleidingsachtergrond / werk en denkniveau Kandidaat beschikt over minimaal een HBO +/ WO werk- en denkniveau met een afgeronde opleiding in het HR werkgebied aangevuld met een relevante opleiding in bijvoorbeeld transitiemanagement. Deze opleidingsachtergrond blijkt uit het CV.

De Wensen

  • Ervaring met verandermanagement bij voorkeur binnen een overheidsorganisatie Kandidaat beschikt over minimaal 5 jaar recente werkervaring als HR businesspartner, strategisch managementadviseur, teamleider bij voorkeur met maatschappelijke en politieke betrokkenheid / affiniteit. Deze werkervaring blijkt uit het CV.
  • Opleidingsachtergrond / werk en denkniveau Kandidaat beschikt over minimaal een HBO +/ WO werk- en denkniveau met een afgeronde opleiding in het HR werkgebied aangevuld met een relevante opleiding in bijvoorbeeld transitiemanagement. Deze opleidingsachtergrond blijkt uit het CV.
  • Werkervaring Kandidaat beschikt over minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met project- én procesmanagement, met organisatie- en teamontwikkeling en met verander-/transitiemanagement, bij voorkeur met maatschappelijke en politieke betrokkenheid/ affiniteit. Deze werkervaring blijkt uit het CV.
  • Interview Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. Tijdens het sollicitatiegesprek zijn de laatste (maximaal) 25 punten toe te kennen. Deze 25 punten worden als volgt verdeeld: 1) De zienswijze en visie op de betreffende functie/werkzaamheden, gerelateerd aan eigen ervaring en visie provincie: maximaal 10 punten. 2) Match met collega teamleider (voldoende complementair in kennis en samenwerking): maximaal 5 punten. 3) Competenties zoals verbindend, doortastend, vernieuwend, betrouwbaar, maximaal 10 punten. Bij de provincie gaan we uit van het BYOD (Bring Your Own Device) principe. We vragen een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) op van de kandidaat aan wie de opdracht voorlopig wordt gegund. Dit is onderdeel van de selectieprocedure en een knock-out criteria. We vragen deze bij voorkeur te overleggen voorafgaand aan de eerste werkdag maar in ieder geval uiterlijk binnen één maand nadien. Hiervoor stuurt de provincie u na de definitieve gunning een link op uw persoonlijk e-mailadres.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox