Opdracht omschrijving
Gezond, veilig en vitaal zijn belangrijke arbeidsomstandigheden en een basis om te kunnen werken bij de gemeente Nijmegen. Wij vinden we het belangrijk dat de verantwoordelijkheid voor goede arbeidsomstandigheden gevoeld wordt door iedereen; leidinggevenden en medewerkers samen. ‘Arbo is van ons allemaal’ is de thematische leidraad waar we de komende jaren naar toe werken. Naast de huidige Arbocoördinator zoeken we een tijdelijke collega zodat de kwetsbaarheid beperkt en de continuïteit gegarandeerd blijft.
Je werkt in deze rol nauw samen met je collega- arbocoördinator, arboconsulent, HR- en beleidsadviseurs op arbogebied, interventionisten, verzuimspecialisten en de OR.
Verantwoordelijkheden
- Je adviseert en coördineert de uitvoering van de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RIE) van alle afdelingen van de Gemeente Nijmegen, de plannen van aanpak en je begeleidt de toetsing hiervan door een externe partij;
- Je denkt actief mee over beleid en beleidsontwikkeling op de het gebied van duurzame inzetbaarheid en vitaliteit en je geeft uitvoering aan het Vitaliteitsbeleid door het inhoudelijk organiseren van de Vitaliteitsweek en andere initiatieven op dit gebied;
- Je denkt actief mee over nieuw arbobeleid en protocollen op het terrein van arbeidsomstandigheden en je begeleidt de implementatie daarvan binnen de organisatie;
- Je bent een vraagbaak voor directie, leidinggevenden en medewerkers voor alle onderwerpen
op het gebied van veiligheid en arbeidsomstandigheden;
- Je signaleert knelpunten, gevaren en risico’s met betrekking tot arbeidsomstandigheden in het algemeen;
- Je voert zgn. werkplekinspecties uit;
- Je fungeert als centraal meldpunt voor ongevallen en onveilige situaties, registreert deze, maakt analyses en geeft aanbevelingen ter voorkoming of verbetering;
- Je adviseert bij agressie-incidenten en draagt zorg voor de registratie in het GIR door medewerkers met preventietaken op het gebied van agressie en geweld;
- Je bewaakt de afgesproken kwaliteitsnormen;
- Je fungeert als centrale contactpersoon voor de OR, de arbeidsinspectie (inspectie SZW) en externe dienstverlenende partners op het gebied van arbeidsomstandigheden zoals bedrijfsartsen en bedrijfsfysiotherapeuten (interventionisten);
- Je beheert de Teampagina Gezond & Vellig werken op de gemeentelijke intranetpagina "Insite", houdt de inhoud daarvan up-to-date en publiceert daarop de nieuwe ontwikkelingen op Arbogebied;
- Je werkt samen met je collega- arbocoördinator toe naar de situatie waarin directie, leidinggevenden en medewerkers zich bewust zijn van hun verantwoordelijkheden waar het gaat om arbeidsomstandigheden;
- Je geeft gezamenlijk stevig vorm aan verschillende Arbonetwerken in de organisatie waaronder die van RIE-coördinatoren en preventiemedewerkers agressie en geweld.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.