Gemeente Amsterdam

Projectleider verkenning Ponthavens Amsterdam

Gemeente Amsterdam

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving
De Amsterdamse veerponten zetten dagelijks zo'n 70.000 reizigers het IJ en het Noordzeekanaal over. De gemeente Amsterdam, programma Veren fungeert als opdrachtgever van GVB Veren, dat de exploitatie verzorgt van 10 veerverbindingen. De Ponthaven aan de Aambeeldstraat in Amsterdam Noord is de thuisbasis van de vloot. Onder meer vanwege de herontwikkeling van het Hamerkwartier zal de oostelijke helft van de Ponthaven een nieuwe, openbare bestemming krijgen. Om de verenvloot te kunnen blijven accommoderen, moet een alternatieve, tweede locatie gezocht worden voor de vloot. Hiervoor is inmiddels een locatie ten westen van de stad in beeld. In 2022 (met uitloop naar 2023) zal de invulling van de tweede Ponthaven nader uitgewerkt moeten worden. Daarnaast moet de nieuwe indeling en invulling van de bestaande Ponthaven worden uitgewerkt. Voor het leiden van deze twee met elkaar verbonden projecten zoekt de gemeente Amsterdam een ervaren interim projectleider. Er is een vervolgproces nodig waarbij in lijn van het PBI-proces een voorkeursbesluit en een definitiebesluit dient te worden genomen (mogelijk kunnen deze fases gecombineerd worden) voor de bestaande en nieuwe, tweede Ponthaven.

Op te leveren resultaat
Als interim projectleider ben je verantwoordelijk voor het realiseren van de volgende producten c.q. het behalen van de volgende mijlpalen voor beide deelprojecten:
- Op- en vast (laten) stellen van een plan van aanpak voor het vervolg;
- Inpassingsplannen/ruimtelijke studies, waarbij ook aandacht nodig is voor de mogelijkheden om op de nieuwe locatie andere functies in te passen, zoals een logistieke hub voor goederenvervoer over water;
- Investeringsramingen;
- Een gedetailleerde overkoepelende planning en deelplanningen;
- Uitgewerkte businesscases, inclusief dekkingsvoorstellen en (een) MKBA-studie(s);
- Een bestuurlijke afwegingsnotitie voor de mogelijke/voorgestelde gedeeltelijke verplaatsing;
- Een investeringsbesluit c.q. investeringsbesluiten.
Binnen het projectbudget zijn ook gelden beschikbaar voor het uit laten voeren van deelopdrachten door gespecialiseerde bureaus.

Afstemming
Ook het afstemmingstraject met interne en externe stakeholders en het aansturen van het participatietraject maken onderdeel uit van de uit te voeren werkzaamheden.
Driewekelijkse voortgangsoverleggen met teammanager en via project- en stuurgroep.

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit vijf clusters, een bestuurs- en concernstaf en zeven bestuurscommissies (stadsdelen). De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De clusters Ruimte en Economie, Sociaal, Dienstverlening en Informatie, Interne Dienstverlening en Stadsbeheer bestaan uit afdelingen die expertise hebben op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/

De opdrachtgever(s)
Grond & Ontwikkeling en Verkeer & Openbare Ruimte (programma Veren) vervullen gezamenlijk het opdrachtgeverschap. Zij stellen tevens expertise en ondersteuning ter beschikking (planner, secretarieel, stedenbouwkundig medewerker, etc).
Er zal tevens een werk-/projectgroep worden samengesteld die de opdracht inhoudelijk begeleidt en vormgeeft.


Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 2 jaar ervaring als eindverantwoordelijk projectleider met het realiseren van projecten/infrastructuur in zowel bestaand als nieuw gebied.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring met projectmatig werken bij gebiedsontwikkelingen.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring met het werken bij of voor (lokale) overheden.
  • De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een wo werk- en denkniveau.
  • Geef in maximaal 1 A4 pagina aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht. Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

  • De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur ervaring met planvormingsprocessen specifiek bij de gemeente Amsterdam.
  • De aangeboden kandidaat heeft ervaring met Bestuurlijke besluitvorming (i.c.m. goede adviesvaardigheden en een heldere schrijfstijl). Dit dient duidelijk te blijken uit het cv en voorbeelden hiervan kunnen gevraagd en beoordeeld worden door de opdrachtgever tijdens het interview, indien uitgenodigd.
  • De aangeboden Kandidaat heeft ervaring met Stakeholdermanagement: het bijeenbrengen van verschillende belangen en het aan de projectdoelstellingen binden van partijen.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox