gemeente Utrecht

Senior omgevingsmanager

gemeente Utrecht

De opdracht­omschrijving

Utrecht heeft jou nodig!
De werven zijn een rijksmonument en onderdeel van een slim middeleeuws havencomplex van kademuren met werven en werfkelders. Werven, muren, kelders, water en wegen zijn allemaal nauw verweven. Hetzelfde geldt voor het eigendom van bewoners, ondernemers en gemeente. Met het dertigjarige programmaplan “werk aan de werf” werken we aan het herstellen en voorkomen van schade aan erfgoed, het beheren van het erfgoed, het voorkomen van onveilige situaties en het beter invullen van onze buren en zorgplicht. 
 
Het wervengebied kent een grote complexiteit en samenhang tussen eigenaren, beheerders, gebruikers, onderlinge afspraken, prioriteiten en verwachtingen. Als senior omgevingsmanager van het team Kelderherstel is je belangrijkste doel het opbouwen van een duurzame relatie met de eigenaren, beheerders en gebruikers. Omdat we werken aan eeuwenoude constructies zijn de werkzaamheden niet altijd even voorspelbaar. Dit vraagt om flexibiliteit in handelen van iedereen in het team.

Het team kelderherstel is een in 2025 opgericht team dat het herstel van de werfkelders vorm geeft volgens de in mei ‘25 vastgestelde (nieuwe) ‘Beleidsregel herstel kelders wervengebied gemeente Utrecht’. Hierbij is de gemeente namens de kelder eigenaars de opdrachtgever voor de aannemer. Verwachting is dat de eerste kelders volgens deze werkwijze na de zomer van ’26 hersteld zullen gaan worden. Binnen dit team zijn op dit moment 2 à 3 omgevingsmanagers werkzaam. 

Opdrachtomschrijving

Jij bent als senior omgevingsmanager onderdeel van het IPM (Integraal projectmanagement) Team en het omgevingsmanagement team en verantwoordelijk voor de contacten met omgeving en stakeholders (intern en extern) van het project. Onder jouw verantwoordelijkheid worden relaties met de omgeving en stakeholders opgebouwd en onderhouden. Het mag duidelijk zijn dat je daarbij nauw moet samenwerken met technisch management en contractmanagement. Omdat we werken aan eeuwenoude constructies zijn de werkzaamheden niet altijd even voorspelbaar. Dit vraagt om flexibiliteit in handelen van iedereen in het team.

Je werkzaamheden bestaan onder andere uit:

• Eindverantwoordelijk voor het communicatieproces en producten welke de communicatieadviseur oplevert.

• Zorgdragen voor de vergunningenscan

• Contacten onderhouden met professionele partijen (NUTS, etc.), ondernemer & bewoners en keldereigenaren.

• Het belang van de gemeente (op alle lagen, incl. bestuur) naar buiten brengen en het belang van de omgeving naar binnen brengen.

• Het belang van de omgeving in kaart brengen, context omgeving begrijpen.

• Het organiseren van participatie overleggen met eigenaren, bewoners en ondernemers.

• Het opbouwen en onderhouden van een duurzame relatie met keldereigenaren, beheerders en gebruiker.

• Het informeren van keldereigenaren over diverse maatregelen, zoals beschikbare subsidies, Afhandelen van meldingen, participatietrajecten en communicatie;

• Aansturen van de communicatieadviseur.

• Vastleggen van contactgegevens, telefoonnotities, afspraken en acties in Dialog;

• Intern najagen van opvolgen van afspraken binnen en buiten het programma;

 

De Eisen

  • Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
  • Je hebt HBO werk- en denkniveau.
  • Je hebt ervaring in het werken in een IPM -team.

De Wensen

  • Je CV is max 3 pagina's enkelzijdig en toont een volledig overzicht van je werkzaamheden tot dusver. Het CV dient ter verificatie van de antwoorden op voorgaande vragen en wordt inhoudelijk beoordeeld op kwaliteit. Daarnaast vermeldt het CV huidige nevenfuncties (bezoldigd en onbezoldigd) zodat de vacaturehouder mogelijke belangenverstrengeling kan uitsluiten. Je CV is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat.
  • Schrijf een motivatie t.b.v. deze opdracht en ga in op het gestelde profiel. (max 1/2 a4). Graag ontvangen wij een door de kandidaat zelf geschreven motivatie.
  • Je hebt minimaal vier jaar relevante werkervaring als Omgevingsmanager in een complexe Binnenstedelijke omgeving. - Minder dan 4 jaar - 4 tot 6 jaar - 6 jaar of meer
  • Je hebt minimaal 4 jaar relevante werkervaring als omgevingsmanager in een complexe organisatie.  - G4-gemeente - Rijksoverheden, Provincies of Waterschappen - 100.000+ gemeente - Kleinere gemeente - Andere (semi) overheden - Vanuit een aannemer - Geen van bovenstaande
  • Geef aan welke vorm van inhuur van toepassing is op de aangeboden kandidaat. Detachering:  De aangeboden kandidaat is in loondienst bij de aanbieder. Gemeente Utrecht sluit met de aanbieder een overeenkomst. De medewerker werkt tijdelijk bij Gemeente Utrecht, onder leiding en toezicht van de gemeente. De aanbieder draagt zorg voor loonafdrachten. De aanbieder heeft meerdere personen in loondienst.  ZZP rechtstreeks:  De aangeboden kandidaat is een zzp’er en sluit rechtstreeks een overeenkomst met Gemeente Utrecht. Er is geen tussenpartij. De zzp’er voert de opdracht zelfstandig uit, zonder gezagsverhouding.  ZZP via tussenkomst:  Een bureau stelt een zzp’er voor. De gemeente Utrecht sluit de overeenkomst met het bureau (niet met de zzp’er). De zzp’er voert zelfstandig de opdracht uit. Het bureau regelt de contracten met de zzp’er volgens de Wet DBA.   DGA:  De aangeboden kandidaat is DGA en werkt via zijn/haar eigen BV. Gemeente Utrecht sluit de overeenkomst met de BV. De DGA voert zelfstandig de opdracht uit.   LET OP: Gemeente Utrecht gaat alleen een overeenkomst aan met de aanbieder. We verwachten dat u als aanbieder deze informatie naar waarheid invult. Wanneer informatie incorrect is ingevuld, kan de offerte gediskwalificeerd worden.  - Detachering - ZZP rechtstreeks - ZZP via tussenkomst/DGA

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox