Gemeente Amsterdam

Programmamanager Duurzame Stad Duurzame Banen

Gemeente Amsterdam

De opdrachtĀ­omschrijving

Functieomschrijving
Om uit de coronacrisis te komen presenteerde de gemeente Amsterdam op 2 september 2020 een duurzaam en sociaal herstelplan. Onderdeel van dit herstelplan is een zestal 'motoren' voor een duurzame stad. Voor deze motoren is €78 miljoen beschikbaar gesteld. Hierbij gaat het veelal om cofinanciering met andere partijen (zoals woningbouwcorporaties). Daarbij is een banenplan Duurzaamheid opgesteld met als doel het aantal vakmensen in sectoren en beroepen gerelateerd aan de klimaatambities te vergroten (met name in technische functies).

Het college wil de komende jaren actief sturen op de voortgang van de investeringen en de werkgelegenheid die hierdoor ontstaat. Het is de wens van het college en de gemeenteraad dat bij deze investeringen ook wordt gezorgd dat Amsterdammers profiteren van deze werkgelegenheid. Er is dus een sterke verbinding tussen de fysieke investeringen en de sociale opgave van de stad.

Werkzaamheden
- Verantwoordelijk voor de inrichting en aansturing van het programma Duurzame stad Duurzame Banen;
- Coördineren van de zes motoren voor een duurzame stad door met de trekkers te komen tot concrete uitvoeringsplannen, bestedingsvoorstellen en deze bestuurlijk vast te laten stellen;
- Adviseren van management en bestuur;
- Adviseren van de trekkers van de zes motoren in aanpak, resultaten en concretisering;
- Knelpunten in de uitvoering van de bestedingen signaleren en oplossingsrichtingen aandragen om deze weg te nemen;
- Gesprekken en concrete afspraken opstellen met samenwerkingspartners (opleidingsinstituten, woningcorporaties, aannemers etc.);
- Voorbereiden van overleggen met stuurgroep, Bestuurlijk team en besluitvorming in college en raad;
- Monitoren van de voortgang;
- Aansturen van het programmateam.

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit vijf clusters, een bestuurs- en concernstaf en zeven bestuurscommissies (stadsdelen). De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De clusters Ruimte en Economie, Sociaal, Dienstverlening en Informatie, Interne Dienstverlening en Stadsbeheer bestaan uit afdelingen die expertise hebben op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/

De opdrachtgever(s)
De gemeente Amsterdam wil de verduurzaming in de stad versnellen. De versnelling vraagt om daadkrachtige samenwerking met Amsterdammers, bedrijven, maatschappelijke partijen en kennisinstellingen. Niemand maakt alleen het verschil. Dit is waar wij voor staan als Afdeling Duurzaamheid van de gemeente Amsterdam. We werken samen met bewoners, bedrijven, bezoekers en andere afdelingen van de gemeente Amsterdam aan de transitie naar: een groene, gezonde stad, een circulaire economie en een stad die draait op duurzame energie.



De Eisen

  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • Geef in maximaal 1 A4 pagina aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht. Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 6 jaar recente ervaring met de thema's duurzaamheid, organisatie en HRM ervaring met bestuurlijke besluitvormingsprocessen.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 6 jaar aantoonbare ervaring met het signaleren van risico`s en kansen en het voorstellen van maatregelen.
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring als leidinggevende.
  • De aangeboden kandidaat is in het bezit van een erkende wo diploma richting organisatie en management. Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beĆ«indigd en de offerte ter zijde gelegd.

De Wensen

  • De aangeboden kandidaat is bij voorkeur NLP gecertificeerd.
  • De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur gedegen kennis op het gebied van de implementatie van (verduurzamings)projecten en de organisatie van samenwerking met betrokken in en externe partners. Dit dient te blijken uit het cv en voorbeelden hiervan kunnen gevraagd en beoordeeld worden door de opdrachtgever tijdens het interview, indien uitgenodigd.
  • De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur minimaal 6 jaar recente werkervaring als projectleider/programmamanager bij een van G4 steden of grote organisatie (1000+werknemers)

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox