Programmamanager transitie nieuwe ICT-leverancier
Opdrachtgever: ICT West-Brabant West
Locatie: Zevenbergen (hybride werken mogelijk)
Periode: per direct t/m 31-05-2026 met de optie tot verlenging
Inzet: 36 uur per week
Tarief: Marktconform, passend bij ervaring.
Organisatie
ICT WBW is het shared service center dat voor vier gemeenten in West-Brabant (ongeveer 2.200 medewerkers) de ICT-diensten verzorgt. De organisatie bevindt zich in een belangrijke transitie van een traditionele ICT-beheerorganisatie naar een moderne ICT-regieorganisatie. In dit kader is onlangs een Europese aanbesteding afgerond voor de levering van de ICT-diensten. De nieuwe leverancier is geselecteerd en de komende periode staat in het teken van de transitie van de huidige naar de nieuwe ICT-leverancier. Om deze overgang zorgvuldig te begeleiden, zoeken wij een ervaren programmamanager ICT-transitie.
Opdrachtomschrijving
De programmamanager is verantwoordelijk voor de voorbereiding, uitvoering en afronding van de transitie naar de nieuwe ICT-dienstverlener. De opdracht omvat zowel technische, organisatorische als contractuele aspecten van de overgang. De belangrijkste taken zijn:
- Aansturen van de transitie op planning, kwaliteit, scope en risico’s;
- Coördineren van activiteiten tussen de vertrekkende en de nieuwe leverancier;
- Bewaken van de continuïteit van dienstverlening gedurende de overgang;
- Opstellen, bewaken en actualiseren van het transitieplan;
- Faciliteren van besluitvorming in de stuurgroep en rapporteren aan de directeur ICT WBW;
- Signaleren en mitigeren van risico’s, met bijzondere aandacht voor informatiebeveiliging en continuïteit;
- Borgen van kennisoverdracht en lessons learned;
- Bijdragen aan de inrichting van de regierol van ICT WBW richting de nieuwe leverancier.
Profiel
De kandidaat:
- Heeft minimaal 10 jaar aantoonbare ervaring als programmamanager binnen de (gemeentelijke) overheid;
- Heeft aantoonbare ervaring met ICT-transities tussen leveranciers;
- Heeft aantoonbare ervaring met aanbestedingstrajecten en implementatie van ICT-contracten;
- Beschikt over kennis van ITIL-processen en leveranciersregie;
- Is beschikbaar voor 36 uur per week gedurende de opdrachtperiode;
- Is per direct of op korte termijn inzetbaar.
Het is een pré als de kandidaat:
- Ervaring heeft binnen een shared service center of vergelijkbare samenwerkingsorganisatie;
- Aantoonbare ervaring heeft met cloudtransities en hybride ICT-omgevingen;
- Beschikt over een IPMA-C of PRINCE2 Practitioner certificering;
- Ervaring heeft met governance en sturing binnen meerpartijensamenwerkingen (gemeenten, leveranciers, bestuur);
- Aantoonbaar succesvol is geweest in vergelijkbare ICT-transities in de afgelopen 5 jaar.
Competenties
- Resultaatgericht en besluitvaardig;
- Sterk in stakeholdermanagement en bestuurlijke afstemming;
- Communicatief vaardig en verbindend;
- Organisatiesensitief, weet belangen te herkennen en te balanceren;
- Analytisch, planmatig en stressbestendig;
- Oog voor kwaliteit, borging en samenwerking.