Gemeente Breda

Senior vastgoedjurist

Gemeente Breda

De opdracht­omschrijving

De afdeling Ruimte & Vastgoedontwikkeling van de gemeente Breda is per 1 januari 2026 op zoek naar een senior vastgoedjurist die kan opereren op strategisch niveau en kan fungeren als sparringpartner voor management en bestuur bij Vastgoed juridische aangelegenheden. Op juridisch-strategisch vlak gaat de jurist zelfstandig (privaatrechtelijk en publiekrechtelijk) adviezen en contracten vormgeven inzake diverse grote vastgoed- en gebiedsontwikkelingen, welke hieronder verder concreet beschreven zijn. Het betreft een opdracht voor de duur van 12 maanden met een tijdsbesteding van gemiddeld circa 16-20 uur per week.
De opdracht omvat de volgende concrete onderdelen, die elk aan het eind van de 12 maanden opgeleverd/ uitgevoerd dienen te zijn:

  • Juridisch en strategisch advies inzake het programma Centrum Oost, met als eindresultaat een samenwerkingsovereenkomst met de beoogde ontwikkelaar van het Chassékwartier, het opstellen van de gronduitgifte overeenkomsten voor het Chassé kwartier, het begeleiden van in dat kader  te doorlopen tenders/aanbestedingen, alsmede het sluiten van de benodigde contracten met de ontwikkelaar van het voormalige Koepelcomplex;
  • Juridisch en strategisch advies inzake het programma CrossMark, inclusief advies over de juridische aspecten van de ontwikkelstrategie voor ‘t Zoet, met als eindresultaat een samenwerkingsovereenkomst met de Provincie Noord-Brabant voor ‘t Zoet, het opstellen van de gronduitgifte overeenkomsten voor ‘t Zoet, het begeleiden van in dat kader te doorlopen tenders/aanbestedingen, alsmede het sluiten van de benodigde contracten met de ontwikkelaars van het Haveneiland en het voeren van het contractmanagement voor de deelgebieden Backer & Rueb en Klavers Jansen;
  • Juridisch en strategisch advies inzake het programma Gasthuisvelden, inclusief advies over de juridische aspecten van de ontwikkelstrategie, met als eindresultaat het opstellen van de overeenkomsten voor de verkoop van diverse objecten binnen het gebied Gasthuisvelden, waaronder de voormalige rechtbank, alsmede het begeleiden van in dat kader te doorlopen tenders/verkoopprocedures.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • De Gemeente Breda volgt de Wet Normering Topinkomens. Voor 2026 is het algemeen bezoldigingsmaximum vastgesteld op € 262.000. Ook de bezoldigingsmaxima voor topfunctionarissen zonder dienstbetrekking zijn voor 2026 geïndexeerd. De eerste twaalf kalendermaanden mag de bezoldiging niet meer bedragen dan de som van € 34.800 per maand voor de eerste zes maanden en € 26.500 per maand voor de volgende zes maanden waarin de functie wordt vervuld. Het maximumuurtarief bedraagt vanaf 2026 voor de eerste twaalf kalendermaanden € 250. Bevestigt u hierbij dat met het tarief dat u gedurende de opdracht hanteert deze norm niet overschrijdt? NB: Mocht gedurende de looptijd van de opdracht deze norm overschreden (dreigen te) worden, dan is opdrachtgever gerechtigd de opdracht per direct eenzijdig te ontbinden.
  • Uw kandidaat heeft minimaal een afgeronde WO opleiding in de richting van privaatrecht. Dit moet blijken uit het cv.
  • Het tarief is maximaal 125 euro (excl. Btw en incl. fee Flex West-Brabant).
  • Uw kandidaat heeft minimaal 15 jaar ervaring als vastgoedjurist ten behoeve van gemeenten en provincies. Dit moet blijken uit het cv.
  • Voor de inzet van zzp’ers heeft de gemeente Breda een contract met Haert BV (onderdeel van Driessen). Zij verzorgen voor ons het zzp- contractmanagement. Haert BV gaat namens de gemeente Breda het contract met de zzp'er aan. De zzp'er gaat uren registreren in Flex West-Brabant en stuurt de factuur naar Haert BV. Met uw inschrijving verklaart u akkoord te zijn met het zzp-contractmanagement via Haert BV.

De Wensen

  • Uw kandidaat heeft bij voorkeur meer dan 7 jaar ervaring met complexe en grootschalige vastgoed- en gebiedsontwikkelingen. Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat heeft aantoonbare ervaring met advisering en procederen over het Didam-arrest. Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat heeft aantoonbare ervaring met zakenrechtelijke vormgeving (o.m. erfpacht en opstalrechten). Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat heeft aantoonbare ervaring met transformatie van erfgoed c.q. (rijks)monumenten. Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat heeft aantoonbare ervaring met afhandeling van en procederen inzake (omvangrijke) Woo verzoeken. Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat kan starten op de startdatum van deze opdracht/aanvraag.
  • Uw kandidaat heeft aantoonbare ervaring met uitgifte en (her)ontwikkeling van bedrijventerreinen. Dit moet blijken uit het cv.
  • Het cv is voorzien van recente, relevante referenties (met contactgegevens) of deze kunnen op aanvraag direct aangeleverd worden (dit moet dan ook op het cv aangegeven zijn). Indien bij controle van deze referenties blijkt dat referent geen goede ervaringen heeft met kandidaat, dan behouden wij ons het recht voor om de opdracht niet aan aangeboden kandidaat te gunnen.
  • Uw kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan worden getoetst in een persoonlijk gesprek. - Politiek sensitief - Pragmatisch - Academisch denk en werk niveau - Strategisch en analytisch sterk - Sterke contractering- en onderhandelingsvaardigheden De data 11 en 12 december zijn gereserveerd voor de gesprekken. Wij verzoeken u (uw kandidaat) vriendelijk hier reeds rekening mee te houden.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox