gemeente Utrecht
max €125 per uur
Utrecht
24 uur per week
20 februari 2024
31 december 2025
Periode: zsm/ per direct, tot 31 december 2025 (met verlengingsopties)
Belasting: 16-24 uur per week gemiddeld
Tarief: max. 125,- euro per uur inclusief reiskosten, exclusief BTW
Korte beschrijving speelveld
De 26 samenwerkende gemeenten van Utrecht staan aan de start van een nieuwe uitvraag voor Veilig
Thuis, jeugdbescherming en jeugdreclassering. De huidige afspraken lopen eind 2024 af. Het
afgelopen jaar zijn stappen gezet om de nieuwe uitvraag voor te bereiden. Om voldoende tijd te
kunnen nemen voor het bepalen van de kaders, hebben de wethouders in bovenregionaal verband
besloten voor 2025 een beleidsarme subsidietender uit te zetten, en de nieuwe kaders een plek te
geven in de uitvraag gericht voor de periode vanaf 2026. Op die manier kunnen we actuele
ontwikkelingen zoals het toekomstscenario kind- en gezinsbescherming, de landelijk tarieven voor de
gecertificeerde instellingen en de Hervormingsagenda beter meenemen, en is er voldoende ruimte
voor uitwerking in partnerschap en participatie.
Wij zoeken een projectleider die de 26 gemeenten gaat ondersteunen en samen met de
bovenregionale werkgroep1 het proces richting nieuwe uitvraag gaat uitvoeren voor de Utrechtse
regio’s.
De regio’s hebben een gezamenlijk belang om:
-
Veilig Thuis, jeugdbescherming en jeugdreclassering samen in te kopen zodat kennis en
expertise op het gebied van huiselijk geweld en kindermishandeling beschikbaar is en
jeugdbeschermings- en jeugdreclasseringsmaatregelen vakkundig en zorgvuldig worden
uitgevoerd.
-
Dat op een toekomstbestendige wijze te doen met oog voor de ontwikkelingen.
-
Veilig Thuis, jeugdbescherming en jeugdreclassering samen te bekostigen op een manier die
toekomstgericht en betaalbaar is en past bij de beschikbare (structurele) budgetten in de
jeugdzorg.
-
Ondanks de verschillen in lokale en regionale werkwijzen, gezamenlijk de nieuwe
contractering vorm te geven en zo onder andere administratieve belasting van de aanbieders
van Veilig Thuis en jeugdbescherming en jeugdreclassering te voorkomen.
In de uitvraag moeten ook de recent gemaakte landelijke bestuurlijke afspraken een plek krijgen, die
gaan over landelijke tarieven voor de jeugdbescherming en jeugdreclassering en daarmee
samenhangende onderwerpen.
Je taken zijn:
De projectleider neemt de aansturing, organisatie en uitvoering van de uitvraag op zich. Het resultaat
is nieuwe afspraken met een aanbieder/aanbieders van deze diensten vanaf 1 januari 2026. Er is een
routekaart op hoofdlijnen opgesteld met de verschillende stappen en resultaten om te komen tot een
geslaagde uitvraag.
De bovenregionale samenwerking vraagt om ervaring in sturen op resultaten in een complexe context.
De visies in de regio’s verschillen op hoofdlijnen bijna niet, maar elke gemeente heeft wel een eigen
specifieke kleur ten aanzien van de uitvoering van- en de ervaringen met het huidige contract. De
uitdaging is ervoor zorgen dat alle regio’s (of 26 gemeenten) zich gehoord voelen en we ondanks de
verschillen tussen de 26 gemeenten komen tot besluitvorming.
De projectleider:
-
Heeft een coördinerende rol en houdt het overzicht over het proces en de voortgang;
-
Is voorzitter van een (op te zetten) projectteam uitvraag, samen met de administratieve
ondersteuner en met de bovenregionale werkgroep;
1 De werkgroep is de ambtelijke samenwerking rond Veilig Thuis en de GI, bestaande uit een afvaardiging van de
6 jeugdhulpregio’s.
-
Schakelt met de juridische, financiële en communicatie experts (van de gemeenten of extern
in te huren) wanneer nodig. En bepaalt wanneer in het proces deze juridische, inkoop- of
financiële expertise nodig is.
-
Is voorzitter van de verschillende overleggen die rond de uitvraag worden georganiseerd.
-
Zorgt dat alle stappen zorgvuldig worden doorlopen om tot een nieuwe overeenkomst te
komen en heeft kennis van de verschillende opties die hierin mogelijk zijn, wat daarvoor
uitgewerkt moet worden en welke besluiten genomen moeten worden. Stelt voor dit proces
een heldere planning op voor alle betrokken geledingen die betrokken zijn en actualiseert die
planning tussentijds waar nodig.
-
Bereidt deze stukken voor/schrijft deze stukken) en benut daarbij de denkkracht van alle
betrokken professionals.
-
Werkt nauw samen met de bovenregionale werkgroep van de Utrechtse gemeenten en stemt
af met de ambtelijk en bestuurlijk opdrachtgever voorafgaand aan belangrijke
schakelmomenten. Stemt af met de bovenregionaal procesbegeleider over agendering en
besluitvorming.
-
Bewaakt de planning en zorgt dat de besluitvorming op de juiste wijze en tijdig plaatsvindt.
-
Maakt gebruik van de uitkomsten van de evaluatie van de bovenregionale samenwerking.
-
Zorgt concreet dat de volgende producten tot stand komen:
o Subsidietender dan wel inkoopstukken;
o Uiteindelijke overeenkomst met de geworven partij(en);
o Samenwerkingsafspraken tussen de 26 gemeenten, inclusief mandaatregeling;
o Samenwerkingsafspraken tussen de Gecertificeerde Instelling(en), Veilig Thuis en de
ketenpartners.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox