Gemeente Zoetermeer

Senior vergunningverlener omgevingsrecht

Gemeente Zoetermeer

  • max €100 per uur

  • Zuid-Holland

  • 36 uur per week

  • Omgevingsdiensten
  • 22 mei 2025

  • 22 mei 2026

De opdracht­omschrijving

Organisatie
Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.

Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!

Afdeling
De afdeling Veiligheid, Vergunningen en Handhaving (VVH) heeft als missie ‘’de afdeling VVH werkt dienstverlenend, omgevingsbewust en professioneel vanuit een regisseursrol met betrekking tot vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van wet- en regelgeving voor bouw, milieu, APV en bijzondere wetten.’’.

De afdeling bestaat uit twee teams:
- Openbare Orde en Veiligheid (OOV)  en Vergunningen toezicht en handhaving (VTH).
- Het team VTH bestaat uit drie clusters: Vergunningen, Toezicht en Handhaving, Juristen en Beleid.

De onderhavige functie valt onder het cluster Vergunningen.

Opdracht
1. Het beoordelen en afhandelen van aanvragen van omgevingsvergunningen van een bouwwerk, waaronder complexe, buitenplanse afwijkingen waar mogelijk advies met instemming nodig is.
2. Verrichten van de volgende werkzaamheden die in het kader van een adequate beoordeling en afhandeling van de onder punt 1 genoemde omgevingsvergunningen noodzakelijk zijn. Dit betreft waar nodig het:
a. Regisseren en het bewaken van de voortgang van het proces (en de integraliteit) van de vergunningverlening
b. Controleren van de volledigheid en/of juistheid van de inhoud (inclusief eventuele berekeningen en rapportages) van aanvragen in relatie tot de aanvraagvereisten;
c. Toetsen van aanvragen van omgevingsvergunningen aan regelgeving zoals het omgevingsplan, beheersverordening, exploitatieplan en/of voorbereidingsbesluit, besluit bouwwerken leefomgeving, en gemeentelijk beleid;
d. Het beoordelen en toepassen van gelijkwaardigheidbepalingen op grond van de bouwregelgeving;
e. Het zorgdragen voor de noodzakelijke inhoudelijke volledigheid, onder meer door het indien nodig inschakelen en coördineren van de inbreng van interne en externe deskundigen/adviseurs van relevante vakdisciplines;
f. Opstellen van het (college)besluit en bepalen van de voorwaarden daarbij (eventueel) in samenwerking met de jurist  (belangenafweging en motivering bij eventuele afwijkingen van het omgevingsplan) en specialisten (brandweer; stadsbouwmeester etc.);
g. Het opstellen van een notitie met bevindingen (hoogte, breedte, oppervlakte, strijdigheid etc) ten behoeve van de jurist vergunningverlening;
h. Organiseren en begeleiden van vooroverleg op verzoek van een aanvrager;
i. Waar nodig inhoudelijke input leveren bij het eventuele vooroverleg met de aanvrager, het overleg met adviseurs en bij het beoordelen van zienswijzen en bezwaren.
3. Beoordelen en afhandelen van meldingen of aanvragen met betrekking tot het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van bouwwerken. Dit betreft het:
a. Verrichten van de relevante onder punt 2 vermelde werkzaamheden;
b. Beoordelen eventuele monumentale status, situatie beschermd stads,- en dorpsgezicht en andere relevante wettelijke en beleidsmatige kaders;

Competenties
- Oplossingsgericht;
- Zelfstandig;
- Organiserend vermogen; 
- Bewust risico gestuurd werken;
- Omgevingsbewust;
- Politiek sensitief;
- Daadkrachtig;
- Flexibel;
- Onder druk kunnen presteren;
- Teamplayer.

Schaal
Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 10 (nieuwe structuur).

Benodigd aantal professionals:
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag.

 

De Eisen

  • Minimaal een afgeronde opleiding Ambtenaar Bouw- en Woningtoezicht 1;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als senior vergunningverlener Omgevingsrecht;
  • Per juni 2025 beschikbaar voor 32-36 uur per week voor de gehele duur van de opdracht, inclusief verlengingsopties.

De Wensen

  • Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding op het gebied van bouwkunde;
  • Een afgeronde Ambtenaar Bouw- en Woningtoezicht 2;
  • Uurtarief maximaal€ 100,- exclusief BTW / inclusief reiskosten woon-werk verkeer en fee Flextender;
  • Aantoonbare werkervaring met het zaaksysteem PowerBrowser, benoem duidelijk in het cv waar deze werkervaring is opgedaan;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als senior vergunningverlener (Omgevingsrecht)
  • Bereid om minimaal twee dagen per week op kantoor aanwezig te zijn, waaronder woensdag.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
22 mei 2025 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox