Gemeente Culemborg

Strategisch financieel adviseur met concern control taken

Gemeente Culemborg

De opdracht­omschrijving

Strategisch financieel adviestaken:

  • Bewaken van de grote lijnen van de financiële positie van de gemeente.
  • Beoordelen van de P&C documenten op consistentie en nakoming van bestuurlijke afspraken.
  • Kritisch volgen (worden in de juiste volgorde de belangrijke processtappen genomen), beoordelen en adviseren over de financiën van de grote opgaven (IHP, stationskwartier, kosten jeugdzorg etc.).
  • Beleid ontwikkelen op het gebied langlopende schulden gezien de grote investeringsopgave.
  • Opdrachtgever treasuryfunctie. Kritisch volgen en toetsen van de treasuryfunctie (uitvoering zit bij de BWB).
  • Optioneel: meewerken aan procesverbeteringen m.b.t. de P&C cyclus, bijv. inrichting en uitrol Lias en P monitor.
  • Behoeftebepaling toetsen raad huidige P&C- documenten (voldoet de huidige P&C-cyclus aan de behoefte van de raad? Zo nee, waar is behoefte aan?)
  • Actualiteit verordeningen toetsen en eventueel aanpassen (financiële verordening: grensbedragen voor verantwoording opnemen, nota reserves en voorzieningen, nota grondexploitatie, nota rente, nota overhead).
  • Tools: financieel pakket (Key2F als voorbeeld) eerder vervangen of niet?
  • Doorontwikkeling ICT t.b.v. beleidsindicatoren en informatievoorziening.
  • Positie innemen of financieel beheer terug naar Culemborg moet of in de BWB moet blijven?

Concerncontroltaken:

  • VIC: aanspraakpunt BWB, coördinatie opvolging verbeterpunten. Aandachtspunt: VIC plan nog vast laten stellen in het DO (wacht nog op reactie van ETL).
  • Externe accountant: aanspraakpunt, coördinatie opvolging verbeterpunten, bestuurlijk duiden van bevindingen accountant richting college en auditcommissie.
  • Rechtmatigheidsverantwoording bij jaarrekening 2024 opstellen i.s.m. de BWB.
  • Normen en toetsingskader opstellen inclusief college- en raadsvoorstel (Q1 2025 besluitvorming in raad).
  • Actualisatie frauderisicoanalyse. Huidige analyse is van maart 2024. Actualiseren in Q1 2025.
  • Risicomanagement: opstellen/coördineren paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheer bij de jaarrekening en de begroting.
  • Deelnemer aan het controllersoverleg met de concerncontrollers van Tiel, WB en de BWB.
  • Vaste adviseur van de auditcommissie.
  • Positiebepaling concern-controller taken versus afdeling taken team financiën (control: werken met cijfers, financiën: opstellen van cijfers en wie is verantwoordelijk voor wat).
  • Doorontwikkeling organisatie.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring als (strategisch) financieel adviseur
  • Minimaal 3 jaar gemeentelijke ervaring;
  • Actuele kennis van wet- en regelgeving, waaronder de BBV.

De Wensen

  • Ervaring met VIC, rechtmatigheidsverantwoording en treasury.
  • Tijdens een verificatiegesprek worden getoetst op; Voornoemde criteria, de competenties en advies- en communicatievaardigheden worden getoetst in een met de kandidaat te voeren gesprek.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox