Provincie Overijssel
max €110 per uur
Overijssel
16 uur per week
14 februari 2022
31 augustus 2022
Functietitel
Projectleider Mobiliteitshubs - 048292
Standplaats
Zwolle ( en i.v.m. Corona maatregelen deels vanuit huis)
Startdatum
14-02-2022
Einddatum
31-08-2022
Optie tot verlenging
De opdracht kan na de initiële looptijd, in overleg tussen de Provincie Overijssel en de opdrachtnemer/kandidaat één of meerdere malen verlengd worden. De duur en de inzet worden in gezamenlijk overleg bepaald, de voorwaarden (zoals het tarief) worden bij een eventuele verlenging niet aangepast en zijn niet onderhandelbaar. De eventuele verlenging is altijd voor een bepaalde tijd en door de Provincie Overijssel schriftelijk kenbaar gemaakt aan de opdrachtnemer/kandidaat.
Uren per week
8 - 16
Organisatie
Je gaat aan de slag bij de eenheid Ruimte en Bereikbaarheid, één van de acht eenheden binnen de provincie Overijssel. De eenheid is verantwoordelijk voor een duurzame ruimtelijke ontwikkeling van de steden en het landelijk gebied in Overijssel. Belangrijke thema’s zijn ruimte, ondergrond, water, wonen, bereikbaarheid en openbaar vervoer. Er is een intensieve samenwerking met burgers, bedrijven, andere overheden en verschillende belangengroepen, waarbij wordt ingespeeld op initiatieven die aansluiten bij de provinciale ambities.
De eenheid bestaat uit vijf teams: Leiding & Staf, Beleidsstrategie, Beleidsvorming Fysiek, Beleidsvorming Mobiliteit & Beleidsrealisatie
Meer informatie over de provincie Overijssel vind je op www.overijssel.nl.
Je komt terecht in het team Beleidsvorming Mobiliteit.
Project
Ben jij een gedreven, nieuwsgierige en energieke plannenmaker? Heb je passie voor complexe mobiliteitsopgaven die raakvlakken heeft met opgaven op het gebied van ruimtelijke ordening en de energietransitie? Sta je open voor nieuwe uitdagingen? Bewandel je graag ongebaande paden en is samenwerken met de ‘buitenwereld’ jouw kracht? Dan zoeken wij jou.
Als tijdelijke versterking zoeken wij een ervaren projectleider mobiliteitshubs om samen met interne en externe stakeholders te komen tot een gedragen aanpak voor ontwikkelen mobiliteitshubs en uitvoeren hub initiatieven (pilots) in Overijssel.
Context opdracht
De laatste jaren is er veel aandacht gekomen voor hub-ontwikkeling. Knooppunten, transferia en carpoolplaatsen kennen we al langer. Maar een hub is meer dan alleen een overstappunt op verschillende vervoersmogelijkheden. Het kan ook een bestemming op zich zijn, waar meerdere voorzieningen aan elkaar gekoppeld worden. Of een oplaad- en opwekplek voor elektrische voertuigen (e-hub). Of een locatie om deelvervoer te faciliteren en gebundeld aan te bieden. Hubs zijn er in allerlei soorten en maten, functies en schaalniveaus.
Door de coronapandemie zijn de auto, fiets en benenwagen heel geliefd. Het OV wordt - vooralsnog - gemeden. Maar hoe gaat dat straks als alles weer open gaat? Hoe zorgen we ervoor dat onze steden niet dichtslibben? Hoe houden we leefbare, gezonde en bereikbare steden, zonder dat de auto een te grote claim gaat doen op de beperkt beschikbare ruimte? Hoe kunnen kansen verzilverd worden om het OV beter en efficiënter te benutten? En deelmobiliteit? Welke rol en functie kunnen hubs daarin betekenen? En wat kunnen hubs betekenen voor plaatsen in het landelijk gebied? En hoe zit het met logistieke hubs?
Hubs kunnen een belangrijke en duurzame bijdrage leveren aan de mobiliteit van de toekomst. Ze kunnen belangrijke schakels worden in ons mobiliteitssysteem. Naast het verbeteren van de bereikbaarheid en leefbaarheid (minder congestie), kunnen hubs een belangrijke bijdrage leveren aan de verstedelijkingsopgaven (woningbouwopgave), ruimtelijke ontwikkelingen en de energietransitie (minder CO2 uitstoot, verduurzaming van mobiliteit).
De provincie Overijssel heeft in 2020 een verkennend onderzoek laten uitvoeren naar toekomstige knooppunten in Overijssel. Op dit moment ontwikkelt de provincie een visie en routekaart. Tevens heeft de gemeente Zwolle in overleg met de provincie in 2020 een onderzoek laten doen naar verschillende soorten hubs. En voorjaar 2021 hebben de Twentse gemeenten een onderzoek laten uitvoeren naar deelmobiliteit. Deze rapporten kunnen als vliegwiel worden gebruikt om hubs in Overijssel te ontwikkelen en tot een gedragen plan van aanpak te komen.
De hub-ontwikkeling heeft met veel beleidsthema’s en/of programma’s Mobiliteit raakvlakken. Zoals het openbaar vervoer, de fiets, de auto, goederenvervoer en logistiek, het programma “Veilig, Slim en Duurzaam” (opvolger van het programma Beter Benutten), Mobility as a Service (MaaS), smart mobility, deelmobiliteit en de werkgeversaanpak. Hierbij is het ruimtelijke en economische perspectief van belang en zijn er kansen op gebied van duurzaamheid en klimaatadaptatie.
Vanuit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat lopen er verschillende trajecten voor de hub-ontwikkeling:
•Visie op de breedte van de hubs (goederen en personen, zero-emissie zones in binnensteden, stadrandhubs, deelmobiliteit, etc.);
•Toekomstbeeld Openbaar Vervoer 2040 (TBOV). Ketens en Knopen is een van de drie pijlers van de Ontwikkelagenda TBOV, met ook een Actieagenda OV-knooppunten.
•Ontwikkeling mobiliteit-hubs in relatie tot MaaS en deelmobiliteit.
Hierbij moet bedacht worden dat de verstedelijkingsopgave bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties is belegd en de energietransitie (klimaatakkoord) bij het ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
Aanvulling:
Binnen de provincie is tot op heden een ‘hubdrietal” werkzaam; een strateeg, beleidsontwikkelaar en uitvoerder.
Opdracht omschrijving
Op hoofdlijn:
(Tijdelijke) Externe projectleider (trekker) hub-ontwikkeling provincie: Beleidsontwikkeling en programmering.
Inbreng specialistische kennis en kunde op het gebied van concrete hub-ontwikkeling.
Opleveren van een (in-/extern) gedragen plan van aanpak mobiliteitshubs (inclusief organisatorische aspecten) wat aansluit bij het beleid (in ontwikkeling).
Bijdragen aan programmering/agendering hubs i.r.t. bereikbaarheidsopgave provincie.
Selecteren en begeleiden hub initiatief(ven)/ pilots.
Overdracht van kennis en vaardigheden over vorenstaande werkzaamheden en coaching.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox