gemeente Almere

Projectleider Wmo voor totstandkoming normenkader individuele begeleiding en dagbesteding

gemeente Almere

De opdracht­omschrijving

Opdracht: Projectleider Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) voor totstandkoming normenkader individuele begeleiding en dagbesteding gemeente Almere
Start opdracht:  februari 2022
Eind opdracht: 1 juni 2022
Mogelijkheid tot verlenging: ja
Aantal uren per week: 24 tot 32 uur

Inhoud opdracht
De gemeente Almere (afdeling Zorg & Welzijn) zoekt een ervaren projectleider Wmo voor het opstellen van een normenkader individuele begeleiding en dagbesteding. 

Achtergrond opdracht
In 2018 is de gemeente Almere begonnen met resultaatgericht indiceren via ondersteunings-arrangementen voor individuele begeleiding, dagbesteding en/of huishoudelijke ondersteuning. Via de meerjarige aanpak ‘Grip op de Wmo’ is deze methodiek geëvalueerd. Dit heeft ertoe geleid dat de inkoop en inrichting van de Wmo-uitvoering er anders uit komen te zien. De gemeente Almere heeft besloten om vanaf 2023 over te gaan van een arrangementensystematiek naar indicaties per product in uren per periode. Daarom is er behoefte aan een objectief normenkader (indicatieprotocol) dat Wmo-consulenten kunnen gebruiken bij het indiceren van individuele begeleiding en/of dagbesteding. Dit normenkader moet Almeerders helderheid en rechtszekerheid bieden en duidelijk maken hoe wij als gemeente komen tot een bepaalde ureninzet. Voor de huishoudelijke ondersteuning werken wij sinds mei 2021 al met zo'n onafhankelijk gevalideerd protocol.

Werken met traject en producten vanaf 2023
In september 2020 is een proeftuin van start gegaan in Almere als onderdeel van de aanpak ‘Grip op de Wmo’. Met een aantal zorgaanbieders is ruim een jaar gewerkt aan een alternatieve werkwijze 
voor individuele begeleiding en dagbesteding. Uit de proeftuin is gebleken dat de gemeente meer zou moeten differentiëren in de ondersteuning van inwoners op basis van (de complexiteit van) hun ondersteuningsvragen, de grootte van hun steunend netwerk en hun mogelijkheden om nieuwe vaardigheden aan te leren. Vanaf 2023 werken we daarom met drie trajecten om nog beter in te spelen op de specifieke omstandigheden en ondersteuningsbehoeften van inwoners:
 

  • Traject 1: een traject voor situaties die nog te onoverzichtelijk, te complex en/of te instabiel zijn om de juiste vormen van ondersteuning binnen en/of buiten de Wmo te kunnen bepalen. Dit traject is erop gericht om in beperkte tijd een integraal plan op te zetten en actief te sturen op de uitvoering daarvan. 
  • Traject 2: een traject gericht op stabiliteit en kwaliteit van leven door een passende mix te bieden van (vaak langdurige) informele en formele ondersteuning. Het resultaat is dat inwoners zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen, functioneren en participeren naar behoefte.   
  • Traject 3: een traject waarbinnen inwoners in twee jaar toewerken naar het bereiken van hun maximale verandercapaciteit. De ondersteuning bevordert de zelfredzaamheid en participatie van inwoners via een methodiek van kortcyclisch leren.  

 
Aan elk traject liggen andere verwachtingen van inwoners, zorgprofessionals en Wmo-consulenten ten grondslag. De trajecten zijn gericht op de inzet van individuele begeleiding en/of dagbesteding. Hiervoor zijn er straks zes producten: vier binnen traject 2 (individuele begeleiding en dagbesteding basis en specialistisch) en twee binnen traject 3 (individuele begeleiding en dagbesteding). De uitvoering van de huishoudelijke ondersteuning staat hier vanaf 2023 los van. Zorgaanbieders zorgen onderling wel voor de benodigde afstemming en samenhang in de ondersteuning.

Voor traject 1 is er geen apart Wmo-product. Voor inwoners in dit traject kunnen we bestaande voorzieningen (bijvoorbeeld via het wijkteam en/of team gezinsbegeleiding) inzetten en/of producten voor individuele begeleiding uit traject 2 of 3. 

Zelfredzaamheidsmatrix
Binnen gemeente Almere wordt gewerkt met de Zelfredzaamheidsmatrix om bij een aanvraag voor ondersteuning de mate van zelfredzaamheid te bepalen. Deze meting is ook een belangrijk meetinstrument bij (tussentijdse) evaluatie. De leefgebieden die in deze matrix worden gehanteerd dienen terug te komen in het normenkader

Werken met verschillende typen doelen
Uit de eerder genoemde proeftuin is verder gebleken dat het waardevol is om onderscheid te maken in verschillende typen ondersteuningsdoelen van inwoners. Mogelijk kunnen deze ook een plek krijgen in het normenkader, omdat elk type doel mogelijk een andere intensiteit van begeleiding vraagt. Globaal zien we drie typen doelen:
 

  • Ondersteuningsdoelen: Dit betreft doelen waarbij de inwoner niet in staat is om zelfstandig het doel te behalen. De zorgprofessionals ondersteunt door samen met de inwoner te kijken wat er moet gebeuren en door samen acties te ondernemen om het doel te behalen. Hierbij ligt de focus niet/beperkt op het aanleren van vaardigheden. De inwoner draagt zelf bij aan het behalen van het doel, waardoor er geen sprake is van overname.
  • Ontwikkeldoelen: Dit betreft doelen waarbij de inwoner werkt aan het significant vergroten van zijn zelfredzaamheid of participatie. De zorgprofessional stimuleert het aanleren van nieuwe vaardigheden en activiteiten. Dit kan hij doen door vaardigheden voor te doen of samen te oefenen. De zorgprofessional maakt samen met de inwoner een plan om het ontwikkeldoel te behalen in de afgesproken periode. Naarmate een inwoner verder is in zijn ontwikkeltraject, stelt hij het plan steeds vaker zelf op. Zo weet hij ook bij toekomstige vragen hoe hij zich nieuwe vaardigheden eigen kan maken.
  • Overnamedoelen: Dit betreft doelen waarbij de zorgprofessionals noodzakelijke taken tijdelijk overneemt. Bij traject 1 en 3 heeft dit als doel om ruimte te creëren om te werken aan ontwikkeldoelen. Bij traject 2 is dit ter compensatie van een zeer beperkte mate van eigen regie. Hierbij is het nodig om te zoeken naar een duurzame oplossing, bijvoorbeeld via een mentor of bewindvoerder. 


Kandidaatomschrijving
We zoeken een ervaren projectleider op strategisch niveau met brede kennis (van zowel beleidsontwikkeling, data-analyse als uitvoering) en met op zijn of haar cv aantoonbare ervaring met de Wmo. Daarbij heb je ervaring met de bestuurlijke besluitvorming die daarbij nodig is.  Ook ken je de context van het Sociaal Domein, waarin nauwe samenwerking is gewenst met cliëntorganisaties en de formele advisering die onderdeel is van dit project.
Je bent koersvast en resultaatgericht en weet met draagvlak en energie complexe opdrachten tot een succesvol einde te brengen.   

Organisatie
De projectleider komt in het team Strategie en Sturing, onder aansturing van een implementatiemanager.  Een team van beleidsadviseurs, inkoopadviseurs, financieel adviseurs, juristen, inhoudelijke specialisten en ondersteuning maakt deel uit van projectstructuur. 

Wat houdt de functie in? 
Als eindverantwoordelijk projectleider ben je verantwoordelijk voor de totstandkoming van een kwalitatief, eenduidig en objectief normenkader dat aansluit bij de uitgangspunten van het Almeerse beleid en dat de Wmo-consulenten ondersteunt bij de keuze welke ureninzet passend is bij de ondersteuningsvraag van een inwoner. Dit normenkader past bij de verschillende producten en houdt (waar relevant) rekening met de verschillende typen doelen, de verschillende leefgebieden in de Zelfredzaamheidsmatrix en de context waarbinnen de ondersteuningsvraag wordt gesteld. Het normenkader bevat verder het gemiddelde aantal handelingen bij elk ondersteuningsdoel om iemand te kunnen helpen en een beschrijving van de bijbehorende activiteiten en handelingen.

Je bewaakt de voortgang, de risico’s en de afhankelijkheden van andere projecten. Je adviseert en de implementatiemanager en rapporteert aan deze persoon.

Periode van de opdracht
Eind juni moet het normenkader gebruiksklaar zijn. Het wordt onderdeel van verschillende trainingen aan Wmo consulenten die in het najaar van 2022 plaats zullen vinden. Ook wordt er in het najaar van 2022 gestart met het omzetten van indicaties van inwoners, waarvoor het normenkader als basis dient.

Waar jij over beschikt

  • Je bent een stevige en enthousiaste projectleider met minimaal 5 jaar ervaring in de (uitvoering van de) Wmo bij verschillende gemeentes.
  • Je hebt aantoonbare resultaten behaald als projectleider binnen de Wmo.
  • Je draagt graag kennis over, je kan mensen meenemen in je plannen en je bent daarbij in staat om aan te sluiten bij de behoeftes van anderen.
  • Je kunt plannen en organiseren: effectief en gestructureerd bepalen welke tijd, middelen en inzet nodig zijn om resultaten te behalen en deze te realiseren.
  • Je bent communicatief sterk, samenwerkingsgericht en je hebt een proactieve, flexibele en collegiale houding.
  • Je hebt aantoonbaar minimaal hbo- werk- en denkniveau.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO opleiding.
  • Kandidaat heeft ervaring als projectleider.
  • Kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring in de (uitvoering van de) Wmo bij verschillende gemeentes.
  • Kandidaat heeft aantoonbare resultaten behaald als projectleider binnen de Wmo.
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

  • De competenties, kennis, vertrouwen en ervaringen worden getoetst tijdens het gesprek. -Stevige en enthousiaste projectleider -Je draagt graag kennis over, je kan mensen meenemen in je plannen en je bent daarbij in staat om aan te sluiten bij de behoeftes van anderen. -Je kunt plannen en organiseren: effectief en gestructureerd bepalen welke tijd, middelen en inzet nodig zijn om resultaten te behalen en deze te realiseren. -Je bent communicatief sterk, samenwerkingsgericht en je hebt een proactieve, flexibele en collegiale houding.KeuzemogelijkhedenUitstekend (20 Punten)Goed (10 Punten)Voldoende (5 Punten)Onvoldoende (0 Punten)
  • Kandidaat heeft op het cv een kort zelfgeschreven motivatie toegevoegd.KeuzemogelijkhedenJa (2 Punten)Nee (0 Punten)
  • Kandidaat heeft op het cv minimaal 1 relevante referentie toegevoegd met contact gegevens.KeuzemogelijkhedenJa (2 Punten)Nee (0 Punten)

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox