Gemeente Heerenveen

Strategisch adviseur financiën

Gemeente Heerenveen

De opdracht­omschrijving

In het kader van een tijdelijke overbrugging tot er structurele invulling beschikbaar is zijn wij op zoek naar een Strategisch Adviseur Financiën. De opdracht heeft een duidelijk begin- en eindpunt en is bedoeld om gedurende deze tijdelijke fase de continuïteit en ontwikkeling binnen het team te waarborgen. 

De strategisch adviseur financiën voorziet het gemeentelijk bestuur en management van domein overstijgende en diepgaande financiële expertise. Dit doet hij door strategisch inzicht te geven gericht op doelmatigheid, doeltreffendheid, Financieel-economische uitvoerbaarheid, Financiële haalbaarheid en rechtmatigheid wat is gericht op het ondersteunen van bestuur en management bij complexe besluitvorming door deze strategische inzichten. Vanuit een breed strategisch perspectief draagt de adviseur zorg voor een samenhangende en toekomstbestendige financiële koers van de organisatie. De strategisch adviseur financiën is sparringpartner voor het bestuur en management, en vertaalt lokale en landelijke financiële ontwikkelingen naar de Heerenveense context.


Verantwoordelijkheden

De strategisch adviseur financiën is verantwoordelijk voor het ondersteunen van bestuur en management met strategisch (financieel) inzicht, het bijdragen aan het waarborgen van een gezonde financiële positie, het bieden van passende strategische financiële strategische sturings- en verantwoordingsinformatie, en het structureel signaleren en beheersen van financiële risico’s binnen de organisatie. Ook het sturen, organiseren en begeleiden van domein overstijgende vraagstukken voor het gemeentelijke bestuur, het College en de Raad valt onder de verantwoordelijkheid van deze functie, waarbij in samenspraak met de concerndirecteur wordt gezorgd voor optimale afstemming en samenhang tussen de verschillende domeinen en teams. 


De kandidaat is inzetbaar vanaf 2 februari 2026 tot en met 30 april 2026 voor 36 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 3 x 2 maanden. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de DAS procedure. Dit kan betekenen dat de startdatum van de opdracht wordt opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. De gesprekken vinden plaats op 8 januari. Wij vragen je daar rekening mee te houden.

De Eisen

  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 2 februari 2026 tot en met 30 april 2026 voor 36 uur per week.
  • U voegt een cv van bij voorkeur 3 pagina's A4 toe.
  • De kandidaat beschikt over minimaal een HBO+ of WO diploma in een relevante richting, zoals accountancy, bedrijfseconomie, bedrijfskunde of bestuurskunde.
  • De kandidaat heeft een goed inzicht in financiële wet- en regelgeving, de Planning & Control-cyclus.
  • De kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring met het coördineren en regisseren van een P&C-product.
  • De kandidaat beschikt over actuele kennis van gemeentefinanciën.
  • De kandidaat heeft aantoonbare en brede ervaring op het gebied van financieel beleid, concerncontrol en het geven van strategisch advies.

De Wensen

  • De kandidaat heeft een goed ontwikkeld gevoel voor bestuurlijke verhoudingen en begrijpt de dynamiek en gevoeligheden binnen een politiek-bestuurlijke omgeving.
  • De kandidaat beschikt over goede communicatieve vaardigheden, is vaardig in stakeholdermanagement en heeft een analytisch vermogen.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
04 januari 2026 om 22:59
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox