Gemeente Breda

Senior juridisch adviseur handhaving

Gemeente Breda

  • geen max tarief

  • Noord-Brabant

  • 36 uur per week

  • Juridisch
  • 01 januari 2024

  • 01 juni 2024

De opdracht­omschrijving

Senior Juridisch Adviseur Handhaving

Word onze Senior juridisch adviseur voor handhaving in Breda. Bescherm leefbaarheid, neem hoogwaardige besluiten in complexe handhavingszaken, vertegenwoordig de gemeente in bezwaar-en beroepsprocedures en schrijf mee aan uitvoeringsbeleid met betrekking tot handhaving. Je bent in deze rol verantwoordelijk voor de procesvertegenwoordiging van de handhavingsprocedures binnen het team Advies van het Cluster Omgevingswet binnen de afdeling Veiligheid en Leefomgeving. Sluit je aan bij ons team!

Wat ga je doen?
Binnen de afdeling Veiligheid en Leefomgeving worden bijna alle toezichts- en handhavingstaken uitgevoerd waar de gemeente verantwoordelijk voor is. Onze missie is: Met en voor burgers, bedrijven en bezoekers organiseren en beschermen we de veiligheid en leefbaarheid.
Wij zijn op zoek naar een Senior juridisch adviseur handhaving met ruime ervaring op het gebied van handhaving en waarbij de nadruk ligt op procesvertegenwoordiging in handhaving van zaken gerelateerd aan de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), woningwet en het Bouwbesluit, vanaf 1 januari 2024 Omgevingswet.
Als Senior juridisch adviseur handhaving ben je, op basis van je expertise en ervaring, verantwoordelijk voor:

  • Het nemen van hoogwaardige juridische beslissingen en het begeleiden en adviseren in complexe handhavingsprocedures.
  • Het vertegenwoordigen van de gemeente Breda in bezwaar- en beroepsprocedures.
  • Deelname aan informeel overleg en bemiddeling, waarbij je optreedt als juridische vertegenwoordiger van de afdeling Veiligheid en Leefomgeving.
  • Fungeren als juridisch aanspreekpunt voor collega's, zowel binnen als buiten de afdeling, voor het bestuur, ketenpartners (zoals de Omgevingsdienst Midden-West Brabant, waterschap, Brandweer, woningbouwverenigingen en de VNG), evenals voor burgers en bedrijven.
  • Denkt oen schrijft mee aan uitvoeringsbeleid gericht op handhaving Wabo, woningwet, Bouwbesluit, vanaf 1 januari 2024 Omgevingswet.

We zoeken jou!
Binnen de afdeling Veiligheid en Leefomgeving staan de vier organisatieprincipes: ondernemend werknemerschap, één organisatie, flexibele organisatie en doelmatige bedrijfsvoering, centraal.
Belangrijk hierbij:

  • Voor deze functie is minimaal een afgeronde juridische opleiding op wo/hbo-niveau vereist, samen met ervaring op het gebied van procesvertegenwoordiging, handhaving en kennis van de Wabo en het omgevingsrecht.
  • Minimaal 5 jaar ervaring in een gemeente van gelijke grootte,
  • Goede sociale vaardigheden.
  • Mediation-vaardigheden.
  • Integer.
  • Analytisch denkvermogen.
  • Goede communicatieve vaardigheden in woord en geschrift.
  • Oplossings- en resultaatgericht.
  • In staat om te verbinden.
  • Goed kunnen samenwerken.
  • Zelfstandig kunnen werken.
  • In staat te werken in een politiek-bestuurlijke omgeving.
  • In staat te werken in een dynamische omgeving.
  • Is in staat tot conflictbeheersing.
  • Flexibel.

Wie zijn wij?
Je werkt in een teamverband met diverse juridisch medewerkers, met name gericht op de Wabo/Omgevingsrecht. Je hebt daarnaast veel contact met andere collega’s zoals juridisch adviseurs handhaving, (bouw) inspecteurs, vergunningverleners, bestemmingplantoetsers en de afdeling Ruimte e.d. Daarnaast heb je ook regelmatig contact met inwoners of belangenvertegenwoordigers uit de stad. Vanuit je kennis van de praktijk bespreek je met collega’s bijzonderheden en deel je ervaringen. Je werkt zelfstandig en neemt initiatief. Je bent een stevige gesprekspartner op diverse niveaus en je bent positief-kritisch. Met onderkenning van de diverse belangen (zoals wet- en regelgeving) streef je ernaar dat in samenwerking met alle relevante in- en extern betrokkenen een voor alle partijen bevredigende oplossing tot stand komt.
Lees meer over de Gemeente Breda.

De Eisen

  • Kandidaten die intern op deze aanvraag reageren krijgen bij gebleken geschiktheid voorrang op externe werving. In dat geval wordt de aanvraag geannuleerd. Met uw inschrijving bent u akkoord met deze eis.
  • Uw kandidaat heeft minimaal een afgeronde WO-opleiding. Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring als jurist omgevingsrecht (Wabo) bij een gemeente van soortgelijke grootte. Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat heeft kennis van het omgevingsrecht (wabo/omgevingswet), bestemmingsplannen en bouwregelgeving, Dit moet blijken uit het cv.

De Wensen

  • Uw kandidaat heeft bij voorkeur een afgeronde WO opleiding in de richting van Bestuursrecht. Dit moet blijken uit het cv en op verzoek moet uw kandidaat het geldige diploma hiervan kunnen tonen.
  • Uw kandidaat heeft bij voorkeur meer dan 3 jaar ervaring als senior juridisch adviseur handhaving. Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan worden getoetst in een persoonlijk gesprek. - analytisch - politiek sensitief - goede sociale vaardigheden - mediation vaardigheden - integer De datum 5 december is gereserveerd voor persoonlijke gesprekken. Wij verzoeken u (uw kandidaat) vriendelijk hier reeds rekening mee te houden.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox