VNG
max €125 per uur
Zuid-Holland
30 uur per week
07 mei 2025
31 december 2025
Over VNG
Wij zijn de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De vereniging heeft als doel om de
lokale overheid te versterken, zodat gemeenten hun inwoners optimaal kunnen
bedienen. Dat dragen we in ons hart en daar werken we iedere dag met veel
bevlogenheid aan. 342 gemeenten bepalen onze en dus ook jouw agenda. Vaak wordt
die beïnvloed door de dagelijkse actualiteit, maar altijd vanuit het belang van onze leden.
We zijn een lerende organisatie, we stellen ons continu de vraag waar we staan en wat
we kunnen verbeteren.
Over het Ondersteuningsteam Zorg voor Jeugd
Het Ondersteuningsteam Zorg voor Jeugd (OZJ) bouwt mee aan een lerend jeugdstelsel
dat kinderen en jongeren in Nederland helpt gelukkig en veilig op te groeien. Wij staan
als OZJ voor gelijke kansen voor ieder kind en elke jongere. Dit doen we door jongeren
en ouders altijd centraal te stellen. Hun individuele vragen vormen de basis van ons
denken en doen.
Het OZJ ondersteunt initiatieven in het hele land die bijdragen aan vernieuwing en
verbetering van de jeugdhulp en helpt mee aan innovatie, samenwerking en
kennisuitwisseling. Dit doen we zowel via specifieke projecten als programmabreed,
bijvoorbeeld door signalen op de juiste tafels te bespreken of door producten te
ontwikkelen die het werkveld ondersteunen.
Opdrachtgevers van het OZJ zijn het ministerie van VWS en de VNG. De VNG host het
OZJ. Meer informatie over het OZJ en de projecten die eronder vallen is hier te vinden.
Omschrijving van de opdracht
Expertisemanagement gaat over kennisdeling en het bevorderen van een lerende
omgeving. In dit kader zal de projectleider Expertisemanagement OZJ voor beide
aspecten zorg dragen.
Kennisdeling
Binnen zowel de individuele projecten van het OZJ als het programma als geheel komen
we in aanraking met waardevolle praktijkvoorbeelden: initiatieven die aantoonbaar
werken in de jeugdhulp en bijdragen aan betere ondersteuning voor jongeren en ouders.
Dit ‘andere verhaal’ willen we actief delen, naast de lessen die we uit het werkveld halen.
De projectleider expertisemanagement jeugdhulp heeft binnen deze kennisdeling een
tweeledige opdracht. Enerzijds is de projectleider verantwoordelijk voor het systematisch
verzamelen en bundelen van praktijkvoorbeelden die in de jeugdhulp aantoonbaar
werken. In samenwerking met relevante partijen worden deze voorbeelden omgezet in
toegankelijke kennisproducten, zoals podcasts, werkvormen, rapportages of andere
passende informatiedragers. Daarnaast draagt de projectleider zorg voor de effectieve
verspreiding van deze kennisproducten, zodat ze breed beschikbaar komen binnen het
werkveld.
Leren
Naast kennisdeling is het leren van en met elkaar een essentieel onderdeel van
expertisemanagement binnen OZJ. De uitdagingen in de jeugdhulp zijn vaak complex en
vragen om maatwerk. Dit betekent dat we niet alleen zoeken naar generieke
oplossingen, maar juist ook willen leren van specifieke praktijksituaties: wat werkt,
waarom werkt het, en hoe kunnen we deze inzichten vertalen naar bredere, duurzame
verbeteringen?
De projectleider expertisemanagement speelt hierin een verbindende rol. Door interactief
te werken, te experimenteren en praktijkervaringen systematisch te analyseren, ontstaat
een lerende omgeving waarin maatwerksituaties niet op zichzelf staan, maar bijdragen
aan een collectief leerproces. Dit vraagt om een
open houding, samenwerking met
het werkveld en de bereidheid om inzichten steeds opnieuw te toetsen aan de
praktijk. Zo ontstaat niet alleen kennis, maar ook een
lerende cultuur, waarin we
gezamenlijk bouwen aan verbeteringen die écht het verschil maken voor jongeren en
gezinnen
De mens waar het om gaat
Alles wat met jeugd te maken heeft, draait uiteindelijk om jongeren zelf. Het is daarom
van groot belang dat zij actief worden betrokken en dat hun perspectief leidend is in de
manier waarop jeugdhulp wordt verbeterd. De projectleider expertisemanagement zet
zich in om dit jongerenperspectief structureel te verankeren binnen OZJ. Dit betekent
betrokkenheid bij de leefwereldtoets, de coördinatie van de OZJ jongerenpool en het
bewaken dat jongerenperspectief een vaste plek heeft binnen alle onderdelen van het
integrale ondersteuningsaanbod van OZJ.
Deze rol vraagt om een verbindende en gestructureerde aanpak, waarbij zowel expertise
in kennisdeling en leren, als affiniteit met jongerenparticipatie centraal staan.
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
De projectleider expertisemanagement jeugdhulp heeft een tweeledige opdracht: het
systematisch ophalen, bundelen en verspreiden van praktijkvoorbeelden én het
structureel verankeren van het jongerenperspectief binnen OZJ. Dit vertaalt zich in de
volgende werkzaamheden en verantwoordelijkheden:
•
Coördinatie, verzameling en verspreiding van praktijkvoorbeelden
Het systematisch ophalen en bundelen van relevante initiatieven uit de
verschillende projecten en de OZJ Jongerenpool, die onder de coördinatie van de
projectleider valt.
•
Ontwikkeling en verspreiding van kennisproducten
In samenwerking met relevante partijen vertalen van praktijkvoorbeelden naar
inspirerende en bruikbare producten, zoals podcasts, werkvormen, rapportages of
andere informatiedragers. De projectleider draagt zorg voor de effectieve
verspreiding binnen het jeugdveld.
Kwartaalrapportage voor OZJ
Het in kaart brengen van ontwikkelingen en opbrengsten binnen de verschillende
projecten en initiatieven, en deze verwerken in een kwartaalrapportage.
•
Lerende cultuur stimuleren
Begeleiden van maatwerktrajecten: Actief ondersteunen en documenteren van
maatwerksituaties, waarbij lessen systematisch worden vastgelegd en vertaald naar
bruikbare kennis voor andere professionals.
Faciliteren van leerprocessen op verschillende niveaus:
1e orde leren: Optimaliseren en verfijnen van bestaande werkwijzen.
2e orde leren: Reflecteren op en verbeteren van processen en methodieken.
3e orde leren: Waar nodig, fundamenteel herdefiniëren van uitgangspunten en
aanpakken.
Het stimuleren van een lerende cultuur binnen het ondersteuningsaanbod, waarin
professionals en jongeren/ gezinnen samen interactief tot nieuwe inzichten en duurzame
verbeteringen komen.
•
Integreren van het jongerenperspectief binnen OZJ
Jongerenparticipatie is een essentieel onderdeel van alle projecten en het
integrale ondersteuningsaanbod van OZJ. De projectleider draagt zorg voor de
structurele inbedding hiervan.
•
Coördinatie van de OZJ Jongerenpool
Zorgdragen voor de organisatie, begeleiding en inzet van jongeren binnen OZJ,
zodat hun perspectief op een betekenisvolle manier wordt geïntegreerd.
•
Betrokkenheid bij de Leefwereldtoets (LWT)
De projectleider is de directe sparringpartner van de projectleider Leefwereldtoets
en zorgt ervoor dat de uitkomsten hiervan worden verbonden met andere
initiatieven rondom jongerenparticipatie binnen OZJ.
Het ophalen en delen van ‘het andere verhaal’ gebeurt vanuit verschillende bronnen:
• De integrale ondersteuningslijn (start in 2025);
• De aanvullende projecten binnen OZJ;
• De praktijkvoorbeelden die jongeren en ouders als waardevol ervaren en die
worden verzameld via de OZJ Jongerenpool.
De projectleider stemt binnen het Kernteam af met de programmamanager, operationeel
manager OZJ, projectleiders (van de integrale ondersteuningslijn en andere projecten)
en ondersteunende functies. Gezamenlijk wordt bepaald welke verhalen gedeeld worden,
met wie en op welke manier.
Resultaat van de opdracht
Het werk van de projectleider expertisemanagement jeugdhulp leidt tot tastbare
resultaten op twee vlakken: de verspreiding van waardevolle praktijkvoorbeelden én de
structurele verankering van het jongerenperspectief binnen OZJ. Concreet wordt het
volgende bereikt:
•
Praktijkvoorbeelden worden verzameld, vertaald en verspreid
Initiatieven en geleerde lessen uit maatwerktrajecten die aantoonbaar werken in
de jeugdhulp worden in samenwerking met relevante partijen systematisch
verzameld en vertaald naar toegankelijke kennisproducten, zoals podcasts,
werkvormen en rapportages. Deze worden actief gedeeld en/of besproken met de
partijen op wie het van toepassing is.
•
Structurele inbedding van jongerenparticipatie binnen de integrale
ondersteuningslijn van het OZJ
Jongeren worden in alle fasen van de opdracht betrokken en hun perspectief
wordt meegenomen in beleid en projecten. Dit wordt binnen de integrale
ondersteuningslijn geborgd, zodat hun stem structureel deel uitmaakt van de
ondersteuning aan regio’s.
•
Heldere kwartaalrapportages over de voortgang en opbrengsten
De ontwikkelingen, successen en aandachtspunten worden periodiek vastgelegd
en gedeeld met opdrachtgevers, waardoor er inzicht is in de impact van de
werkzaamheden.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Heb je interesse in deze opdracht?
Reageer directOntvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox