gemeente Utrecht
max €120 per uur
Utrecht
36 uur per week
01 november 2025
01 november 2026
Utrecht heeft jou nodig!
De werven zijn een rijksmonument en onderdeel van een slim middeleeuws havencomplex van kademuren met werven en werfkelders. Werven, muren, kelders, water en wegen zijn allemaal nauw verweven. Hetzelfde geldt voor het eigendom van bewoners, ondernemers en gemeente. Met het dertigjarige programmaplan “werk aan de werf” werken we aan het herstellen en voorkomen van schade aan erfgoed, het beheren van het erfgoed, het voorkomen van onveilige situaties en het beter invullen van onze buren en zorgplicht.
Het wervengebied kent een grote complexiteit en samenhang tussen eigenaren, beheerders, gebruikers, onderlinge afspraken, prioriteiten en verwachtingen. Als senior omgevingsmanager van het team Kelderherstel is je belangrijkste doel het opbouwen van een duurzame relatie met de eigenaren, beheerders en gebruikers. Omdat we werken aan eeuwenoude constructies zijn de werkzaamheden niet altijd even voorspelbaar. Dit vraagt om flexibiliteit in handelen van iedereen in het team.
Het team kelderherstel is een in 2025 opgericht team dat het herstel van de werfkelders vorm geeft volgens de in mei ‘25 vastgestelde (nieuwe) ‘Beleidsregel herstel kelders wervengebied gemeente Utrecht’. Hierbij is de gemeente namens de kelder eigenaars de opdrachtgever voor de aannemer. Verwachting is dat de eerste kelders volgens deze werkwijze na de zomer van ’26 hersteld zullen gaan worden. Binnen dit team zijn op dit moment 2 à 3 omgevingsmanagers werkzaam.
Opdrachtomschrijving
Jij bent als senior omgevingsmanager onderdeel van het IPM (Integraal projectmanagement) Team en het omgevingsmanagement team en verantwoordelijk voor de contacten met omgeving en stakeholders (intern en extern) van het project. Onder jouw verantwoordelijkheid worden relaties met de omgeving en stakeholders opgebouwd en onderhouden. Het mag duidelijk zijn dat je daarbij nauw moet samenwerken met technisch management en contractmanagement. Omdat we werken aan eeuwenoude constructies zijn de werkzaamheden niet altijd even voorspelbaar. Dit vraagt om flexibiliteit in handelen van iedereen in het team.
Je werkzaamheden bestaan onder andere uit:
• Eindverantwoordelijk voor het communicatieproces en producten welke de communicatieadviseur oplevert.
• Zorgdragen voor de vergunningenscan
• Contacten onderhouden met professionele partijen (NUTS, etc.), ondernemer & bewoners en keldereigenaren.
• Het belang van de gemeente (op alle lagen, incl. bestuur) naar buiten brengen en het belang van de omgeving naar binnen brengen.
• Het belang van de omgeving in kaart brengen, context omgeving begrijpen.
• Het organiseren van participatie overleggen met eigenaren, bewoners en ondernemers.
• Het opbouwen en onderhouden van een duurzame relatie met keldereigenaren, beheerders en gebruiker.
• Het informeren van keldereigenaren over diverse maatregelen, zoals beschikbare subsidies, Afhandelen van meldingen, participatietrajecten en communicatie;
• Aansturen van de communicatieadviseur.
• Vastleggen van contactgegevens, telefoonnotities, afspraken en acties in Dialog;
• Intern najagen van opvolgen van afspraken binnen en buiten het programma;
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox