gemeente Smallingerland

Senior projectleider implementatie riool- en waterzorgheffing

gemeente Smallingerland

De opdracht­omschrijving

De implementatie van de nieuwe riool- en waterzorgheffing, zodat de gemeentelijke organisatie vanaf 1 januari 2026 beschikt over een juridisch correcte verordening, goed ingerichte processen en systemen. 

Het proces wat hieraan vooraf ging is reeds doorlopen en het is niet uitgesloten dat de professional die hieraan heeft gewerkt zich ook inschrijft voor dit implementatie deel.


Verantwoordelijkheden

De projectleider coördineert de werkzaamheden van de teams Belastingen, Financiën, Klant Contact Centrum en Concernzaken (juridische inzet). 
 

De projectleider:
- maakt met de betrokken medewerkers een gedetailleerde planning en stuurt op de voortgang;
- stelt tussentijdse rapportages op en bespreekt deze met de opdrachtgever;
- agendeert knelpunten of besluitpunten in periodiek overleg;
- borgt dat de nieuwe aanslagen in februari 2026 foutloos en tijdig worden opgelegd;
- zorgt dat de organisatie voorbereid is op de afhandeling van bezwaarschriften;
- borgt de juridische onderbouwing van de tarieven, inclusief tijdige oplevering van het vGRP, de waterzorgnotitie en de vertaling van het klimaatadaptatieplan naar een waterplan.


De kandidaat is inzetbaar voor een initiële periode van 11 maanden vanaf 1-10-2025 tot en met 31-8-2026 voor 24-36 uur per week. Verlengen is in onderling overleg tussen opdrachtgever en opdrachtnemer mogelijk met maximaal 2 keer de initiële contractperiode. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

De Eisen

  • De kandidaat is inzetbaar voor een initiële periode van 11 maanden vanaf 1-10-2025 tot en met 31-8-2026 voor 24-36 uur per week. Verlengen is in onderling overleg tussen opdrachtgever en opdrachtnemer mogelijk met maximaal 2 keer de initiële contractperiode. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
  • U voegt een cv van maximaal 4 pagina's A4 toe.
  • Beschikt over minimaal een HBO diploma richting Bestuurskunde/ Bedrijfskunde.
  • Minimaal 7 jaar ervaring als projectleider of projectmanager binnen een overheidsorganisatie of in een vergelijkbare bestuurlijk-juridische context.

De Wensen

  • Aantoonbare ervaring met het coördineren van ambtelijke collega's uit diverse teams zonder hiërarchische bevoegdheden.
  • Aantoonbare ervaring met het implementeren van nieuwe processen, systemen of regelgeving binnen een gemeentelijke of publieke organisatie.
  • Kennis van of ervaring met lokale heffingen en belastingprocessen (bijvoorbeeld rioolheffing, afvalstoffenheffing, waterschaps- of gemeentebelastingen).

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
04 oktober 2025 om 21:59
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox