gemeente Utrecht

Strategisch mobiliteitsadviseur sklk

gemeente Utrecht

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving:
 Waar nodig vanuit expertise van mobiliteit advisering / input leveren voor de vervolgonderzoeken: 

-Vervoerswaardestudie. Vervolgonderzoek op basis van de uitkomsten van de OV vervoerswaardestudie (reeds uitgevoerd). Betreft o.a. reistijd van BRT i.r.t. vervoerswaarde en nadere bestudering inpassing van de BRT aan de westzijde van SKLK (in Lunetten). 

-Fasering. Input leveren vanuit mobiliteit voor de uitwerking van de fasering van SKLK. Hoe kan de voorkeursrichting in stappen gerealiseerd worden? En werkt elke tussenfase dan goed qua bereikbaarheid, OV-ontsluiting en parkeren? Voor de eerste fase van de fasering denken we aan bebouwing nabij het bestaande station Lunetten, in de driehoek. Daarbij is een autotoegang vanaf Lunetten en een betere openbaar vervoer verbinding richting USP nodig. De inpassing van deze verbindingen vergt nader onderzoek en uitwerking. De mobiliteitsadviseur wordt ook gevraagd mee te denken over de financiële uitwerking van de investeringen in de 1e fase. 

-UNESCO: Input/advisering vanuit mobiliteit bij de gevoeligheidsanalyse naar Unesco. Daarbij onderzoeken we of we de voorkeursrichting kunnen realiseren rekening houdend met de inpassingsmogelijkheden in en nabij het UNESCO Werelderfgoed Hollandse Waterlinies.

-MIRT traject. Betrokkenheid bij lobby richting rijk en provincie, met het oog op starten op MIRT-traject. Advisering over voordelen van SKLK voor andere partners (NS, ProRail, het rijk) en hoe samenwerking opstarten.  Verbindingen over A27. Vanuit mobiliteit meedenken in vraagstuk over het realiseren van (smalle) verbindingen over A27.  

Advies / expertise rondom publicatie scenariostudie:  Mogelijke toelichting aan raad in een technische briefing  Beantwoording van mogelijke raadsvragen in evt raadscommissies en raadsinformatiebijeenkomsten. 

Aanwezigheid bij informatiebijeenkomsten over SKLK voor de omgeving– toelichten aan stakeholders van de mobiliteitskeuzes Adviseren wethouders over SKLK / mobiliteit waar nodig Advisering van  projectwethouder en wethouders Ruimtelijke Ordening en Wonen in de staven Lunetten-Koningsweg en Gebiedsontwikkeling. 

Vanuit SKLK de relatie met de Mobiliteitsonderzoek Utrecht Oost bewaken (separaat traject).  Regulier werk in Ontwerpteam SKLK (wekelijks op donderdagochtend): algemene advisering mobiliteit irt Scenario’s, bv over:  TOD (Transit-oriented development) concept, focus op fiets & voetganger / modal shift  Advisering over Parkeren & autobereikbaarheid  Advisering over Bus / tram / trein  Advisering over routes langzaam verkeer / OV, locaties P&R’s etc.   Afstemming met interne mobiliteitsadviseur i.r.t. de studie Spoorcorridor UAD en de vertaling naar project SKLK (inpassing ic-station, hov-baan, ook irt fasering)   Zorg dragen voor goede afstemming en overeenstemming met relevante collega’s:  Afdelingen & teams binnen de gemeente rondom mobiliteit.  Tbv afstemming stadsbreed / in netwerk van MIRT adviseurs etc. 

De Eisen

  • Ik bevestig dat ik de bovenstaande vragen naar waarheid heb ingevuld.
  • Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
  • Is de kandidaat een zzp’er en wordt deze rechtstreeks voorgesteld (zonder bemiddeling door een bureau)?
  • Je hebt minimaal 10 jaar ervaring heeft met grootstedelijke gebiedsontwikkeling binnen de G4
  • Je hebt ervaring heeft met communicatie met externe stakeholders zoals Rijkswaterstaat, ProRail, NS, U Ned, maar ook bewoners
  • Je kunt strategisch adviseren zowel op ambtelijk als op bestuurlijk/politiek niveau

De Wensen

  • Prijs is exclusief BTW en inclusief alle bijkomende kosten. Let op: het maximum uurtarief is: € 130,00 Het met een hoger tarief offreren dan het aangeven maximum leidt tot uitsluiting van verdere deelname
  • Je hebt bij voorkeur evaring in projecten en programma’s die gericht zijn op de Mobiliteitstransitie, waarin onderstaande onderdelen belangrijke onderdelen hebben gevormd. Selecteer alle onderdelen waarmee je ervaring hebt.  - Lage parkeernorm - Deelmobiliteit - Mobiliteitshubs - MaaS - Gedragsverandering
  • Je bent goed in staat om de belangen van stakeholders, zoals bijvoorbeeld de NS en ProRail, te vertalen naar de mobiliteitsuitgangspunten voor de stedelijke ontwikkeling
  • Licht kort en bondig een situatie toel waarin je aan het college/de raad een mondelinge toelichting hebt gegeven over de mobiliteitsaspecten van een besluit.
  • Voeg hier je CV toe. Je CV is max 3 pagina's enkelzijdig en toont een volledig overzicht van je werkzaamheden tot dusver. Het CV dient ter verificatie van de antwoorden op voorgaande vragen en wordt inhoudelijk beoordeeld op kwaliteit. Daarnaast vermeldt het CV huidige nevenfuncties (bezoldigd en onbezoldigd) zodat de vacaturehouder mogelijke belangenverstrengeling kan uitsluiten. Je CV is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat.
  • Je bent in staat om buiten de gebaande paden te denken en oplossingen te zoeken voor uitdagingen in relatie tot gebiedsontwikkeling en mobiliteit

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
23 mei 2025 om 11:30
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox