Provincie Zeeland

Senior it projectmanager rud

Provincie Zeeland

De opdracht­omschrijving

Opdracht
De senior projectmanager is verantwoordelijk voor de succesvolle transitie van de IT voorziening voor RUD Zeeland. In die rol denk je acties en mijlpalen uit rond zowel IT infrastructurele vraagstukken alsook vraagstukken ten aanzien van applicaties, netwerk enz. Dit leg je vast in een integraal Plan van Aanpak.
De huidige dienstverlening wordt nu nog vanuit de gemeente Terneuzen geboden aan de RUD. Per 1 januari 2026 wordt deze dienstverlening gemigreerd naar Provincie Zeeland. Na oplevering van alle genoemde (deel)resultaten zal dit transitieproject worden afgesloten en wordt deze functie beëindigd.

Als projectmanager stuur je multidisciplinaire teams aan en zorg je ervoor dat deelprojecten binnen de gestelde scope, tijd en budget worden afgerond.
In de uitvoering houd je van vanzelfsprekend rekening met de belangrijke aandachtspunten binnen de brede bedrijfsvoering, strategische doelen en stakeholdermanagement. Doel is om een robuuste I&A dienstverlening voor de RUD te bewerkstelligen. Onderdeel hiervan is het transformeren en implementeren van I&A (dienstverlenings)processen.
De functie vraagt in hoge mate gevoel voor en ervaring met verandermanagement. Als projectmanager weet je verschillen te overbruggen en ben je in staat belangen samen te brengen en tot uitvoering te laten komen. Je treedt daarin kordaat op, met oog voor samenwerking, planning en daarin te realiseren mijlpalen. Je gaat voor concrete resultaten en weet mensen daarin te inspireren en samen te binden. Je legt gemakkelijk contact binnen een speelveld van diverse actoren.

Taken en Verantwoordelijkheden:

  • Leveren van Dienstverlening per 01-01-2026:
  • Zorgen voor de tijdige levering van dienstverlening aan RUD Zeeland vanuit Provincie Zeeland per 01-01-2026.
  • Opstellen van alternatieve scenario’s indien niet op tijd concrete (deel)dienstverlening aangeboden kan worden.
  • Projectplanning en Coördinatie:
  • Opstellen en bewaken van een Plan van Aanpak (inclusief PID) en de projectplanning voor de implementatie van I&A, inclusief fasering en mijlpalen.
  • Coördineren van de migratie van informatievoorziening en ICT vanuit gemeente Terneuzen en Unit-IT naar beheer door Provincie Zeeland.
  • Afstemmen met leveranciers over migratie van contracten en (cloud) omgevingen.
  • Werken met een implementatieplanning en de daarvoor benodigde (menselijke) capaciteit en budgetten.
  • Afstemmen met de architecten, de CISO en de FG (Klankbord) om beleid en gemaakte afspraken te toetsen en advisering
  • Rapporteren aan de Stuurgroep (Opdrachtgever, Senior Supplier, Senior Gebruiker)
  • Implementatie van IT-Technische Voorzieningen:
  • Inrichten van netwerkcomponenten, print- en scanvoorzieningen, internet, wifi, toegangsbeveiliging, en werkplekinrichting bij de huisvestingslocatie van RUD Zeeland.
  • Implementeren van een gestandaardiseerd applicatie- en softwarelandschap op basis van de architectuur van Provincie Zeeland.
  • Overdracht en beheren van alle beheeraccounts en zorgen voor regelmatige backups van gegevens volgens ISO27001 richtlijnen.
  • Beheersmodel en Service Level Management:
  • Maken van afspraken over Service Levels.
  • Opzetten en inrichten van een Beheermodel voor de uitvoering van de dienstverlening, inclusief Diensten Afspraken en Procedures, Escalatiemodel, Service Level(s), Retentietijd(en) en Governance.
  • Beheren van leveranciers en servicelevel management voor de ondersteuning van RUD-dienstverlening.
  • Overdragen van gemaakte afspraken naar de Service Manager
  • Verandermanagement en Trainingen:
  • Uitvoeren van verandermanagement en trainingen voor RUD-medewerkers om hen voor te bereiden op de nieuwe PZ I&A infrastructuur (b.v. de nieuwe werkplek).
  • Ondersteunen van de onboarding van nieuwe medewerkers en (laten) begeleiden in benodigde trainingen op gebruik PZ I&A Infrastructuur.
  • Aanbestedingen en Contractbeheer:
  • Begeleiden van aanbestedingen voor ICT-gerelateerde diensten en producten, zoals Software broker en gebouwbeveiliging.
  • Zorgen voor het omzetten van offertes in bestelorders en vastleggen van contracten in het contractenbeheersysteem.
  • Regelen en inrichten van contracten en dienstverleningsovereenkomsten (DVO).
  • Data Management en Beveiliging:
  • Zorgen voor het efficiënt opslaan, verwerken en beschikbaar stellen van data.
  • Coördineren implementatie, borging en handhaving van beveiligingsmaatregelen om de IT-infrastructuur en gegevens te beschermen tegen bedreigingen.
  • Trainen van medewerkers op het gebied van informatieveiligheid in samenspraak met CISO
  • Kwaliteitsbewaking en Testen:
  • Coördineren van de uitvoering van (eindgebruikers)testen om garanties tot werking te realiseren.
  • Bewaken van voortgang met behulp van KPI's.
  • Werken volgens PRINCE2-methodologie, met aandacht voor risicomanagement, kwaliteitsmanagement, en voortgangsrapportages.
  • Overdracht en Exit-strategie:
  • Opstellen van een exit-strategie waarbij het eigenaarschap van data en de werkwijze bij een vertrek duidelijk beschreven staan.
  • Zorgen voor een soepele overgang en beëindiging van de diensten bij beëindiging van de overeenkomst.

Competenties
Samenbindend leiderschap: Ervaring met het aansturen van multidisciplinaire teams.
Analytisch vermogen: In staat om complexe problemen te doorgronden en op te lossen.
Resultaatgericht en doortastend in de uitvoering
Communicatie: Uitstekende schriftelijke en mondelinge vaardigheden.
Organisatorisch talent: Goede plannings- en coördinatievaardigheden.
Verandervermogen: Ervaring met verandermanagement en stakeholdermanagement.
Financieel inzicht: Bekwaam in budgetbeheer en kostenbeheersing.
Technisch en ICT-affiniteit: Kennis van digitale systemen en procesautomatisering.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 13. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.

De Eisen

  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen laptop en mobiel;
  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Aantoonbare werkervaring als projectmanager/transitiemanager bij omvangrijke IT project- en verandertrajecten;

De Wensen

  • Een afgeronde opleiding op minimaal wo niveau;
  • Aantoonbare werkervaring binnen de overheid;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als Project- of transitiemanager IT;

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
20 mei 2025 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox