De Ronde Venen

Projectleider bestemmingsplan vinkeveense plassen

De Ronde Venen

De opdracht­omschrijving

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente De Ronde Venen mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van Gemeente De Ronde Venen. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Organisatie
Tussen Amsterdam en Utrecht ligt gemeente De Ronde Venen. Een groene oase in een waterrijk gebied met acht kleurrijke dorpen, waar zo’n 45.000 mensen met plezier wonen en werken.
In Mijdrecht staat het gemeentehuis. De thuishaven van ruim 300 hardwerkende en betrokken collega’s. ‘Samen voor elkaar’ klinkt door de gangen. Het is de essentie van de organisatieontwikkeling die onze organisatie toekomstbestendig maakt.

Opdracht
Wie de Vinkeveense Plassen kent, weet hoe bijzonder dit gebied is. Een mozaïek van water, legakkers, eilanden en natuur, waar rust en recreatie elkaar ontmoeten. Watersporters, natuurliefhebbers en bewoners voelen zich er evenzeer thuis. Maar juist die veelzijdigheid maakt het gebied ook kwetsbaar. De balans tussen natuur, recreatie, veiligheid en ontwikkeling vraagt om zorgvuldige keuzes en doordacht beleid. 

De Vinkeveense Plassen staan voor grote opgaven: het herstellen van de balans tussen gebruik en bescherming, het tegengaan van illegale bebouwing, het versterken van toezicht en handhaving en het toekomstbestendig maken van het gebied binnen de kaders van de Omgevingswet. 

In deze dynamiek speel jij als Projectleider Vinkeveense Plassen een sleutelrol. Jij brengt overzicht, visie en richting in een speelveld waar belangen uiteenlopen en waar besluiten een grote impact hebben op mens, milieu en bestuur. 

De komende jaren pak jij de regie op een aantal omvangrijke trajecten en werk je samen met collega's onder andere aan: 

  • de procesopvolging van de recente motie inzake het bestemmingsplan 
  • het reparatiebesluit van het bestemmingsplan Vinkeveense Plassen, waaronder de verwerking van de amendementen.  
  • de integrale coördinatie en behandeling van de aangenomen 18 moties.  
  • het opstellen van verweerschriften naar aanleiding van circa 50 beroepsschriften.  

Van deze vier bovenstaande producten ben je ook verantwoordelijk projectleider. 

  • het uitwerken van uitgangspunten en aanvullende beleidsregels voor bouw en gebruik op de plassen. 
  • actualisatie van de VVP-verordening. 
  • de transitie van bestemmingsplan VVP25 naar een omgevingsplan, in nauwe samenwerking met het team Omgeving.

Daarnaast zorg je binnen de werkafspraken van gemeente De Ronde Venen voor integrale verbinding tussen beleid, vergunningverlening, toezicht en informatievoorziening. Je ondersteunt collega projectleiders, casemanagers, vergunningverleners en handhavers met jouw kennis, zodat beleidsdoelen daadwerkelijk zichtbaar worden in de uitvoering.

Kortom: jij bent de schakel tussen visie en praktijk, iemand die koers houdt, verbindt en richting geeft aan ruimtelijke kwaliteit in één van de meest bijzondere gebieden van Nederland. 

Jouw deskundigheid 
Je hebt aantoonbare ervaring met beleid en planprocessen binnen het brede ruimtelijke domein, bij voorkeur binnen een gemeentelijke organisatie. Je weet hoe je bestuurlijke wensen vertaalt naar visie, beleid en concrete werkwijzen, zonder de kwaliteit of de uitvoerbaarheid uit het oog te verliezen. 

Je beschikt over een sterk analytisch vermogen, hebt affiniteit met juridische procedures en begrijpt hoe deze het beleid en de besluitvorming beïnvloeden. 

Je weet de samenhang te zien tussen beleidskeuzes, juridische consequenties en maatschappelijke belangen. 

Competenties

  • resultaatgericht
  • verbindend
  • politiek bestuurlijk sensitief
  • nauwkeurig werkend
  • samenwerking

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr. Voor kantoor functies waarin het mogelijk is om op afstand te werken, is 50% thuiswerken gebruikelijk. Het kan voorkomen bij een specifieke opdracht dat aanwezigheid op kantoor verplicht is op meerdere of alle werkdagen.

De Eisen

  • 2. Je hebt een aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding in sociale geografie, planologie, ruimtelijke ordening, (omgevings)recht of management
  • 3. Minimaal 5 jaar werkervaring in de afgelopen 10 jaar als projectleider ruimtelijk domein binnen een gemeente;
  • 1. nschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • 5. Aantoonbare werkervaring met een bestemmingsplan en beleid van plassengebieden;
  • 4. Minimaal 5 jaar werkervaring met het adviseren en maken van bestuurlijke besluiten binnen een gemeente en dynamisch politiek bestuurlijke context;
  • 6. Een maximum uurtarief van € 125,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer, parkeerkosten en inclusief Flextender fee;

De Wensen

  • 9. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met ruimtelijke processen/bestemmingsplan van plassengebieden;
  • 7. Minimaal 10 jaar werkervaring als projectleider ruimtelijk domein binnen een gemeente;
  • 8. Minimaal 5 jaar werkervaring met het adviseren en maken van bestuurlijke besluiten binnen een gemeente en dynamische politieke context;

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
10 december 2025 om 08:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox