Gemeente Amsterdam

Solution architect dataplatform

Gemeente Amsterdam

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving
Amsterdam wil zijn positie als digitale stad verder versterken. Om deze uitdaging succesvol te voltooien bouwen we samen aan een stevig en veilig fundament om digitale diensten te kunnen leveren aan zowel burgers, ondernemers als bezoekers. Zo werken we aan vele ontwikkelingen zoals oplossingen voor een domein en opgaven, generieke voorzieningen, maar ook de implementatie van een cloud platform en een data platform. Om dit te kunnen doen hebben we in 2022 onze IT-expertise gebundeld en versterkt in een “I-Domein”. Zo is er onder andere een team architectuur ingericht waarin alle architecten gaan samenwerken. Met het team speelt de nieuwe Solution Architect een belangrijke rol om het werken onder architectuur in onze organisatie te versterken. Net als in onze stad zijn de verschillende achtergronden en invalshoeken hierbij onze kracht.

Samen met de Solution Architect techniek ontwikkel je de solution architectuur voor een opgave, gericht op producten of diensten, processen, applicaties en gegevens. Je werkt mee aan het hele brede takenpakket van de gemeente dat gaat van parkeren tot bruggen en kades, tot voorzieningen voor kwetsbare Amsterdammers en aan de doorontwikkeling daarvan. Je bedenkt creatieve moderne oplossingen die voldoen aan principes en uitgangspunten maar waarmee bestaande knelpunten verholpen worden. Ook draag je zo bij aan de ontwikkeling en beheer van de informatiearchitectuur van een opgave binnen de kaders van een Domein architectuur van één (of meer) cluster(s).

Onze vakgroep architectuur bestaat uit 30 architecten en gaat over het brede vakgebied van architectuur. Samen hebben zij verantwoordelijkheden rond domeinarchitecturen en architectuur per opgave of onderdelen daarvan. We werken volgen een nieuwe werkwijze waarbij we via portfoliobesluiten bekijken wat de inzet van de architecten wordt. Daarnaast werk je samen met een divers gezelschap van collega-disciplines zoals business-, informatie - en data-analisten, informatiebeveiliging, privacy-experts, beheerders, et cetera.

Werkzaamheden
Je werkt mee aan het definiëren van requirements voor oplossingen die uitbesteed worden;
 Je geeft richting aan de realisatieteams in een ART/project voor oplossingen die zelf ontwikkeld worden;
Je borgt dat oplossingen voldoen aan de Solution architectuur c.q. de Project Start Architectuur;
In geval van agile voortbrenging; definieer je enabler features voor de architectural runway en stem je af over business features;
 Je werkt mee aan de domeinarchitectuur van het cluster waarvoor de opgave of het project gerealiseerd wordt;
-
Afhankelijk van de situatie werk je samen met onder andere, andere leden van de opgave cockpit zoals (business lead, i-lead, RTE), Product Owner Projectleider in geval van projectmatige voortbrenging, Realisatie teams, Domein architect business, IT architecten, security en privacy adviseurs et cetera.

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)
De directie Digitale Voorzieningen verzorgt de integrale levering van alle digitale producten en de infrastructurele diensten die de basis vormen voor IT. Belangrijke taken zijn de strategische en tactische regiefunctie op externe partners die IT-diensten verlenen aan de gemeente Amsterdam en het inkopen van nieuwe diensten en producten voor het hele i-domein. Naast regie op de uitbestede diensten, ontwikkelt deze directie voor de gemeente ook zelf software en verzorgt zij het functioneel beheer op alle applicaties die door de gemeente worden gebruikt. De directie zorgt de komende jaren voor de overgang naar op cloud gebaseerde diensten en de ontwikkeling en het beheer van onder andere het cloud- en het data platform. De directie Digitale voorzieningen bestaat uit ongeveer 450 medewerkers, verdeeld over 5 onderdelen.
 

De Eisen

  • Referentie U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat. Vul in: organisatie naam contactpersoon telefoonnummer contactpersoon. Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie.  Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn
  • Eis - Draaideurconstructie De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 2 jaar een ambtelijke aanstelling gehad bij de gemeente Amsterdam. Let op antwoordmogelijkheden: Ja, kandidaat heeft een ambtelijke aanstelling gehad in de afgelopen 2 jaar bij de gemeente Amsterdam.( KO) Nee, kandidaat heeft geen ambtelijke aanstelling gehad in de afgelopen 2 jaar bij de gemeente Amsterdam
  • Eis - CV toevoegen U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling. Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden. Als het cv niet overeenkomt met de door u gegeven antwoorden kan de gemeente Amsterdam besluiten uw offerte af te wijzen.
  • Eis - Werk- en denkniveau De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een WO werk- en denkniveau. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Eis - Toevoegen motivatie Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht. Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
  • Eis - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft minimaal vijf jaar aantoonbare werkervaring in organisaties met minimaal 2000 medewerkers. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Eis - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft minimaal vijf jaar aantoonbare werkervaring als leidinggevende. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Eis - Certificaat De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring en is in het bezit van relevante certificering inzake informatiebeveiliging (CISSP) en/of ethical hacking (OSP, GPEN, etc) – of vergelijkbaar. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv. Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd.
  • Referentie U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat. Vul in: organisatie naam contactpersoon telefoonnummer contactpersoon. Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie.  Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn
  • Beschikbaarheid en tarief kandidaat Een interview maakt deel uit van het selectieproces en de aangeboden kandidaat kan in de evaluatiefase van de offerteaanbiedingen uitgenodigd worden voor een gesprek. Hij of zij dient daarom beschikbaar te zijn voor het interview; Bij gunning is de aangeboden kandidaat direct inzetbaar zoals vermeld in de opdrachtomschrijving van deze tender; Het uur(tarief) dat u opgeeft is altijd exclusief btw en inclusief alle overige bijkomende kosten (bijvoorbeeld reiskosten). Indien het opgegeven tarief de aangegeven range of het maximumtarief overschrijdt wordt uw offerte terzijde gelegd (knock out).

De Wensen

  • Wens - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare kennis en ervaring met riskmanagement bij een G4 of Rijksoverheid. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Wens - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare kennis en werkervaring opgedaan in het adviseren rondom privacy bij een dataplatform in een cloud voorziening. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Wens - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring in adviseren, borgen van processen via kennisoverdracht, kennis van techniek en je kunt wetgeving praktisch interpreteren en uitdragen. Verder ben je in staat om concernafspraken te vertalen naar onze opgaves. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Toetsing van de competentie: Omgevingsbewustzijn           [Expert niveau]
  • Toelichting Maximumtarief Het uurtarief voor deze tender bedraagt maximaal € 125-, Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie  en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen. Er geldt een maximum uurtarief conform het actuele bezoldigingsmaximum per uur zoals bepaald in de WNT waarbij maximaal 36 uur per week mag worden gefactureerd; EN - De contractwaarde over 12 maanden is maximaal gelijk aan de actuele WNT-norm. Indien het opgegeven tarief buiten de aangegeven range valt, wordt uw offerte terzijde gelegd (knock-out). De verdeling van de punten voor de score op tarief wordt als volgt berekend: de inschrijver met het laagste tarief krijgt het maximale aantal punten. De score van de overige offertes wordt gerelateerd aan het laagste tarief op basis van percentuele afwijking.
  • Informatie Kandidaat Wij willen de onderstaande gegevens van de door u aangeboden kandidaat ontvangen. De gegevens worden onder andere gebruikt voor het uitnodigen van de kandidaat voor een interview en het aanvragen van de VOG indien hij/zij de functie krijgt. Let op! Het verstrekken van onjuiste en/of onvolledige informatie leidt tot vertraging. Gebruik de volledige naam van de kandidaat zoals deze in het paspoort of op de identiteitskaart staat vermeld.   Middels de tab 'Offerte' dient u de naam van de inschrijving te wijzigen, die bovenin wordt weergegeven. Wijzig deze naar: Naam organisatie + naam kandidaat, zodat duidelijk is welke kandidaat het betreft. Dit kan worden gewijzigd aan de hand van het potlood icoon. Indienen extra inschrijvingen Gemeente Amsterdam stelt u voor deze aanvraag in staat om maximaal 1 kandidaat aan te bieden. Om een extra offerte aan te maken klikt u op het tabblad 'Offerte' en vervolgens rechtsonder op 'Extra offerte'. Attentie: u dient iedere inschrijving apart in te dienen. Indienen doet u door middel van de button 'Indienen'. Ter controle vraagt het systeem om uw wachtwoord. Heeft u hier vragen over dan kunt u contact opnemen met de Servicedesk van Mercell. Klik op 'Invullen' en vul aan: Naam kandidaat: Telefoonnummer kandidaat: (privé) e-mailadres van de kandidaat:

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox