Opdrachtomschrijving
Als zelfstandig projectleider beschermingsbewind en schuldhulpverlening lever je op basis van een tijdelijke opdracht een directe bijdrage aan het realiseren van de doelstellingen binnen het kader van de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening (WGS). Jij voert deze opdracht uit op basis van eigen kennis en ervaring, waarbij je verantwoordelijk bent voor de aanpak, het indelen van je tijd en het behalen van de afgesproken resultaten. Je brengt een onafhankelijk advies uit en ondersteunt de organisatie bij het beperken van risico’s door het zelfstandig managen en evalueren van contracten en convenanten, zonder directe aansturing of instructies vanuit de gemeente.
Binnen deze opdracht ben je vrij om te bepalen op welke wijze je de procesafspraken binnen het convenant schuldenbewind realiseert, in samenwerking met bewindvoerders en buurtteams. Je bouwt en onderhoudt je eigen netwerk met relevante stakeholders en signaleert proactief ontwikkelingen in de marktomgeving. Je beschikt zelf over de benodigde middelen en materialen om je werkzaamheden naar behoren uit te voeren. Eventuele kosten en risico’s die voortvloeien uit de uitvoering van de opdracht zijn voor eigen rekening.
Je handelt als onafhankelijk aanspreekpunt en sparringpartner voor de gemeente met betrekking tot de naleving van het convenant beschermingsbewind. Met een grote mate van zelfstandigheid stuur je aan op het realiseren van duidelijke en realistische samenwerkingsafspraken, en bevorder je samenhang en consistentie in de uitvoering van beleid. Het leggen van verbindingen tussen data-analyses en prestatie-indicatoren van bewindvoerders behoort eveneens tot jouw takenpakket, waarbij je je eigen werkwijze bepaalt en verantwoordelijkheid neemt voor het eindresultaat van de opdracht.
Werkzaamheden
- Als zelfstandig ondernemer monitor en stuur je op contract- en subsidieafspraken en kwaliteitseisen, waarbij je op eigen initiatief in gesprek gaat met contractpartijen individueel of in groepsverband binnen het convenant beschermingsbewind.
- Je voert prestatiedialogen vanuit zakelijk partnerschap en bepaalt zelf welke ontwikkel- en innovatiedoelstellingen, kansen en knelpunten hierin worden meegenomen.
- Je neemt een regisserende, coördinerende en oplossingsgerichte rol bij het bevorderen van samenwerking en partnerschap tussen contractpartijen, daarbij zelfstandig beslissend over de aanpak en methodiek.
- Je evalueert afspraken, verplichtingen en doelstellingen uit het convenant op objectieve en onafhankelijke wijze, identificeert verbeterpunten en rapporteert hierover aan de procesregisseur. Hierbij bepaal je zelf de analyse- en rapportagemethoden en draag je bij aan een heldere, efficiënte samenwerking, met oog voor ondernemingsrisico’s.
- Je onderhoudt zelfstandig je samenwerkingsrelatie met buurtteams, waarbinnen je de (onderlinge) verdeling van rollen, risico’s en besluitvorming actief bewaakt en deze onderscheidt van de verantwoordelijkheden van de gemeente.
- Je draagt zorg voor een heldere (eind)evaluatie van het contract, ten behoeve van toekomstige modellen voor beschermingsbewind en schuldhulpverlening, en stemt af met stakeholders op een door jou gekozen wijze, passend bij de opdracht.
Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.
De opdrachtgever(s)
Jouw opdrachtgever is de afdelingsmanager Armoedebestrijding, vertegenwoordigd door de procesregisseur schuldhulpverlening. De omgeving waarbinnen de functie opereert is complex vanwege de samenwerking met een groot aantal in- en externe stakeholders (gemeentelijk, regio en landelijk) en de politiek/bestuurlijke en maatschappelijke gevoeligheid van het beleidsveld.