Wij Groningen

Senior Informatiemanagement Specialist

Wij Groningen

De opdracht­omschrijving

 

WIJ Groningen is een jonge organisatie in het Sociaal Domein die voor de Gemeente Groningen verschillende taken uitvoert, onder andere rondom de WMO en Jeugdwet. WIJ heeft in 2018 een vliegende start gemaakt. Zij geeft nu met rond de 1.000 medewerkers ondersteuning aan inwoners van Groningen die het niet helemaal zelfstandig redden op het gebied van onder andere financiën, opvoeding en gezondheid. In de komende periode breidt WIJ haar werkzaamheden uit en groeit zij met nog eens 300 medewerkers. Een groot deel van de automatiseringen wordt afgenomen van de Gemeente Groningen en momenteel zijn beide organisaties op meerdere vlakken sterk vervlochten. Door de snelle groei heeft WIJ Groningen in eerste instantie niet alle aandacht gegeven aan het managen van informatie en informatievoorzieningen terwijl de organisatie datagedreven wil en ook moet worden.
Zes maanden geleden is een Kwartiermaker Informatiemanagement gestart om in opdracht van de Raad van Bestuur een afdeling IM in te richten en de informatievoorzieningen op orde te brengen. Zowel de opgave als de ambitie is groot, waardoor er extra ondersteuning nodig is. Hiervoor zoekt WIJ Groningen een ervaren breed inzetbare specialist die bekend is met alle aspecten van Informatiemanagement.

Functieomschrijving
De ondergenoemde onderwerpen zijn enkele voorbeelden van de lopende dossiers binnen WIJ of in samenwerking met de Gemeente. Dit geeft indicatie van de breedte van de werkzaamheden op het vlak van Informatiemanagement. De Informatiemanagement Specialist kan bij alle onderdelen een rol spelen die uiteen kan lopen van het leveren van operationele bijdrage, bijdrage in expertise, coördinatie van werkzaamheden tot het dragen van de volledig verantwoordelijkheid voor dossiers.
Momenteel spelen er binnen WIJ Groningen de volgende onderwerpen:

  • Het ontwerpen van de Informatiestrategie en -beleid
  • Het ontwerpen van de informatiearchitectuur voor WIJ
  • Het inrichten van portfolio management en road map voor nieuwe ontwikkeling
  • De implementatie van een nieuw personeelssysteem (AFAS)
  • De implementatie van een nieuw primair proces systeem (X-Works)
  • De aanpassing en uitbreiding van het huidige primair proces systeem (WIZportaal)
  • Het migreren van alle data van oud naar nieuw primair proces systeem
  • Het op orde brengen van het gebruikersbeheer en bijbehorende rechtenstructuur
  • Het verbeteren van de performance van de kantoorautomatisering
  • Het specificeren van de WIJ-behoefte voor de leveranties door de Gemeente
  • Het inventariseren van de organisatie-brede functionele informatiebehoefte
  • Het organiseren en contracteren van externe informatiebronnen
  • Het opnieuw ontwerpen en inrichten van een Power BI omgeving
  • Het eventueel ontwikkelen en in gebruik nemen van een datawarehouse
  • Het borgen van een goede implementatie van de AVG
  • Het inrichten van Functioneel Beheer en gebruikersondersteuning

De rol van de Specialist is veelzijdig, vraagt alle competenties en is daarmee een echte uitdaging. De organisatie groeit momenteel snel in omvang en volwassenheid. WIJ Groningen staat midden in de samenleving en heeft contacten met veel spelers binnen het sociale domein, de overheid en de verschillende commerciële partijen. De Gemeente Groningen is één van de grootste stakeholders waarmee contacten worden onderhouden op alle niveaus. Binnen de cultuur van WIJ heerst een positieve energie. Op stafniveau staan de medewerkers open voor verandering en de organisatie is volop in beweging. De staf is momenteel rond 60 medewerkers groot waarvan op dit moment 5 collega’s werken voor IM. Hierdoor moet een klein team de hele organisatie bedienen in haar behoefte aan informatie en informatievoorzieningen.

Kandidaatomschrijving

Functie-eisen
We zoeken een bevlogen interim Informatiemanagement Specialist. Je bent een teamplayer met strategisch inzicht.
De ideale kandidaat beschikt daarnaast over:  

  • een sterke affiniteit met Informatiemanagement;
  • goede sociale vaardigheden;
  • de kwaliteiten om snel informatie te kunnen opnemen en een sterk analytisch denkvermogen;
  • het vermogen om zelfstandig (projectmatig) kunnen werken en op veel borden tegelijkertijd te kunnen schaken;
  • minimaal HBO werk- en denkniveau.

 

Interviewplanning

Als Inschrijver in de top 3 is geëindigd, ontvangt inschrijver een uitnodiging voor het interview. Tijdens het interview wordt een verificatie gedaan op basis van de aangeboden offerte. Als de verificatie positief is wordt de kandidaat beoordeeld op basis van criteria. De criteria zijn hieronder te raadplegen ter voorbereiding op het interview. Bij de terugkoppeling op de offertes (gunningsbeslissing) worden de resultaten bekendgemaakt in deze applicatie.

De planning voor de interviews is in de week van 13 februari.

Toelichting op rooster

Ingangsdatum is 1 maart of 1 april, afhankelijk van beschikbaarheid kandidaat.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • Beschikbaarheid De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 maart of 1 april 2023 tot en met 31 december 2023 voor 32 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel 2 keer met 1 jaar worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
  • Opleiding Een afgeronde HBO- of WO-opleiding is vereist.
  • Ervaring U dient minimaal 5 jaar ervaring te hebben in functies binnen het vakgebied Informatiemanagement, dit moet blijken uit uw CV.

De Wensen

  • Motivatiebrief Bij deze opdracht wordt om een motivatiebrief gevraagd. Deze weegt mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze motivatiebrief wordt beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. Bij deze opdracht wordt om een motivatiebrief gevraagd. Deze weegt mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze motivatiebrief wordt beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. Visie en aanpak op de opdracht. Visie op informatiemanagement. Beschikbare ervaring passend bij WIJ Groningen. Motivatie waarom kandidaat past bij de organisatie en bij de opdracht. Goede schriftelijke vaardigheden. De beschrijving van kandidaat sluit uitstekend aan (100%) De beschrijving van kandidaat sluit goed aan (70%) De beschrijving van kandidaat sluit voldoende aan  (30%) De beschrijving van kandidaat is onvolledig en sluit niet aan bij onze uitvraag  (knock-out)
  • Opleiding De mate waarin de genoten opleiding(en) aansluit(en) bij het gevraagde functieprofiel. De opleiding van kandidaat sluit uitstekend aan (100%) De opleiding van kandidaat sluit goed aan (70%) De opleiding van kandidaat sluit voldoende aan (30%) De opleiding van kandidaat is onvolledig en sluit niet aan bij onze uitvraag (knock-out)
  • Kennis en werkervaring De mate waarin de kennis en werkervaring van de kandidaat aansluit bij de opdracht. De beschrijving van kandidaat sluit uitstekend aan (100%) De beschrijving van kandidaat sluit goed aan (70%) De beschrijving van kandidaat sluit voldoende aan (30%) De beschrijving van kandidaat is onvolledig en sluit niet aan bij onze uitvraag (knock-out)
  • Interview Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. In het gesprek met de kandidaat moet blijken dat:  Een sterke affiniteit met Informatiemanagement; Goede sociale vaardigheden; Goede schriftelijke en communicatieve vaardigheden; De kwaliteiten om snel informatie te kunnen opnemen en een sterk analytisch denkvermogen; Het vermogen om zelfstandig (projectmatig) kunnen werken en op veel borden tegelijkertijd te kunnen schaken; Het interview van kandidaat sluit uitstekend aan (100%) Het interview van kandidaat sluit goed aan (70%) Het interview van kandidaat sluit voldoende aan  (30%) Het interview van kandidaat is onvolledig en sluit niet aan bij onze uitvraag  (knock-out)

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox