Gemeente Amsterdam

Senior Jurist

Gemeente Amsterdam

  • max €120 per uur

  • Noord-Holland

  • 36 uur per week

  • Juridisch
  • 01 juli 2021

  • 01 juli 2022

De opdracht­omschrijving

Functieomschrijving vervangen door opdrachtomschrijving
De senior jurist werkt als senior juridisch adviseur aan grootstedelijke projecten en complexe gronduitgifte- en erfpachtzaken.

  • De jurist moet direct inzetbaar zijn op complexe juridische dossiers binnen het werkveld van Grond en ontwikkeling.
  • De jurist levert zelfstandig advies en expertise in de gebiedsontwikkeling in samenhang met financieel economische en vastgoed aspecten en erfpacht.
  • De jurist adviseert o.a. bij de selectie van marktpartijen, het opstellen van contracten in alle fases van de gebiedsontwikkeling, het afhandelen van geschillen, kwesties inzake schadeloosstelling en nadeelcompensatie en heeft daarmee een pro-actieve juridische inbreng in projecten.
  • De jurist behandelt en bereidt gerechtelijke en buitengerechtelijke procedures voor en ondersteunt de Gemeenteadvocaat en de Huisadvocaat van de gemeente Amsterdam.
  • De jurist is daarnaast inzetbaar in de afhandeling van (complexe) erfpachtuitgiftes en de juridische advisering over beleidsstukken van Grond en Ontwikkeling.
  • Verder wordt je als senior jurist ingezet voor :
    • zelfstandig leveren van privaatrechtelijk juridisch advies in (grootstedelijke) projecten en programma's;
    • juridische advisering over de contractvorming in de gebiedsontwikkeling; 
    • opstellen van juridische documenten en contracten in het kader van de uitvoering van projecten en erfpachtaanbiedingen;
    • juridisch advies over contracten en overeenkomsten en onderhandelingen met marktpartijen;
    • juridisch advies bij geschillen over de uitvoering van contracten; overeenkomsten, zakelijke rechten en erfpachtaanbiedingen;
    •  juridisch advies over de vestiging van zakelijke rechten en voorkeursrechten op basis van de Wet voorkeursrecht Gemeenten;
    •  adviseren van het bestuur;
    •  opstellen van juridische beleidsnotities en adviseren over beleid van Grond en Ontwikkeling;
    •  voorbereiden en begeleiden van gerechtelijke procedures en afstemming met de Gemeente-advocaat en de Huisadvocaat..

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit vijf clusters, een bestuurs- en concernstaf en zeven bestuurscommissies (stadsdelen). De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De clusters Ruimte en Economie, Sociaal, Dienstverlening en Informatie, Interne Dienstverlening en Stadsbeheer bestaan uit afdelingen die expertise hebben op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/

De opdrachtgever(s)
Bij Grond & Ontwikkeling wordt er gewerkt aan een duurzame en vitale stad voor burgers en bedrijven. Zij voeren regie op de gebieds- en vastgoedontwikkeling en zijn verantwoordelijk voor het erfpachtstelsel. Grond & Ontwikkeling is expert op het gebied van kaveluitgifte, het uitgeven van grond in erfpacht, het bouwrijp maken van gemeentelijke kavels en het transformeren en beheer van onroerend goed en financieel-economische projectbegeleiding. Vanuit deze kerntaken spelen zij strategisch in op marktontwikkelingen. Daarbij beheren het vereveningsfonds en het erfpachtvermogen van de gemeente Amsterdam.


 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • De aangeboden kandidaat heeft kennis en ervaring met het adviseren over gemeentelijk beleid en het opstellen van beleidsnotities.
  • De aangeboden de kandidaat heeft minimaal 5 jaar (recent opgedaan in de afgelopen 10 jaar) ervaring opgedaan bij een overheidsinstelling of semi overheid.
  • De aangeboden kandidaat heeft gedegen kennis en ervaring aantoonbare ervaring (recent opgedaan in de afgelopen 10 jaar) in grootstedelijke gebiedsontwikkeling.
  • De aangeboden kandidaat heeft gedegen kennis en ervaring (recent opgedaan in de afgelopen 10 jaar) in juridische advisering en procesbegeleiding op het gebied van privaat- en contractenrecht.
  • De aangeboden kandidaat heeft gedegen kennis en ervaring met zakenrechtelijke constructies.
  • De aangeboden kandidaat heeft gedegen kennis opgedaan in de afgelopen 6 jaar van het erfpachtstelsel en ervaring met gronduitgifte.
  • De aangeboden kandidaat heeft kennis en ervaring inzake contractering met de overheid (overheidscontracten.
  • De aangeboden kandidaat heeft inzicht in bestuurlijke en gemeentelijke verhoudingen en ervaring met bestuurlijke advisering en bestuurlijke aangelegenheden en politiek gevoelige dossiers.
  • De aangeboden kandidaat heeft ruime kennis en ervaring met vastgoedrecht (goederenrecht, bouwrecht), huurrecht, verbintenissenrecht; aanbestedingsrecht, staatssteun).Geef in maximaal 0,5 A4-tje een toelichting waaruit de bovenstaande eis blijkt;
  • De aangeboden kandidaat heeft gedegen kennis opgedaan in de afgelopen 6 jaar van het erfpachtstelsel en ervaring met gronduitgifte
  • Geef in maximaal 1 pagina aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
  • De aangeboden kandidaat is in het bezit van een erkende WO diploma Nederlands recht, afstudeerrichting Privaatrecht of vergelijkbaar. Bestuursrecht voldoet niet aan deze eis.Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd.

De Wensen

  • De aangeboden kandidaat heeft kennis en ervaring opgedaan met voorbereiden en begeleiden van gerechtelijke procedures.
  • De aangeboden kandidaat heeft kennis en ervaring met bestuursrecht.
  • De aangeboden kandidaat heeft kennis en ervaring van het Amsterdamse erfpachtstelsel.
  • De aangeboden kandidaat heeft kennis en ervaring met de gebiedsontwikkeling in Amsterdam.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox