Gemeente Amsterdam

Projectleider grondzaken

Gemeente Amsterdam

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving
Huisvesting Bijzondere Doelgroepen
Het Amsterdamse bestuur heeft opdracht gegeven om te komen met een integrale aanpak voor het huisvestingsvraagstuk voor kwetsbare groepen. Naar aanleiding hiervan is het Ontwikkel- en Bouwteam in het leven geroepen.
Het team is een aparte projectorganisatie, die op basis van een heldere opgave en gevonden locaties, de tijdelijke huisvesting regelt voor een aantal afgebakende doelgroepen.

De bestuurlijke ambities voor de bijzondere doelgroepen is onderverdeeld in twee opgaven die elk op zichzelf staande projecten zijn met een eigen financieringsstroom en complexiteit.

Deze opgaven zijn:
1. Semi-permanente huisvesting voor een kortere periode voor Oekraïne opvang
2. Het realiseren van een groot aantal Flexwoningen voor een langere periode
Deze flexwoningen zijn onderdeel van het coalitieakkoord 2022-2026. Gezien de enorme woningbouwopgave, heeft ook het Rijk heeft de ambitie om de bouwcapaciteit voor de woningbouw te versnellen te verhogen.
Circulaire (modulaire) flexwoningen bieden waarschijnlijk een oplossing, waarbij er gebouwd wordt naar de behoefte van de groep die hier gaat wonen.

Team Flexlocaties:
- Haalbaarheidsonderzoeken van de potentiële locaties t.b.v. een bestuurlijk besluit;
- Uitwerking van de gekozen locaties samen met de corporatie(s);
o Afspraken over de aantallen, exploitatieduur e.d. (vastleggen in een afsprakenbrief en huurovereenkomst);
o Bouwplan SO, VO,DO, vergunningsaanvraag;
o Afstemming met de omgeving en andere belanghebbende;
o Uitwerking openbare ruimte incl. aanleg nuts.
o Financiële sturing op de kosten voor het bouw-en woonrijp maken in relatie tot de beschikbare budgetten.

Tezamen met de senior Projectleider Grondzaken Flexwonen verschillende stedelijke locaties financieel en contractueel gereed maken voor ingebruikname als officiële locatie voor Flexwonen. Als verantwoordelijk aanspreekpunt zorg je voor een goede communicatie en correcte juridisch en financiële afhandeling van alle grondzakelijke aspecten.

Werkzaamheden
Door de gehele stad Amsterdam worden er na zorgvuldig onderzoek verschillende locaties en bestaande panden aangewezen die geschikt zijn voor het huisvesten van bepaalde groepen uit de samenleving. Het van belang dat achter het huisvestingsvraagstuk een goed ingerichte projectorganisatie schuilgaat. Het dossier staat gemeentelijk, maar ook zeker nationaal, hoog op de politieke agenda.
Voor de stad Amsterdam is er een overkoepelend team opgericht dat al deze taken op zich neemt. Zo is een eenduidige verwerking verzekerd, wordt er een goed overzicht gehouden én is rapporteren aan de landelijke politiek eenduidig.

Voor het Team Flexwonen zijn wij op zoek naar een medior Projectleider Grondzaken Flexwonen (20 uur per week )

Tezamen met de senior Projectleider Grondzaken Flexwonen is het van belang verschillende stedelijke locaties financieel en contractueel gereed maken voor ingebruikname als officiële locatie voor Flexwonen
Dit vereist de nodige communicatie ( in- en extern) , juridische afhandeling van lopende (erfpacht)contracten als ook het laten opstellen van nieuwe.
In veel gevallen moeten contractuele afspraken worden vast gelegd in bijvoorbeeld afsprakenbrieven.
Jij fungeert als verantwoordelijk aanspreekpunt en zorgt voor een goede communicatie en correcte juridisch en financiële afhandeling van alle grondzakelijke aspecten.

Algemene Werkzaamheden:
- Je werkt zeer nauw samen met de senior Projectleider Grondzaken Flexwonen.
- Je fungeert als eerstelijns aanspreekpunt in veel vraagstukken.
- Je stelt plannen op en denkt proactief en creatief mee met het team.
- Je legt juridische vraagstukken vast en zorgt voor een gedegen administratie hieromtrent.
- Je legt gemakkelijk contact met mensen.
- Je houdt eenvoudig het overzicht en kan dit op een duidelijke manier overdragen aan teamleden.

Gemeentelijke organisatie
Met ruim 18.000 collega's zorgen we ervoor dat Amsterdam een aantrekkelijke hoofdstad is en blijft. Waar het fijn is om te wonen, te werken en naar school te gaan. Met ruimte voor ondernemers en bezoekers.
Werken voor Amsterdam betekent bijdragen aan iets groots. Aan groei, veiligheid, ontwikkeling, gezondheid. Van de stad, van Amsterdammers. Daarmee geven wij Amsterdam door; aan de toekomst, aan volgende generaties.
We willen een goede werkgever zijn die ervoor zorgt dat alle collega's zich gezien en gewaardeerd voelen. We koesteren verschillen tussen collega's, al die verschillen zorgen voor betere resultaten voor onze organisatie én onze stad.
Lees meer over de organisatiestructuur van de gemeente Amsterdam.

De opdrachtgever(s)
Het cluster Ruimte en Economie staat voor het creëren van de ruimtelijke en economische randvoorwaarden die nodig zijn om Amsterdam tot een sterke metropool uit te laten groeien. Dit doet het cluster vanuit opgaven in de ruimtelijke economische sector van zowel het college als ook de bestuurscommissies van de stadsdelen en met en voor de huidige en toekomstige bewoners, bedrijven en bezoekers. Zo is en blijft de stad goed bereikbaar, is Amsterdam duurzaam en biedt het alle mogelijkheden voor goede leefmilieus en optimale ontwikkeling van de economie. Belangrijk is dat er aandacht is voor alle schaalniveaus, van portiek tot de gehele metropool. Het
Cluster Ruimte en Economie omvat 13 onderdelen met een grote diversiteit aan onderwerpen.
Eén daarvan is Grond en Ontwikkeling. Grond & Ontwikkeling heeft als missie: "Meer waarde creëren voor de stad en metropool Amsterdam". Er wordt gewerkt aan een duurzame en vitale stad voor burgers en bedrijven. Met ruim 450 medewerkers voeren wij de regie op de gebieds- en vastgoedontwikkeling en zijn verantwoordelijk voor het erfpachtstelsel. Daarnaast brengen wij in opdracht projecten voor wonen, werken en voorzieningen in samenhang tot uitvoering. Grond & Ontwikkeling is expert op het gebied van kaveluitgifte, het uitgeven van grond in erfpacht, het bouwrijp maken van gemeentelijke kavels en het transformeren en beheer van onroerend goed en financieel-economische projectbegeleiding. Bovendien berust het beheer van het erfpachtvermogen van de gemeente Amsterdam bij Grond en Ontwikkeling. De organisatie heeft hierdoor een sterk financieel en ook juridische getinte kant. Vanuit deze kerntaken spelen wij strategisch in op marktontwikkelingen.
Binnen Grond en Ontwikkeling richt de pijler Gebiedsontwikkeling en Transformatie zich op het ontwikkelen en bouwen in de stad. De afdeling Projectleiding werkt projectmatig en is facilitair ingesteld voor de pijler Gebiedsontwikkeling. Opdrachtgevers voor wie de afdeling werkt zijn de interne afdeling Gebiedsontwikkeling en Transformaties, de stadsdelen en de regio.
De projectleiders grondzaken worden als opdrachtnemer intern ingezet bij aan diverse projecten, zoals bijvoorbeeld de Zuidas, Sloterdijk en IJburg. Bij de afdeling Projectleiding werken nu circa 75 projectleiders.
Op bijeenkomsten en trainingen wordt kennis gedeeld en bijgebracht waardoor men aangesloten blijft en die expertise kan toepassen op hun eigen project.


Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • De aangeboden kandidaat is bekend met de stad Amsterdam, de huizenmarkt en ontwikkelingen. Hiermee denk je als volwaardig teamlid mee over eventuele locatiemogelijkheden. Dit dient duidelijk te blijken uit je cv aan de hand van eerdere studies of werkervaringen. .
  • De aangeboden kandidaat is in de afgelopen 2 jaar minimaal 3 maanden werkzaamheden in een soortgelijke functie verricht bij een grote bestuurlijk organisatie. Hierdoor ben je niet geheel wars van bestuurlijke verhoudingen.
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal een afgeronde hbo opleiding. Hierbij valt te denken aan de richting van Management, Bedrijfskunde of Bedrijfswetenschappen of Rechten. Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd.
  • De aangeboden kandidaat dient zichzelf voor te stellen aan de hand van een, voor ons geschikte en aansluitende motivatie op één kantje van één A4 en aangeven waarom hij/zij geïnteresseerd en geschikt is voor specifiek deze functie. Hierin staat ook vermeld hoeveel uur hij/zij beschikbaar is per week en per wanneer hij/zij beschikbaar is. Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
  • U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4'tjes groot. Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden. Als het cv niet overeenkomt met de door u gegeven antwoorden kan de gemeente Amsterdam besluiten uw offerte af te wijzen.
  • De aangeboden kandidaat is vanaf 1 of half april 2023 voor minimaal 1 jaar beschikbaar voor gemiddeld 20 uur per week. (mogelijkheid tot verlenging). Dit moet duidelijk worden bevestigd in de motivatiebrief.

De Wensen

  • De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur ervaring met projectmatig werken.
  • De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur kennis/ ervaring opgedaan in de gebieds- en vastgoedontwikkeling.
  • De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur kennis van economische of privaatrechtelijke aspecten van ruimtelijke plannen.
  • De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur goede communicatieve vaardigheden. Dit dient te blijken uit het cv en kan beoordeeld worden door de opdrachtgever tijdens het interview, indien uitgenodigd.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox