gemeente Utrecht

Projectleider aanbesteden en implementeren taakapplicatie Juridische Zaken

gemeente Utrecht

  • max €110 per uur

  • Utrecht

  • 24 uur per week

  • Juridisch
  • 15 september 2023

  • 30 september 2024

De opdracht­omschrijving

Projectleider aanbesteden en implementeren taakapplicatie Juridische Zaken


Dit is de opdracht:
De afdeling Juridische Zaken binnen het domein Bedrijfsvoering is verantwoordelijk voor het tijdig en juist afhandelen van bezwaar- en beroepschriften. Voor het ondersteunen van deze processen maakt de afdeling gebruik van een zaaksysteem. De afgelopen periode is gebleken dat de ambities m.b.t. bijvoorbeeld het verder digitaliseren van deze processen niet gerealiseerd kunnen worden in de huidige voorziening. Juridische Zaken wil daarom de huidige voorziening vervangen voor een taakapplicatie waarin deze ambities wel gerealiseerd kunnen worden. Als projectleider voor de aanbesteding en implementatie van de taakapplicatie voor de ondersteuning van Juridische processen ben je verantwoordelijk voor de vervanging van de huidige omgeving van de aanbesteding tot en de overdracht van de nieuwe omgeving naar de lijnorganisatie.

De gemeente heeft voor deze vervanging een strategie uitgewerkt waarin we het huidige landschap niet alleen gaan vervangen en vernieuwen maar ook gaan verhuizen naar de ‘Cloud’. De gemeente Utrecht is op zoek naar een motiverende en inspirerende projectleider die met een stevig been in de business en de IT-organisatie staat. Hij/zij moet goed in staat zijn om de verbinding tussen de proceseigenaren, de gebruikersorganisatie, inkoopafdeling, de ICT, functioneel beheer en het ontwikkelteam te leggen in een politieke omgeving.

Enerzijds richt je je in de komende periode op het uitvoeren van de (reeds in voorbereiding zijnde) marktconsultatie. Doel van de marktconsultatie is te onderzoeken wat de markt kan bieden aan (innovatieve) functionaliteit inzake de ondersteuning van de Juridische processen als opvolger van de huidige voorziening. Anderzijds organiseer je samen met de projectgroep de aanbesteding en implementatie van het nieuwe systeem.

De gemeente wil de markt nadrukkelijk betrekken bij deze opdracht. In plaats van alles tot in de puntjes voor te schrijven, willen we in samenwerking met marktpartijen tot oplossingen komen. Je zorgt voor en onderhoudt een directe lijn met de leverancier van het systeem rondom de (door)ontwikkeling en voortgang in de oplevering van de applicatie. Je kent de prioriteiten en issues en stemt regelmatig af met de sleutelfiguren binnen onze organisatie. Je coördineert in de verschillende fasen van het project alle voorkomende werkzaamheden.

Je zorgt voor een adequate aansturing en bezetting van het projectteam, waarbij je rekening houdt met verschillende fasen en disciplines gedurende de projectlooptijd. In de afrondende fase van dit traject draag je tevens zorg voor het inrichten van het beheer van deze applicatie.


Je taken zijn:

  • Op basis van de uitvraag/publicatie rond je de marktconsultatie af (met de projectgroep)
  • Je stelt het plan van aanpak op met benodigde middelen en tijd met betrekking tot het project en richt de projectorganisatie in.
  • Je stelt voorstellen, ontwerpen e.d. met betrekking tot het project op.
  • Je komt met opdrachtgever/projectgroep het beoogd projectresultaat overeen
  • Je stemt af bij de implementatie van projecten met betrokken partijen en stakeholders
  • Je realiseert de uitvoering van het projectplan, en draagt zorg voor periodieke rapportages over voortgang, uitputting van middelen en beslismomenten.
  • Je managed de verwachtingen van alle betrokken stakeholders
  • Je bewaakt en bevordert de samenhang tussen verschillende met elkaar verbonden ICT toepassingen die van belang zijn binnen jouw werkveld.
  • Je coördineert alle projectwerkzaamheden rondom ICT/IPM/Juridische Zaken;
  • Je bewaakt de continuïteit van de toegepaste techniek die voorwaardelijk is om resultaten te behalen;
  • Je bent opdrachtgever voor de uitvoering van (technische) werkzaamheden;
  • Je monitort de voortgang en stemt af met je opdrachtgever voor het mogelijk bijsturen van de activiteiten of anders prioriteren;
  • Je bent (na de realisatiefase) verantwoordelijk voor het inrichten van de beheerorganisatie.


Jij brengt mee:
Je beschikt over uitstekende projectmanagementvaardigheden en beheerst verschillende stijlen en methodieken waaronder de klassieke waterval methode en de Agile/Scrum aanpak. Je beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden. Je hebt het talent om te enthousiasmeren en om de boodschap duidelijk en helder over te brengen. Je weet door goed te luisteren wat de klant daadwerkelijk nodig heeft en bent in staat een brug te slaan tussen business en IT.
 

  • Je beschikt over een afgeronde HBO/WO-opleiding, bij voorkeur master of information management, bedrijfskunde, informatica of vergelijkbare opleiding;
  • Je hebt aantoonbare ervaring met verschillende manieren van aanbesteden;
  • Je hebt ervaring met de implementatie van suites
  • Je hebt meerdere jaren ervaring op het gebied van projectmanagement
  • Je hebt ervaring met verandermanagement, zoals de inbedding van nieuwe systemen, processen en werkwijze
  • Je hebt aantoonbare ervaring met het oplossen van complexe informatievraagstukken en de inzet van moderne technologische oplossingen;
  • Je beschikt over een goed politiek- bestuurlijk inzicht;
  • Je neemt initiatief, bent analytisch, overziet complexe situaties, onderkent problemen en pakt deze systematisch aan, met oog voor de consequenties en verschillende belangen;
  • Je toont ondernemerschap en leiderschap in je aanpak maar verliest de menselijke kant niet uit het oog.

 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
  • Je beschikt over HBO/WO werk- en denkniveau
  • Dit criterium betreft een zogenaamde knock-out criterium. Dit betekent dat uw offerte enkel wordt beoordeeld wanneer de bovenstaande informatie volledig is ingevuld. Voor deze opdracht is het noodzakelijk om twee recente en relevante referenties aan te leveren. Hierbij gaat het om de volgende informatie: 1. Naam organisatie: 2. Naam contactpersoon: 3. Afdeling en functie contactpersoon: 4. Telefoonnummer contactpersoon: Met het indienen van de referenties geeft u akkoord aan de Gemeente Utrecht om contact op te nemen met de referenten.

De Wensen

  • Is de aangeboden kandidaat in (tijdelijke) loondienst bij de aanbieder waardoor er sprake is van een detachering naar Gemeente Utrecht? Is de kandidaat ZZP en wordt deze rechtstreeks voorgesteld? Of is de kandidaat ZZP en wordt deze via een bureau (bemiddeling) voorgesteld? LET OP: Gemeente Utrecht gaat alleen een overeenkomst aan met de aanbieder. - ZZP Rechtstreeks - ZZP via bemiddeling - Detachering
  • Je hebt bij voorkeur een opleiding afgerond in een van deze richtingen: master of information management, bedrijfskunde, informatica of vergelijkbare opleiding
  • Schrijf een motivatie t.b.v. deze opdracht, ga in op het gestelde profiel. (max 1/2 a4). Graag ontvangen wij een door de kandidaat zelf geschreven motivatie.
  • Je hebt meerdere jaren ervaring met projectmatig een aanbesteding voor een IT-oplossing begeleid - Minder dan 3 jaar - 3 tot 5 jaar - 5 tot 7 jaar - 7 jaar of meer
  • Beschrijf in maximaal een half A4’tje jouw ervaring en jouw rol hierin met verschillende manieren van aanbesteden
  • Je hebt in de afgelopen 8 jaar minimaal 5 jaar ervaring in de rol als projectleider binnen het brede werkveld van proces- en informatiemanagement en/of ICT - Minder dan 3 jaar - 3 jaar - 4 jaar - 5 jaar of meer
  • Je hebt ervaring opgedaan binnen een overheidsinstantie (kies grootst genoten organisatie) - Geen ervaring binnen een overheidsinstelling - Binnen een G4 - 100.000+ gemeente - Kleine gemeente - Andere overheidsinstelling
  • Beschrijf hoe je vanuit jouw rol al projectleider een brug slaat tussen de business en ICT in maximaal een half A4’tje

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox