Het Kadaster

Project Manager/Programma Manager

Het Kadaster

De opdracht­omschrijving

Opdracht omschrijving

Het Kadaster
Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.

 

Omschrijving project waarbinnen de inhuurkracht te werk wordt gesteld

De primaire verantwoordelijkheid van de project manager is er voor te zorgen dat  de projecten de vastgestelde resultaatdoelstellingen binnen de gespecificeerde toleranties (van tijd, kosten, kwaliteit, scope, voordelen (benefits) en risico’s) realiseert die in het plan dan wel de business case zijn gedefinieerd. Dit doet de project manager door te structureren, actief invulling te geven aan het managen van de verwachtingen, sturing te geven aan de teams en het organiseren van de besluitvorming. 

 

De project manager is in staat (grote) projecten te organiseren, te managen en resultaten te leveren die de beoogde verandering moet realiseren. Hij/zij heeft de regie over alle activiteiten die nodig zijn om resultaten voor de geplande verandering te realiseren. Hij/zij maakt hierbij continu de afweging tussen tijd, kosten, kwaliteit, scope, voordelen (benefits) en risico’s. De project manager legt verantwoording af aan de opdrachtgever/stuurgroep en heeft de dagelijkse leiding van het project, binnen de vastgelegde beperkingen. De project manager onderhoudt het contact met product owner(s)/productmanager/procesmanager, opdrachtgever en overige stakeholders om een vloeiend proces te waarborgen en beslissingen conform de project governance voor te bereiden. Projecten zijn veelal (maar niet in alle gevallen) gericht op het behalen van resultaten voor doelstellingen zoals geformuleerd in een business case of op het voorbereiden dan wel doorvoeren van veranderingen in de lijnorganisatie en het uitvoerbaar maken van innovaties.

 

Opdrachtomschrijving
Het Kadaster heeft regie op haar verander ambitie vanuit verschillende roadmaps. Deze zijn onderverdeeld in Waardestromen en Ondersteunende Diensten. Tot Waardestromen horen de producten en diensten die directe waarde leveren voor de klanten van het Kadaster. De Ondersteunende Diensten bevatten de producten en diensten die de waardestromen ondersteunen (enablers) en de producten en diensten die de interne Kadaster organisatie ondersteunen. Elke roadmap heeft een eigen Dienst- en Product Manager (DPM). In de roadmap voor de ondersteunende dienst Klant Interactie Services staat de gewenste verandering op het Klantdomein voor nu en de komende 3 jaar. Denk hierbij aan onderwerpen als CRM, CIAM, Portals, Webwinkels en WCAG. Binnen deze roadmap wil het Kadaster een grote samenhangende verandering realiseren om daarmee weer helemaal klaar te zijn voor de toekomst. Dit betekent onder andere modernisering en uitbreiding van de huidige klantcontactkanalen, voldoen aan wetgeving, security en compliancy eisen en het leveren van een inclusieve dienstverlening en het tegemoet komen aan de veranderende klantwensen en behoeftes.

 

De roadmap Klant Interacties Services (KIS) vormt een spil in alle veranderbehoefte binnen het Kadaster met een klant component. Om deze samenhangende behoefte de komende jaren goed te organiseren is er visie en daadkracht en slagkracht nodig. Om de DPM hierbij te ondersteunen zoeken we een ervaren Programma Manager met aantoonbare ervaring in een verander traject met veel stakeholders. Deze Programma Manager is organisatie sensitief en zorgt samen met het productteam dat de veranderingen binnen het KIS Domein volgens een nog te ontwikkelen visie en op basis van prioriteit wordt uitgevoerd. Het ‘programma’ bestaat uit dat deel van de KIS roadmap die hier het meeste aan bijdraagt. Deze verandering zal veel aanpalende diensten raken. De Programma Manager organiseert dat deze aanpalende diensten rekening houden met de impact vanuit dit ‘Programma’ en dat het programma zo veel mogelijk rekening houdt met de wensen vanuit deze diensten.

 

Daarbij zoeken we nadrukkelijk naar een kandidaat met gevoel en ervaring voor het klantdomein, waarbij het niet (uitsluitend) gaat om het uitvoeren van een volledig uitgeschreven project, maar om het bijsturen op te realiseren klantdoelen. Nieuwe inzichten kunnen vragen om bijsturing en het integrale karakter van de roadmap vraagt om afstemming tussen projecten. Het projectteam heeft dan ook een multidisciplinair karakter. Van IT, productmanagers, business architecten, communicatie, UX tot marketing etc.

 

Belangrijkste technieken, methoden en tools

  • Prince2;
  • Scrum/Agile.


Verantwoordelijkheden

De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn

  • Definieert samen met de interne opdrachtgever en opdrachtnemer de doelstelling(en), scope en deliverables van het project en legt deze vast. 
  • Stelt in overleg met stakeholders vast wat de voor het betreffende project meest optimale projectaanpak is. 
  • Richt de projectorganisatie in en maakt daarbij waar mogelijk gebruik van bestaande organisatiestructuren. 
  • Inventariseert, analyseert en rapporteert over projectrisico’s en -issues richting opdrachtgever en/of stuurgroep, formuleert beheersmaatregelen en managet risico’s en issues. 
  • Rapporteert over voortgang, bestedingen en afwijkingen ten opzichte van de kaders die zijn vastgesteld (in de business case of het projectplan).  
  • Bewaakt de scope van het project (samen met productowner/productmanager/procesmanager en/of opdrachtgever) en rapporteert over afwijkingen ten opzichte van het vastgestelde plan. 
  • Initieert en onderhoudt proactief relaties met verschillende stakeholders. Kent en managet hun verwachtingen en informeert hen op de juiste momenten om zodoende de projectdoelstellingen te realiseren.
  • Zorgt voor communicatie via de meest effectieve lijn(en) van en naar opdrachtgever en stakeholders. Stimuleert en adviseert over besluitvorming conform de projectgovernance.  

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Aantoonbare ervaring met stakeholdermanagement.
  • Aantoonbare kennis van verandermanagement.
  • WO werk- en denkniveau.
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring als Projectmanager.
  • Kennis van- en minimaal 3 jaar ervaring met PRINCE2 en Agile.
  • Minimaal 5 jaar ervaring met risicomanagement.
  • Aantoonbare ervaring met succesvol samenwerken in multidisciplinaire (agile) teams en omgevingen, met een politiek/bestuurlijk karakter.
  • De kandidaat heeft aantoonbaar succesvol complexe opdrachten afgerond.
  • U voegt slechts één Nederlandstalig curriculum vitae (cv) van maximaal 5 (vijf) pagina's A4 toe. Uit dit cv dient te blijken dat u voldoet aan onderstaande eisen. Indien u naar oordeel van het Kadaster niet voldoet aan de gestelde eisen, of uw cv uit meer dan 3 pagina's bestaat, zal uw offerte terzijde worden gelegd en niet worden meegenomen in de beoordeling van de gunningscriteria. Onderstaand de eisen waar de kandidaat aan moet voldoen. Per eis (kort) toelichten waarom de kandidaat in uw ogen aan de eis voldoet. Verwijzen naar het CV volstaat niet.
  • Competenties waar de kandidaat over dient te beschikken: • Resultaatgerichtheid; • Analytisch vermogen; • Netwerken; • Helicopterview; • Overtuigingskracht; • Sturend vermogen; • Onafhankelijkheid; • Communicatieve vaardigheden.
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

  • U geeft een beschrijving van de aanpak (max. 400 woorden) van een project waaruit blijkt dat u ervaring heeft met Klant domein vraagstukken (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van aanpak aansluit bij de wensen van het Kadaster.
  • U toont duidelijk aan (max. 300 woorden) welke wijze de door u geleverde expertise en competenties binnen de geschetste situatie een bijdrage leveren aan te behalen resultaten (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: Hoe beter de expertise en competenties aansluiten bij de wensen van het Kadaster en de geschetste situatie hoe hoger de score.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox