Gemeente Zeist

Programmamanager BOR

Gemeente Zeist

De opdracht­omschrijving

Organisatie
De gemeente Zeist is een moderne werkgever met medewerkers die betrokken en vooral zichzelf zijn. We werken op basis van onze kernwaarden ‘vertrouwen, kracht en nabijheid’. De werksfeer is open en prettig. Met zo’n 400 collega’s werken we voor en met ongeveer 65.000 inwoners. Daardoor is het niet te massaal, zijn de lijnen kort en de mogelijkheden groot. Onze cultuur is informeel, onze werkwijze integraal en interactief. Ontwikkeling is voortdurend vereist en belangrijk: als organisatie weten wat er in de samenleving speelt en daar flexibel op inspelen.

Als medewerker van de gemeente Zeist voel je je echt betrokken bij Zeist en haar inwoners. Er is veel te doen om onze gemeente nu en in de toekomst voor iedereen aantrekkelijk te houden. Samen met je collega’s werk je er continu aan om dat voor elkaar te krijgen. We staan met onze organisatie voor de uitdaging om de dienstverlening aan de inwoners, bedrijven en instanties van Zeist te blijven verbeteren. Dat doen we samen en daarbij richten we ons op onze klant. Sterker nog, we vertrekken vanuit de klant. In onze organisatie vormen we op een eigentijdse manier de schakel tussen politiek en burger. Het team Ruimtelijke Ontwikkeling bestaat uit ruim 23 medewerkers. Dit team zorgt voor de ruimtelijke uitwerking en vertaling van uiteenlopende projecten en ontwikkelingen. Dit doen we vanuit beleidsontwikkeling in bestemmingsplannen. We toetsen plannen, verlenen vergunningen en zorgen voor toezicht en handhaving.

OpdrachtHoe blijft Zeist een veilige, schone omgeving waar het goed wonen, werken en ontspannen is? Dat begint bij een openbare ruimte die optimaal in orde is. Als interim programmanager help jij ons in de komende 5 maanden op weg: jij zorgt ervoor dat we weten hoe we omgaan met het beheer en onderhoud van wegen, riolering, watergangen, fietspaden, bruggen, groen, bomen en verlichting. En nog belangrijker: je zorgt voor een goede gezamenlijke uitvoering van de diverse assettaken.

Als interim programmamanager beheer openbare ruimte (BOR) bepaal je de benodigde structuren om strategisch en planmatig het beheer op te pakken. Jij coördineert de verschillende werken van de medewerkers binnen de afdeling en vertaalt politiek en/of maatschappelijk gevoelige zaken naar het team. Je bewaakt de integraliteit en besluitvorming, werkt zelfstandig en in samenwerking met de verschillende vakdisciplines binnen BOR. Jij bent namelijk de verbindende rol tussen deze disciplines. De HR verantwoordelijkheid ligt bij de teammanager maar in deze rol heb je wel een voorbeeldfunctie. Je spreekt je uit, ook op gedragsniveau, waarbij je resultaatgericht en coachend stuurt. Bewoners, ondernemers, projectleiders, beheerders, wijkmanagers, ambtelijk opdrachtgevers; ze hebben allemaal hun eigen ideeën over hoe de openbare ruimte van onze omgeving op orde blijft. Op natuurlijke wijze weet je ieders belangen te achterhalen en creëer je onderling begrip als die belangen conflicteren. En je leert ons dat beter te doen.

Specifiek doelstellingen:

We werken planmatig

We werken integraal samen

We werken kosten efficiënt

Wie ben je?

Je bent in staat om mens, inhoud en proces met elkaar te verbinden. Je bent sparringspartner voor de teammanager en medewerkers over vakdiscipline-overstijgende vraagstukken en ons financiële geweten. Je beschikt over een grote mate van bestuurlijk- en politieke sensitiviteit. Je bent analytisch en samenwerkingsgericht. Een stap vooruit te denken op de ontwikkelingen vind je een uitdaging en handelt daar ook naar. Snel schakelen tussen strategisch, tactisch en operationele niveau en daarbij een bijdrage leveren op deze drie niveaus is voor jou geen probleem. Kennisdelen en elkaar ondersteunen zijn belangrijke waarden binnen het team. Voor deze rol sta moet je stevig in je schoenen staan; je signaleert en geeft zonder schroom je mening. Door je communicatieve vaardigheden doe je dit op een opbouwende manier en wordt er naar je geluisterd. Je bent iemand die handelt naar je bevindingen. Je weet anderen mee te nemen in de ontwikkeling en verbetering van processen en methoden, bent initiatiefrijk, handelt proactief en reflecteert op je eigen gedrag. Het (politieke) krachtenveld waarbinnen je opereert, doorzie je en je stemt je aanpak hierop af.

Dit ben je

  • Je bent minimaal in het bezit van een relevante civieltechnische opleiding op HBO niveau;
  • Je hebt ruime ervaring als professional in het beheer van de openbare ruimte;
  • Je hebt ervaring met politiek-bestuurlijke processen, interactie met belanghebbenden en gevoel voor communicatie. Je houdt dus rekening met de aanwezige (politieke) gevoeligheden binnen en buiten de organisatie en je ziet het als een uitdaging in om plantoetsing vergunningverlening en bestemmingsplannen in één functie te combineren.
  • Naast klantgericht en resultaatgericht ben je een overtuigende persoonlijkheid met een sterk analytisch vermogen en vernieuwende ideeën.
  • Uiteraard werk je graag en goed samen, binnen het team maar zeker ook daarbuiten. Je vertrekt namelijk altijd vanuit de vraag van de klant, denkt daarbij in mogelijkheden en probeert daar binnen de regels de beste weg in te vinden.

 

Competenties

  • Communicatief;
  • Politiek sensitief;
  • Klantgericht;
  • Resultaatgericht;
  • Analytisch;
  • Omgevingsbewust.

 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • Aantoonbare werkervaring als Programmamanager / coördinator Beheer Openbare Ruimte;
  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;

De Wensen

  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met het coördineren van de werkzaamheden binnen het beheer van de openbare ruimte; (35 pt)
  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van civiel techniek; (15 pt)
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als programmamanager of coördinator beheer Openbare Ruimte bij een gemeentelijke instelling; (50 pt)

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox