Gemeente Amsterdam
max €120 per uur
Noord-Holland
36 uur per week
24 oktober 2023
24 oktober 2024
Opdrachtomschrijving
In verband met het aanstaande zwangerschapsverlof van één van de service designers van directie Dienstverlening zijn we op zoek naar een service designer/design thinker.
• Lijkt het jou leuk om je skills als Service designer toe te passen op de vraagstukken van de gemeente en de stad Amsterdam?
• In deze functie kom jij te werken in een team met mede-ontwerpers en samen werk je aan een dienstverlenende stad door voorop te blijven lopen en creativiteit te tonen
• Met dit team als uitvalsbasis werk je aan verschillende projecten in de organisatie van Dienstverlening
Het UX team binnen Dienstverlening bestaat uit meerdere profielen; service designer, UX design- en UX research en data analyse. Binnen het team wordt gewerkt met ontwerpmethodieken (gekenmerkt door de ‘double-‘ of ‘triple- diamond’) waarin onderzoeken en ontwerpen elkaar afwisselen. Het team beschikt over een brede toolkit om in te zetten. De belangrijkste stappen zijn het achterhalen van het juiste probleem en daarna het komen tot de juiste oplossingen, waarbij het perspectief van de doelgroep, de doelen van de stad en de haalbaarheid voor de organisatie bij elkaar gebracht moeten worden. De vraagstukken variëren in complexiteit en abstractieniveau.
Als Service designer richt je je op vraagstukken waarbij je het dienstverleningsproces of product dat Gemeente Amsterdam biedt zodanig onder de loep neemt, met als doel realiseren van een efficiënt omnichannel dienstverleningsproces en een positieve klantreis.
Je bent in staat om klantinzichten en -behoeften vanuit de data en zelf uitgevoerde onderzoeken te analyseren en probleemstellingen te definiëren. Je verricht gebruikerstesten, draagt bij aan de verbetering en vormgeving van de klantbelevenis.
In de functie van Service Designer ontwerpt je vanuit het klantperspectief nieuwe dienstverleningsprocessen in relatie tot de doelen van de gemeente en definieert daarbij functionele eisen.
Als Service designer binnen Dienstverlening maak je deel uit van de vakgroep die binnen de gemeente is ingericht. De vakgroep inspireert en faciliteert om continue te professionaliseren
Werkzaamheden
• Het analyseren en structureren van (complexe) vraagstukken, wat leidt tot het scherp kunnen duiden van het probleem.
• Het inzetten van (kwalitatieve) onderzoeksmethodes om inzichten vanuit de doelgroep boven tafel te krijgen en deze op een visuele manier inzichtelijk te maken aan stakeholders.
• Het leiden van een (co-)creatief proces om tot vernieuwende en/of passende oplossingsrichtingen te komen.
• Het organiseren en faciliteren van sessies met stakeholders/opdrachtgevers.
• Het leiden van een (co-)creatief proces om tot vernieuwende en/of passende oplossingsrichtingen te komen.
• Het uitwerken van oplossingen tot een concept, (prototype van) product of omnichannel dienst, die geïmplementeerd kunnen worden.
• Het ontwikkelen van kwalitatieve standaarden voor de toolkit van de Service designer, zoals klantreizen, serviceblueprints, workshops, doelgroeponderzoek, en manieren om resultaten uit verkenningen te visualiseren
Gemeentelijke organisatie
Met ruim 18.000 collega's zorgen we ervoor dat Amsterdam een aantrekkelijke hoofdstad is en blijft. Waar het fijn is om te wonen, te werken en naar school te gaan. Met ruimte voor ondernemers en bezoekers. Werken voor Amsterdam betekent bijdragen aan iets groots. Aan groei, veiligheid, ontwikkeling, gezondheid. Van de stad, van Amsterdammers. Daarmee geven wij Amsterdam door; aan de toekomst, aan volgende generaties. We willen een goede werkgever zijn die ervoor zorgt dat alle collega's zich gezien en gewaardeerd voelen. We koesteren verschillen tussen
collega's, al die verschillen zorgen voor betere resultaten voor onze organisatie én onze stad.
Lees meer over de organisatiestructuur van de gemeente Amsterdam.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox