VNG

Projectleider dso

VNG

De opdracht­omschrijving



Over VNG
Wij zijn de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De vereniging heeft als doel om de
lokale overheid te versterken, zodat gemeenten hun inwoners optimaal kunnen
bedienen. Dat dragen we in ons hart en daar werken we iedere dag met veel
bevlogenheid aan. 342 gemeenten bepalen onze en dus ook jouw agenda. Vaak wordt
die beïnvloed door de dagelijkse actualiteit, maar altijd vanuit het belang van onze leden.
We zijn een lerende organisatie, we stellen ons continu de vraag waar we staan en wat
we kunnen verbeteren.


Over het leertraject DSO professional Omgevingswet
Vanaf 1 januari 2024 werken we met de Omgevingswet, een van de onderdelen daarvan
is het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Via het DSO kunnen burgers en bedrijven de
regels over de leefomgeving van alle overheden bij elkaar inzien en checken of voor een
initiatief een vergunning nodig is. Ook kan via dit kanaal een vergunning aangevraagd
worden of melding gedaan. De Omgevingswet gaat ervan uit dat overheden goed
samenwerken, zowel bij het opstellen van beleid en regelgeving, het maken van
kerninstrumenten, als ook bij het behandelen van vergunningaanvragen.
Om het DSO goed te kunnen benutten is daarom ook interne samenwerking nodig tussen
beleidsmakers, juristen, technici, vergunningverlening en dienstverlening. Dit vraagt van
medewerkers dat ze kennis hebben van elkaars vakgebied, zodat ze begrijpen hoe ze
elkaar zo goed mogelijk kunnen helpen.

Ook ontstaan er nieuwe functies en rollen, zoals regelanalist of planketenregisseur.
Helaas zijn goede mensen hiervoor niet eenvoudig te vinden. Enerzijds door schaarste op
de arbeidsmarkt en anderzijds door een intern gebrek aan kennis en vaardigheden.
Daarom hebben de koepelorganisaties VNG, IPO (Het Interprovinciaal Overleg) en Unie
van Waterschappen, gezamenlijk het initiatief genomen tot een interbestuurlijk
leertraject van 14 maanden. Dit leertraject is bedoeld voor deelnemers die in dienst zijn
van een provincie, waterschap, gemeente of omgevingsdienst. En die werkzaam zijn
binnen het werkveld van de fysieke leefomgeving. Als bijvoorbeeld plantoetser, GEO-
informatie specialist, RO beleidsmedewerker, planjurist, VTH procesmedewerker,
functioneel beheerder VTH of beginnend regelanalist.

Momenteel draaien er twee groepen met in totaal meer dan 100 deelnemers. De eerste
groep is in april 2024 gestart en loopt tot medio juni 2025. De tweede groep is in oktober
2024 gestart en loopt tot eind december 2025.

Het projectteam van het leertraject is een klein team met daarin de programmamanager,
een projectondersteuner en de projectleider waarvoor deze CTM uitvraag is. Het
projectteam is verantwoordelijk voor de dagelijkse werkzaamheden in de organisatie van
het leertraject en komt 1x per week bij elkaar. In het projectteam worden lopende zaken
besproken, maar ook tactisch strategische zaken zoals de mogelijke uitbreiding van het
leertraject naar een derde groep, de samenwerking met de (interbestuurlijke) partners,
de inhoud van het lesprogramma dat nog in ontwikkeling is, en de voorbereiding van
stuurgroep en curriculumcommissie.
De opdrachtgever is het IPO, mede namens VNG en Unie van Waterschappen. Het
leertraject kent een interbestuurlijk karakter.

Opdrachtomschrijving
De opdracht voor de rol als projectleider kent twee componenten:
1. De projectleider is samen met de programmanager verantwoordelijk voor het
verder inrichten van het interbestuurlijke leertraject, het bouwen en uitvoeren van
het curriculum, het adviseren over de toekomst van het leertraject, het dagelijks
reilen en zeilen en aanspreekpunt voor de deelnemers, docenten, facilitators en
intervisiebegeleiders.
2. De projectleider wordt op reguliere basis ingezet als facilitator bij de lesdagen
(modules) in het land. Hierbij ondersteun je docenten, regel je de praktische
zaken op de locatie, ben je aanspreekpunt namens de projectorganisatie voor
deelnemers en docenten. Je maakt deel uit van een poule met vier facilitators. Ga
er vanuit dat je wekelijks een lesdag als facilitator begeleidt.


Werkzaamheden en verantwoordelijkheden (dagelijkse
werkzaamheden)

Voor de functie van de projectleider zijn de belangrijkste taken en
verantwoordelijkheden:
• Je bent medeverantwoordelijk voor het goed functioneren van het leertraject. Je
stemt wekelijks inhoudelijk af met de programmanager, voert je taken zelfstandig
uit en legt verantwoording af aan de programmamanager;
• Je bent verantwoordelijk voor de evaluatie van alle lesmodules, zorgt voor het
uitzetten van de evaluaties en de monitoring van de resultaten;
• Je bent medeverantwoordelijk om samen met docenten modules vorm te geven,
zodat ze aansluiten op de praktijk van de deelnemers; dit geldt met name voor

het opbouwen van Blok 3 van het leertraject dat komend voorjaar wordt
uitgerold;
• Je houdt het curriculum actueel en past waar nodig het curriculum aan of bouwt
hieraan verder;
• Je bent samen met het projectteam het eerste aanspreekpunt voor deelnemers,
docenten en mentoren. Je beantwoordt mails en zet informatie op de online
leeromgeving en monitort deze ook;
• Je bereidt inhoudelijk mede voor en neemt deel aan overleggen met onder andere
stuurgroep, curriculumcommissie, overleggen docenten, mentoren en het
projectteam
• Je denkt mee over de toekomst, overdracht en borging van het leertraject. De
eerste twee groepen vallen onder leiding van het interbestuurlijke projectteam
namens het IPO, de VNG en de Unie van Waterschappen. Het leertraject zal
uiteindelijk structureel gaan landen in een regulier opleidingsinstituut.
• Je bent op reguliere basis facilitator van de lesmodules in groep 1 en groep 2.


Resultaat van de opdracht
Op 13 juni is de slotdag van tranche 1 van het leertraject. Dan ontvangen 50 deelnemers
het certificaat van deelname. Als projectleider zorg je er mede voor dat dit resultaat
wordt behaald. Tranche 2 van het leertraject is in oktober 2024 gestart. Als resultaat
zorgt de projectleider er voor dat dit traject kwalitatief en organisatorisch goed verloopt
en kan worden doorgezet in het najaar van 2025. Verder heb je als projectleider een
mede-inspanningsverplichting om waar opportuun het leertraject voor te bereiden op een
succesvolle overdracht naar een regulier opleidingsinstituut.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • De aangeboden kandidaat is beschikbaar voor de functie gedurende de periode en het aantal uur zoals beschreven in de offerteaanvraag.
  • Door de inschrijver is één CV en één (door de kandidaat geschreven motivatiebrief) van de aangeboden kandidaat aangeleverd. Deze twee documenten zijn opgeslagen in de map ‘Mijn documenten’.
  • De kandidaat is op de in de profieltekst genoemde datum en tijdstip beschikbaar voor een matchgesprek.
  • Een afgeronde HBO opleiding
  • Minimaal twee jaar werkervaring met de Omgevingswet als projectleider of coördinator, op zowel de inhoud als veranderingen en impact op het interbestuurlijke werkveld.
  • Minimaal drie jaar werkervaring met het werken in een interbestuurlijke omgeving in de fysieke leefomgeving in de rol als coördinator of projectleider.
  • Minimaal een jaar werkervaring met het opzetten, beheren en verder ontwikkelen van een leertraject of langdurende opleiding binnen de overheid.
  • Minimaal een jaar werkervaring als projectleider of coördinator met diverse leervormen en leerinterventies binnen de overheid.
  • We gaan uit van gebruik van eigen telefoon en laptop.

De Wensen

  • De voorgestelde kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met de Omgevingswet
  • De voorgestelde kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met het werken in een interbestuurlijke omgeving
  • De voorgestelde kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met opzetten, beheren en verder ontwikkelen van een leertraject binnen de overheid
  • Werkervaring met diverse leervormen en leerinterventies
  • Na gunning van de inhuuropdracht ontvangen alle inschrijvers(*) een terugkoppeling van de uitvraag. De terugkoppeling betreft onder andere een (Excel) overzicht met de ranking van alle inschrijvers en de score op de gunningscriteria/kwaliteit. In dit overzicht worden de namen van alle inschrijvers vermeld (dit is de leveranciersnaam, niet de naam van de kandidaat). * Inschrijvers die, na toetsing van antwoorden en bewijs in cv/motivatie, worden uitgesloten van de procedure, ontvangen dit overzicht niet en worden ook niet genoemd in het Exceloverzicht. De gegunde leveranciersnaam zal altijd zichtbaar zijn op dit overzicht. Gaat u ermee akkoord dat in het overzicht uw leveranciersnaam zichtbaar is?

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
11 december 2024 om 11:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox