Gemeente Kampen

Projectleider nieuwkomersonderwijs

Gemeente Kampen

De opdracht­omschrijving

Projectleider Nieuwkomersonderwijs (16-24 uur).

Algemene informatie
De werkzaamheden worden verricht binnen de afdeling beleid Sociaal Domein. De mensen binnen deze afdeling houden zich bezig met het beleid en advies op de verschillende terreinen van het sociaal domein (zoals WMO, participatie, jeugd, onderwijs, sport en cultuur en ontheemden). In Kampen vinden we het belangrijk dat jongeren kansrijk opgroeien, om die reden is de gemeente Kampen sinds januari 2023 aangesloten bij het preventiemodel ‘Opgroeien in een Kansrijke omgeving’. Dit preventiemodel wordt als kapstok gebruikt voor de beleidsthema’s onderwijs, jeugd en preventie. Waarbij invulling wordt gegeven aan het beleid en projecten.

Wat ga je doen?
In gemeente Kampen zijn we per direct opzoek naar een Projectleider Nieuwkomersonderwijs voor 16 tot 24 uur per week voor de duur van zes maanden (met mogelijkheid op verlenging). Gezien de grote instroom van anderstalige leerlingen staan wij voor de uitdaging om het nieuwkomersonderwijs centraler te organiseren en leerlingen in gemeente Kampen volwaardig onderwijs te kunnen bieden. Onderwijs voor minderjarige nieuwkomers is een kernwaarde van gemeente Kampen. Wij vinden het belangrijk dat minderjarige nieuwkomers een zo normaal mogelijk leven kunnen leiden waarin zij zich kunnen ontwikkelen. Onderwijs is hierin een vereiste. 

Daarnaast vindt er in gemeente Kampen veel taalonderwijs plaats, in samenwerking met professionele organisaties en enthousiaste vrijwilligers. We zien dat volwassen Oekraïense ontheemden behoefte hebben aan een taalaanbod waarbij het behalen van een certificaat een voorwaarde is voor deelname aan vervolgonderwijs of arbeidsparticipatie. Als projectleider Nieuwkomersonderwijs voer jij hierin de regie en stem je af met alle betrokken partijen in de gemeente op gebied van taalonderwijs. 

Als Projectleider Nieuwkomersonderwijs heb jij de regie in het centraal inregelen van onderwijs voor nieuwkomers in iedere leeftijdscategorie.

Je werkzaamheden zijn:
•    Regievoerder in de totstandkoming en voortzetting van primair onderwijs en secundair onderwijs voor de leerplichtige kinderen;
•    Regievoerder in het creëren en borgen van taalonderwijs voor Oekraïense ontheemden vanaf 18 jaar;
•    Contactpersoon voor de schoolbesturen, wethouders, colleges en raden om de processen in goede banen te blijven leiden. Met jouw verbindende kwaliteiten
      en helicopterview weet je met alle betrokkenen -zowel intern als extern- tot een gedragen resultaat te komen. Snel kunnen schakelen, procesregie uitvoeren
      en rust bewaren zijn kernkwaliteiten die hiervoor nodig zijn;
•    Deelnemen aan regionale netwerk overleggen waarin je de opgehaalde kennis adequaat weet te implementeren in de aanpak van het
      nieuwkomersonderwijs binnen de gemeente;
•    Integrale afstemming met betrokken partijen en collega’s van het Sociaal Domein, waaronder de Kamper Aanpak Ontheemden.

Wat breng je mee?
•    Je bent daadkrachtig en weet de vertaalslag te maken van visie naar beleid, met aandacht voor de lokale situatie.
•    Je weet de samenwerking te vinden met de collega’s binnen het sociaal domein (ook van andere beleidsvelden) en externe belanghebbenden. 
•    Je bent bestuurlijk, strategisch, projectmatig goed onderlegd en bent op de hoogte van relevante landelijke ontwikkelingen. 
•    Je hebt een HBO/WO werk- en denkniveau en hebt affiniteit met onderwijs;
•    Je hebt minimaal 5 jaar ervaring in een soortgelijke functie. Hierbij is ervaring bij een gemeente en met bestuurlijke advisering een pré; 
•    Je hebt kennis van nieuwkomersonderwijs;
•    We vinden het belangrijk dat je zelfverzekerd bent. En dat je gedreven bent om je zelf snel op het brede beleidsterrein van onderwijs in te zetten;
•    Je hebt oog voor de behoefte van de lokale samenleving, streeft naar draagkracht en draagvlak;
•    Je bent cultureel sensitief en hebt hierin de juiste tone of voice;
•    Je kunt zelfstandig met de portefeuillehouder overleggen over nieuwkomers onderwijs. Je bent proactief in de samenwerking met collega’s en gaat vanuit
     gezamenlijke verantwoordelijkheid aan de slag. Je kunt feedback geven en ontvangen; 
•    Je beschikt over de volgende competenties: bestuurlijk sensitief, daadkrachtig, regie voerend, strategisch en sociaal.


Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Minimaal HBO werk- en denkniveau. Dit blijkt uit een afgeronde opleiding of middels opgedane werkervaring in een soortgelijke rol.
  • Minimaal 5 jaar ervaring op het gebied van beleid onderwijs bij een gemeente.
  • Kandidaat is per direct beschikbaar voor 16-24 uur

De Wensen

  • Minimaal WO werk- en denkniveau en affiniteit met onderwijs. Dit blijkt uit een afgeronde opleiding of middels opgedane werkervaring.
  • Minimaal 5 jaar ervaring op het gebied van beleid onderwijs bij een gemeente.
  • Aantoonbare kennis van nieuwkomersonderwijs (zie functiebeschrijving). Graag duidelijk op CV aangeven hoe kandidaat hieraan voldoet.
  • Aantoonbare ervaring met projecten en bestuurlijke advisering, bij voorkeur bij een gemeente.
  • De kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan samen met kennis vertrouwen en ervaring worden getoetst in een persoonlijk gesprek. • Je bent daadkrachtig en weet de vertaalslag te maken van visie naar beleid, met aandacht voor de lokale situatie. • Je weet de samenwerking te vinden met de collega’s binnen het sociaal domein (ook van andere beleidsvelden) en externe belanghebbenden. • Je bent bestuurlijk, strategisch, projectmatig goed onderlegd en bent op de hoogte van relevante landelijke ontwikkelingen. • We vinden het belangrijk dat je zelfverzekerd bent. En dat je gedreven bent om je zelf snel op het brede beleidsterrein van onderwijs in te zetten; • Je hebt oog voor de behoefte van de lokale samenleving, streeft naar draagkracht en draagvlak; • Je bent cultureel sensitief en hebt hierin de juiste tone of voice; • Je kunt zelfstandig met de portefeuillehouder overleggen over nieuwkomers onderwijs. Je bent proactief in de samenwerking met collega’s en gaat vanuit gezamenlijke verantwoordelijkheid aan de slag. Je kunt feedback geven en ontvangen; • Je beschikt over de volgende competenties: bestuurlijk sensitief, daadkrachtig, regie voerend, strategisch en sociaal.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox