gemeente Utrecht
max €120 per uur
Utrecht
16 uur per week
08 oktober 2024
14 oktober 2024
De gemeente Utrecht is op zoek naar een projectleider voor het opzetten en bewaken van het
deelproject integraal informatieoverzicht om onze informatiehuishouding op orde te brengen.
Je gaat bijdragen aan het mogelijk maken van efficiënte bedrijfsvoering, transparantie
richting burger/maatschappij, van historisch- en journalistiek onderzoek en datagedreven
werken. Kortom een doelgerichte en effectieve informatiehuishouding helpen neerzetten!
Om te kunnen sturen op de kwaliteit van de informatiehuishouding van de gemeente, is het
nodig om een beeld te hebben van die informatiehuishouding. Net zoals we voor onze
financiële huishouding inzicht hebben in begroting, budgetten en uitgaven. Op dit moment
hebben we voor de informatiehuishouding een versnipperd beeld. Er zijn verschillende losse
registers, van bijvoorbeeld processen, applicaties en verwerkingen van persoonsgegevens,
die elk een deel van de puzzel zijn. Al deze bestaande registers zijn niet aan elkaar gekoppeld
en zijn lastig aan elkaar te relateren door een gebrek aan eenduidige definities. Integraal
inzicht ontbreekt. Voor het verwerkingsregister geldt daarnaast dat deze in een applicatie
staat die uitgefaseerd wordt en op een nieuwe plek moet worden ondergebracht. Met het
project Integraal informatieoverzicht gaan we aan de slag met één van de aanbevelingen van
de toezichthouder op de Archiefwet, namelijk zorgen voor een duurzame voorziening die de
gemeente overzicht en inzicht geeft in verschillende informatieregisters.
Dit doet gemeente Utrecht via het programma Informatie op Orde. De kern van dit
programma is de uitvoering van de Wet Open Overheid (Woo) en het verbeteren van het
informatiebeheer. Hier gaan we de komende jaren flinke slagen in maken. Hiervoor hebben
wij jou nodig!
Je taken zijn:
Het opzetten van een ingerichte voorziening die een integraal overzicht biedt van de
informatiehuishouding van de gemeente, inclusief governance en beheer.
1. Scope bepalen met opdrachtgever en tijdige afstemming tijdens het project.
2. Opstellen projectplan en planning.
3. Opzetten van een projectteam met leden die dit er allemaal ‘bij’ doen.
4. Betrokken partijen en eigenaren van bestaande registers bij elkaar brengen.
5. Sturen op kwaliteit en tijdslijnen van het project.
6. Onderzoeken welke voorziening of applicatie gebruikt kan worden, rekening houdend met
de wens tot rationalisatie van applicaties.
7. Pilot: realiseren oplossing voor het integreren van datalekkenregister met de security
incidenten.
8. Zorgen voor een gezamenlijke gedragen oplossing.
9. Opzetten governance en beheer.
Jij hebt:
- Minimaal 2 jaar projectmanagement ervaring met minimaal 1 project binnen het
vakgebied van informatiebeheer of privacy of security.
- Ervaring met verschillende projectmanagementmethodieken en bijbehorende certificaten
zoals PMC, Scrum of Prince 2.
- Ervaring met aanbestedingen van applicaties in overheidsorganisaties.
- Ervaring met het samenstellen van projectteams in organisaties waar iedereen dit ‘erbij’
doet.
- Een resultaatgericht profiel met een diplomatieke insteek.
- Het vermogen om ingewikkelde zaken te vereenvoudigen.
Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie,
creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo’n
inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze
pagina.
Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de
offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen van de 5 hoogst scorende offertes worden nader
gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes
nader op de kwaliteit beoordeeld worden.
Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure
wordt aangenomen.
Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene
periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de
opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan
worden gerealiseerd.
De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na
gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan
de nummer 2 aanbieder of opvolgend.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox