VNG

Programmamanager collectief inkoop & aanbesteden (gt)

VNG

  • max €135 per uur

  • Zuid-Holland

  • 36 uur per week

  • Inkoop
  • 20 februari 2024

  • 20 februari 2027

De opdracht­omschrijving

Over VNG Realisatie

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) werkt aan een krachtige lokale
overheid. VNG Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke
opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door het actief participeren in de
netwerken van gemeenten en hun partners, daar samenwerking te stimuleren via ‘samen
organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van
gemeenten verbeteren.

Zo draagt VNG Realisatie bij aan vier gemeentelijke speerpunten:

• werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van
maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
• verbeteren van de dienstverlening;
• een efficiënte en wendbare organisatie;
• anticiperen op de toekomst.

Over het Basisteam Beheren

Binnen
Basisteam Beheren houdt het Service Centrum Gemeenten zich bezig met
collectieve inkoop, participatie in landelijke digitale infrastructuur en het beheer van
gerealiseerde voorzieningen.
Onderdelen van het team zijn onder meer het programma Collectief Inkoop &
Aanbesteden, Gemeentelijke Gemeenschappelijke Infrastructuur (GGI), Regie op beheer
en de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI).


Omschrijving van de opdracht
Als Programmamanager Collectief Inkopen & Aanbesteden word je ingezet bij het Service
Centrum Gemeenten. Je bent verantwoordelijk voor het opzetten en managen van het
programma Collectieve Inkoop & Aanbesteden en adviseert over collectieve inkoop in het
voorstadium en de uitvoering van projecten. Hierbij richt je een programmaorganisatie in
en geef je leiding aan de projecten op het gebied van inkoop en aanbesteden. Het
programma werkt in de praktijk nauw samen met het Kenniscentrum Inkoop en het
Kenniscentrum Markt & Overheid. Je rapporteert aan het hoofd van het Servicecentrum
gemeenten en functioneel rapporteer je ook aan de manager Beheren.


Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
• Als Interim Programmamanager ben je belast met het initiëren en leiden van het
programma Collectief Inkopen & Aanbesteden in samenwerking met het
servicecentrum gemeenten en het Kenniscentrum Inkoop & Aanbesteden.
• Je bent verantwoordelijk voor het ontwikkelen van een gedragen
programmajaarplan en planning, waarbij afstemming plaatsvindt met de
benodigde middelen binnen de planning- en begrotingscycli van het Service
Centrum Gemeenten.
• Verantwoordelijk voor de effectieve uitvoering van collectieve inkoop- en
aanbestedingsprojecten in opdracht van het Kenniscentrum Inkoop.
• Je bent belast met het opstellen van (kwartaal)rapportages over de voortgang,
uitputting van middelen en beslismomenten binnen het programma.
• Je geeft advies over toekomstige projecten, waarbij je vooruitkijkt en strategische
input levert
• Je draagt bij als medeverantwoordelijke aan de doorontwikkeling en structurele
bestendiging van collectief inkopen en aanbesteden binnen het Service Centrum
Gemeenten.
• Opstellen van adviezen op (top)ambtelijk en bestuurlijk niveau, waarbij je de
organisatie ondersteunt bij strategische besluitvorming.
• Je biedt deskundig inkoop- en aanbestedingsadvies voor de collectieve trajecten,
waarbij je een adviserende rol hebt in de aanloop naar projecten.


Resultaat van de opdracht
• Je plant en bewaakt de uitvoering van het programma Collectief Inkopen &
Aanbesteden, waarbij je aandacht hebt voor tijd, budget en kwaliteit.
• Je voert projecten uit op het gebied van Collectief Inkopen & Aanbesteden volgens
de aanbestedingskalender vanuit het KC Inkoop.
• Je draagt zorg voor de structurele borging van collectief inkopen & aanbesteden
binnen het Servicecentrum gemeenten.
• Coördinatie en afstemming vinden plaats op tactisch en strategisch niveau met de
bij het programma betrokken governance-onderdelen.
• Periodiek rapporteer je over behaalde resultaten van het programma aan
relevante belanghebbenden.
• Je adviseert het hoofd SCG, de coördinator KC Inkoop en de manager Beheer over
de inrichting, koers en bemensing van het programma.
• Je realiseert financiële resultaten conform het budget van het programma.
• Je zorgt voor de oplevering van projectmanagementproducten volgens PRINCE2
en hanteert waar nodig een Agile aanpak.












Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • De kandidaat is op de in de profieltekst genoemde datum en tijdstip beschikbaar voor een matchgesprek.
  • De aangeboden kandidaat is beschikbaar voor de functie gedurende de periode en het aantal uur zoals beschreven in de offerteaanvraag.
  • • WO-werk- en denkniveau, blijkend uit minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring binnen gemeenten of gemeentelijke gerelateerde organisaties. • Minimaal 7 jaar bewezen ervaring als programmamanager, waarvan bij voorkeur ten minste 3 jaar gericht op het succesvol leiden en met het uitvoeren van omvangrijke collectieve aanbestedingen voor Nederlandse gemeenten. • Minimaal 5 jaar leidinggevende ervaring op het gebied van gemeentelijke ICTdienstverlening, waarbij strategisch, tactisch en operationeel leiderschap geïntegreerd werden • Minimaal 5 jaar ervaring met het aansturen van verandertrajecten binnen of samen met de gemeentelijke overheid; • Minimaal 2 jaar ervaring in het opzetten en implementeren van een kenniscentrum inkoop & Aanbesteden binnen organisaties met een complexe structuur, bij voorkeur binnen vergelijkbare contexten als VNG Realisatie.

De Wensen

  • Per 1 september 2021 distribueert VNG Realisatie alle tijdelijke inhuur overeenkomsten via CTM Solution. Na gunning van de inhuuropdracht wordt de overeenkomst via CTM solutions aangeboden aan de winnende inschrijver.
  • Meer dan 10 jaar ervaring (opgedaan in de afgelopen 15 jaar) op het gebied van advisering in complexe gemeentelijke (top)management) en bestuurlijke omgevingen
  • Ervaring, aantoonbaar in CV en toetsbaar in gesprek, met het aansturen van complexe projecten in een continu veranderende omgeving en daarbinnen in staat om professionals aan te sturen waaronder bidmanagers, juristen, consultants, projectmanagers, ICT engineers en leveranciers.
  • Recente (in de afgelopen 10 jaar) ervaring met het aansturen van verandertrajecten binnen de decentrale overheid.
  • Meerjarige ervaring (opgedaan in de afgelopen 7 jaar) met het opzetten en begeleiden van Aanbestedingstrajecten, uiteengezet in de motivatiebrief.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox