Gemeente Horst aan de Maas

Projectleider transitiefase Omgevingsplan

Gemeente Horst aan de Maas

De opdracht­omschrijving

 

In het hart van Noord-Limburg ligt Horst aan de Maas. Een plattelandsgemeente met 16 dorpen en bijna 42.000 inwoners. Qua oppervlakte de grootste gemeente van Limburg. Horst aan de Maas is van nature sterk in agri-business, toerisme en recreatie. En bovenal een fijne plek om te wonen. De gemeente kent een actief verenigingsleven met veel vrijwilligers. Verbondenheid en samenwerking zijn de belangrijkste kenmerken van de gemeenschap. Samen máken we Horst aan de Maas!

Ambities

Onze organisatie is vooruitstrevend, omgevingsgericht en volop in beweging. De gemeente Horst aan de Maas is ambitieus en maakt dat in de praktijk waar. Zowel in de verbinding van ruimtelijk en sociaal beleid als in efficiënte en klantgerichte dienstverlening. Lef en initiatief worden binnen de organisatie zeer op prijs gesteld en aangemoedigd.

De organisatie van de gemeente Horst aan de Maas is volwassen en modern. En doet volop mee in de uitdagingen van deze tijd. De organisatie kenmerkt zich als een bedrijf van medewerkers die betrokkenheid, betrouwbaarheid en respect hoog in het vaandel hebben staan. De kracht van de organisatie zit dan ook in de mensen. Samen maken we het verschil!

Project Implementatie Omgevingswet

Binnen de gemeente Horst aan de Maas zijn we al een paar jaar bezig met de implementatie van de Omgevingswet. Dit wordt projectmatig opgepakt. Een van de deelprojecten, die onder dit project valt, betreft het project ‘Omgevingsplan’. Voor dit project zijn we op zoek naar een projectleider.

Bedrijfsprofiel

In deze opdracht werk je samen met collega’s in het gemeente-brede project Omgevingswet, vanuit het team Omgeving, Cluster Ruimte. Het team Omgeving is verantwoordelijk voor de afhandeling van principe-verzoeken, omgevingsvergunningen en meldingen (bouw, ruimtelijke ordening en milieu). Daarnaast is het team verantwoordelijk voor de bestemmingsplanprocedures en de advisering bij verschillende thema’s en projecten. De afhandeling van de bezwaar- en beroepsprocedures, “In gesprek met”-trajecten, mediation-trajecten (allen met een WABO-component) en de planschade-procedures vinden ook binnen dit team plaats. Tot slot is ook het functioneel beheer van de applicatie Squit XO ondergebracht binnen het team.

Kandidaatomschrijving

Kandidaat omschrijving/ resultaat en verantwoordelijkheden

Plan van Aanpak. De transitie van het tijdelijke omgevingsplan van rechtswege naar een nieuw gemeente-dekkend omgevingsplan. Je stelt een plan van aanpak op voor deze transitie. Op de verschillende onderdelen van de transitie naar een Omgevingsplan moeten fundamentele keuzes gemaakt worden. Het plan van aanpak geeft aan op welke manier deze keuzes gemaakt gaan worden (proces). Op basis van de keuzes wordt per onderdeel een aanpak opgezet. Ook wordt aandacht besteed aan de (reële) planning en het benodigde budget .

Casco: het ontwikkelen van het casco van het Omgevingsplan. Dit omvat ook het maken van een plan van aanpak voor het uitwerken van het casco tot een volwaardig Omgevingsplan, inclusief planning. Het casco moet medio 2022 worden opgeleverd.

Het inrichten van het proces voor het wijzigen van het omgevingsplan voor een project. Vanaf 1 juli 2022 moeten we als gemeente het tijdelijke omgevingsplan kunnen wijzigen. Dat betekent dat we op dat moment moeten kunnen toetsen aan het tijdelijke omgevingsplan. Ook moeten we in staat zijn om (delen van) het omgevingsplan te wijzigen. Je stelt een projectteam Omgevingsplan samen. Gedurende de looptijd van het project geef je sturing aan het projectteam. Een deel van de werkzaamheden neem je zelf voor je rekening. Je zorgt er voor dat bij het traject alle relevante partijen actief bij het opstellen van het casco voor het omgevingsplan worden betrokken en je speelt daarbij een verbindende rol.

Onze ideale kandidaat is resultaatgericht, heeft een groot organisatorisch vermogen en toont visie en leiderschap. Je hebt een goed ontwikkelde politieke antenne en beschikt over goede communicatieve vaardigheden zowel mondeling als op schrift. Je hebt een sterk analytisch vermogen, bent oplossingsgericht, daadkrachtig ingesteld en een teamplayer.

Interviewplanning

Gemeente Horst aan de Maas nodigt 3 kandidaten uit voor een gesprek. De gesprekken zullen plaatsvinden op 24 november van 11.00 -13.00 uur. Wij verzoeken de kandidaten hier uitdrukkelijk rekening mee te houden.

Contact over de opdracht en/of procedure loopt uitsluitend via de Inhuurdesk Banenplein Limburg. Wij verzoeken u dan ook vriendelijk hierover geen contact met de gemeente op te nemen.

Heeft u zich nog niet geregistreerd als aanbieder op banenpleinlimburg.nl, dan adviseren wij u hiervoor op korte termijn zorg te dragen. U kunt helaas zonder registratie geen offertes indienen voor de lopende opdrachten. Na goedkeuring van de registratie kunt u via www.banenpleinlimburg.nl offertes indienen voor nieuwe opdrachten.

Toelichting op rooster

minimaal 10 uur per week.

 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • Op CV aantoonbaar kennis van de Omgevingswet (geef op cv duidelijk aan welke kennis en hoe deze is opgedaan)
  • Op CV aantoonbaar minimaal een afgeronde Hbo opleiding.

De Wensen

  • Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.<br> <div style="padding:10px"><p>Criteria gesprek           </p> <p>Klik met de organisatie</p> <p>Motivatie hoe de kandidaat invulling gaat geven aan de opdracht</p> <p>Daadwerkelijke aansluiting op eisen, wensen en competenties in de uitvraag</p>
  • Kandidaat is op de hoogte van de roadmap 2022 en de minimale eisen voor het omgevingsplan (aantoonbaar op cv).
  • Het CV laat zien dat kandidaat bekend is met de werkzaamheden op het gebied van ruimtelijke ordening binnen een gemeentelijke organisatie
  • Op CV aantoonbaar werkervaring met projectmatig werken en het begeleiden van processen (duidelijk toelichten op cv)
  • Op CV aantoonbaar ervaring als projectleider omgevingsplan. Opgedaan in de afgelopen 3 jaar.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox