Provincie Utrecht

Senior online manager communicatie en gedrag, programma goedopweg

Provincie Utrecht

De opdracht­omschrijving

Organisatie
Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie. 

Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.

Goedopweg maakt Utrecht duurzaam bereikbaar. De regio is hét knooppunt van Nederland. Iedere dag reizen er meer dan een miljoen mensen. Wij helpen die drukte in goede banen te leiden. 

Want iedereen die zich in Utrecht wil verplaatsen – of dat nu is voor werk, wonen, studie of recreatie – moet dat makkelijk en prettig kunnen doen. En bovendien op een manier die de kwaliteit van leven beter maakt.   

Dus: minder in de auto, méér op de fiets en in het ov. Minder drukte in de spits, méér spreiding over de dag. Met vernieuwende, praktische en slimme oplossingen dragen we bij aan een bereikbare, gezonde en duurzame toekomst voor de regio Utrecht. Om dat goed te doen, zorgen we dat we het overzicht hebben over alle mobiliteit in de regio. Wij werken zo veel mogelijk op basis van data en hebben inzicht in de oorzaken van de drukte. We weten wat de knelpunten zijn en de kansen voor verbetering. En vooral: wie we nodig hebben om die kansen te pakken. Vervoerders en werkgevers. Bewoners en winkeliers. Scholen en universiteiten. Ouders en sportclubs. We brengen mensen samen die kunnen helpen bij een oplossing. Want alleen samen werkt het écht. 

De organisatie 
Goedopweg is een samenwerking tussen de provincie Utrecht, de gemeenten Utrecht en Amersfoort, Rijkswaterstaat en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. We zijn onderdeel van het programma U Ned. Daarin werken rijk, provincie en gemeenten samen aan maatregelen voor de regio Utrecht op het gebied van wonen, werken, bereikbaarheid en leefbaarheid. 

Jij gaat werken in het team Communicatie en Gedrag, met acht collega's. Het team bestaat naast jouzelf uit een (gedrags-)campagnemanager, drie (project)communicatieadviseurs, een online marketeer, een communicatiemanager en een junior communicatiemedewerker. Met het team verzorgen we alle communicatie die nodig is om impact te maken met onze projecten en de gewenste gedragsverandering te realiseren. Dit doen we veelal in samenwerking met gespecialiseerde bureaus, maar ook soms zelf in huis. 

Rolbeschrijving: Senior Online Manager bij Goedopweg
Strategisch, verbindend en digitaal sterk
Als Senior Online Manager geef jij richting aan de digitale koers van GoedopWeg. Je zet onze duurzame mobiliteitsdoelen kracht bij met slimme campagnes, sterke online klantreizen en datagedreven keuzes. Je stuurt een team van specialisten aan, werkt nauw samen met externe bureaus en bewaakt de kwaliteit en samenhang van alles wat we online vertellen.

Wat ga je doen?
Jij bent strategisch en uitvoerend verantwoordelijk voor onze online presentatie:

  • Je ontwikkelt en bewaakt de digitale strategie en vertaalt deze naar concrete acties;
  • Je stuurt je team aan (inclusief (medewerkers van) externe bureaus) en zorgt voor samenhang in campagnes, websites, social media en e-mail;
  • Je verbindt gedragskennis met digitale uitvoering en zorgt dat alles wat we doen mensen echt in beweging brengt;
  • Je monitort KPI’s, beheert onze data en zorgt dat inzichten leiden tot verbetering;
  • Je werkt met tools als Spotler, Prepr, GA4 en Involve.me. Uitvoering ligt vaak bij collega’s, maar jij overziet het geheel.

Ervaring en kennis

  • Je hebt hbo- of wo-werk- en denkniveau;
  • Je hebt minstens 7 jaar ervaring in onlinecommunicatie en minimaal 5 jaar in e-mailmarketing en dataverzameling;
  • Je hebt ruime ervaring met data-analyse, e-mailmarketing en contentbeheer. Je weet hoe je digitale campagnes kunt opzetten, automatiseren en optimaliseren met behulp van verschillende online marketingtools en CMS-systemen;
  • Je kent de wereld van websites, social media, datastatistieken en klantinteracties van binnen en van buiten;
  • Je weet hoe je digitale middelen inzet om gedrag te beïnvloeden en duurzame keuzes te stimuleren.

Vaardigheden

  • Je hebt een scherpe visie op online marketing en weet die te vertalen naar concrete plannen en campagnes;
  • Je bent sterk in het aansturen van bureaus, bouwen aan klantreizen en ontwikkelen van conversiegerichte content;
  • Je stuurt op cijfers, interactie en impact – en vertaalt data moeiteloos naar verbeteracties en/of dashboards;
  • Je houdt het overzicht, schakelt makkelijk tussen strategie en uitvoering en weet hoofd- van bijzaken te scheiden.

 Persoonlijke eigenschappen

  • Zelfstandig en ondernemend: je wacht niet af, maar onderneemt actie;
  • Creatief en analytisch: je bedenkt én onderbouwt;
  • Organisatorisch sterk: je houdt meerdere lijnen in de lucht behoudt de regie;
  • Sociaal en collegiaal: je werkt graag samen en weet anderen mee te nemen in je plannen.

En last but not least:

  • Jij weet ons in een gesprek moeiteloos te overtuigen van al het bovenstaande.

Waarom GoedopWeg?
Bij GoedopWeg werk je aan concrete oplossingen voor grote maatschappelijke uitdagingen. We maken de regio Utrecht bereikbaar en leefbaar – samen met overheden, werkgevers en reizigers. We zijn positief, slim, actiegericht en altijd op zoek naar wat wél werkt. Je werkt in en samen met een betrokken team met veel ruimte voor initiatief, groei en samenwerking.

Praktisch

  • Standplaats: Utrecht (We werken hybride werken met maandag als vaste samenwerkdag in Utrecht).
  • Uren: 32-36 uur per week.

Voor het uitoefenen van de opdracht wordt vanuit de provincie Utrecht verwacht dat de opdrachtnemer haar eigen (ICT) middelen inzet. Indien gedurende de opdracht blijkt dat er extra bedrijfsmiddelen nodig zijn om het product of dienst te kunnen leveren/verlenen, dan zal opdrachtnemer deze zelf bekostigen.

Competenties
-  Plannen en organiseren
- Organisatiesensitiviteit
- Overtuigingskracht
- Samenwerken
- Klantgerichtheid

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functie is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

De Eisen

  • 2. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • 3. Minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring met onlinecommunicatie;
  • 4. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met e-mailmarketing en dataverzameling;
  • 5. Uiterlijk beschikbaar per 15 januari 2026;

De Wensen

  • 6. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met data analyse;
  • 7. Aantoonbare werkervaring met het opzetten van digitale campagnes, benoem duidelijk welke campagnes je hebt opgezet;
  • 8. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als teammanager/leider binnen de overheid;

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
05 december 2025 om 08:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox