VNG
max €110 per uur
Zuid-Holland
36 uur per week
15 december 2021
15 december 2021
De VNG representeert de 355 Nederlandse gemeenten. Dat doet de VNG ook binnen het actieprogramma Zorg voor de Jeugd, met als doel de jeugdhulp, jeugdbescherming en jeugdreclassering merkbaar en meetbaar steeds beter te maken voor kinderen, jongeren en gezinnen, zodat ze op tijd passende hulp ontvangen. Het programma is een gezamenlijk initiatief van de gezamenlijke branches Zorg voor de Jeugd, de cliëntorganisaties, de gezamenlijke beroepsgroepen, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de ministeries van VWS, J&V en OCW.
Over het Samenwerkingsplatform sociaal domein
Bij de VNG is een samenwerkingsplatform in oprichting. Daarin zullen de opbrengsten en het vervolg van de vijf veranderopgaven binnen het Ondersteuningsteam Zorg voor de Jeugd (OZJ) hun plek vinden. De veranderopgave ‘Ontrafelen en terugdringen van wachttijden’ is er daar één van.
We zijn een lerend team, dat werkt vanuit een ‘groei-mindset’. Onze ambitie is ‘Elke dag beter’. Dat geldt zowel voor de jeugdregio’s als voor onszelf. We stellen ons daarom continu de vraag waar we staan, wat we kunnen verbeteren en of we met de goede dingen bezig zijn. Meer informatie over het OZJ is hier te vinden.
Over de Aanpak Wachttijden
In 2021 hebben gemeenten € 613 mln. aan incidentele middelen ontvangen voor jeugdhulp. Op 22 april jl. zijn er met de VNG afspraken gemaakt over de inzet van € 255 mln. uit deze € 613 mln. voor de aanpak van wachttijden in de specialistische jeugdhulp.
In juni 2021 is het team Wachttijden gestart met de Aanpak Wachttijden. Binnen deze Aanpak Wachttijden wordt ingezet op drie lijnen: data, structurele aanpak en specifieke ondersteuning. Team Wachttijden is met twee pilots gestart in de jeugdhulp regio’s Hart van Brabant (HvB) en Rijnmond. Deze twee pilotregio’s kennen grote verschillen, zowel in ambitie als in urgentie. Zo heeft de regio HvB een lange termijn ambitie: wachtlijst vrij in 2030 en de regio Rijnmond heeft een korte termijn noodzaak: de lange wachtlijsten aanpakken en zorgen voor tijdige passende hulp voor jeugdigen met een jeugdbeschermingsmaatregel.
Een belangrijk onderdeel van deze wachttijden aanpak is het analyseren van de data van het iJw (i-Jeugdwet) berichtenverkeer, maar ook van meer inhoudelijke data. Daarnaast wordt er zoals gezegd inzet gepleegd op het structureel aanpakken van wachttijden. Dat wil zeggen dat er wordt ingezet op het aanpakken van de oorzaken van wachttijden en niet direct het symptoom wachttijden bestrijden. Data en duiding versterken elkaar en zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden.
Deze wachttijdenaanpak komt tot stand door een combinatie van het Ketenbureau i-Sociaal domein en het OZJ.
De rol van Programmacoördinator Wachttijden valt onder het project/programma Wachttijden, dat doorloopt tot 1 juli 2022.
Omschrijving van de opdracht
Naast deze opdracht kan er ook beroep gedaan worden om inzet te doen rond bemiddelingen in het jeugddomein in samenspraak met de landelijke Ambassadeur.
Doel van de Opdracht Wachttijden
Als programma coördinator is het jouw doel om in de periode 2021 de transformatie in een aantal jeugdregio’s te bevorderen, waardoor de wachttijden afnemen. Dit doe je door regie te voeren op de verschillende (project)onderdelen binnen de aanpak Wachttijden (zowel in de regio’s als landelijk). Je zorgt dus dat processen op elkaar aansluiten en mensen hun werk effectief kunnen uitvoeren, daarnaast help en denk je mee met de inhoud van de verbeteringen, waarbij je zorgdraagt dat ontwikkelingen passen bij de lokale context. Je draagt tevens zorg voor een leercyclus door de opgedane kennis van alle projecten weer mee te nemen in de systematische analyse en aanpak van de wachttijden.
Doel van de Opdracht Bemiddelingen
Indien dit nodig is zal je eventueel vanuit urgentie een bijdrage leveren aan bemiddelingsvraagstukken in het land rond de jeugdhulp als project coördinator bemiddelingen. Daarbij draag je zorg voor de coördinatie en regie over de bemiddelingen. En trek je samen met de landelijk ambassadeur op in de uitvoering van de bemiddelingen. Je bent eerste aanspreekpunt voor partijen en bent op de hoogte van de landelijke ontwikkelingen rondom contracteren in het Sociaal Domein.
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
Wachttijden
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden:
• Je hebt de dagelijkse leiding over het programma wachttijden, in samenspraak met de landelijk ambassadeur
• Je bewaakt de voortgang op afzonderlijke projecten en stuurt op samenhang tussen de projecten. Je houdt het overzicht over en verbinding tussen alle lopende projecten (Wachttijden, Ketenbureau, tOLCC)
• Signaleert rode draden tussen de verschillende onderdelen en vanuit de regionale aanpakken die in andere regio’s bruikbaar kunnen zijn. Hierin stem je nauw af met het team Wachttijden en het Ketenbureau.
• Je bent eerste aanspreekpunt voor bestuurders en projectleiders in de regio Rijnmond
• Verbinding met Hart van Brabant en andere expeditie regio’s (De leerexpeditie Wachttijden is een ontwikkeltraject waarin stap voor stap wordt gewerkt aan het ontwikkelen van innovatievaardigheden en oplossingen voor wachttijden in de regio)
• Je hebt nauwe afstemming met de (vertegenwoordigers) van de jeugdhulpaanbieders binnen de expeditie regio’s
• Je stuurt de procescoördinator aan
• Je signaleert en legt verantwoording af ten aanzien van de totale aanpak in de diverse regio’s aan de landelijk opdrachtgevers (VWS/VNG)
• Je rapporteert over de voortgang en de geleerde lessen, en brengt in afstemming met het team Wachttijden geef je adviezen voor meerdere partijen (aan de regio’s, de opdrachtgever binnen OZJ en VWS/VNG)
De opdracht wordt uitgevoerd door een multidisciplinair team, en bestaat uit 10 leden binnen het OZJ en 3 leden vanuit het Ketenbureau. Als programma coördinator ben je zowel samen met de landelijk ambassadeur opdrachtnemer van de opdracht Wachttijden, al wel de verantwoordelijke voor de dagelijkse aansturing van het team wachttijden. Je legt samen met de landelijk ambassadeur verantwoording af aan VWS en VNG.
Binnen het team Wachttijden overleg je regelmatig met de landelijke ambassadeur, de procescoördinator Wachttijden, de projectleider(s) wachttijden in de pilotregio’s, ontwikkelaars en innovatiebegeleiders wachttijden, en draagt inhoudelijk bij aan de verschillende ontwikkeltrajecten. Je werkt in deze aanpak nauw samen met de projectleider Wachttijden van het Ketenbureau iSociaal Domein (I-SD). Deze aanpak vraagt daarnaast om een gezamenlijke inzet van aanbieders en gemeenten, en op landelijk niveau samenwerking met VNG en het Rijk.
Resultaat van de opdracht
In juni 2022 zijn de wachttijd projecten in de jeugdregio’s Hart van Brabant en Rijnmond op zo’n manier ondersteund en geactiveerd dat zij een duurzame weg zijn ingeslagen richting het terugdringen van wachttijden.
Er is een start gemaakt met het oppakken van casuïstiek en de analyse van de wachtlijst in de regio Rijnmond met behulp van het team wachttijden en team Oppakken en Leren van Complexe Casuïstiek (tOLCC). De geleerde lessen hieruit zijn opgetekend. Regionale inzichten t.a.v. wachttijden zijn – waar mogelijk samen met de inzichten vanuit het tOLCC – meegebracht naar de landelijke tafels en er zijn regionale vragen gebundeld die landelijk kunnen worden opgepakt. En er is een start gemaakt met het monitoren van de wachttijden.
Vanuit jouw rol heb je bijgedragen aan het behalen van de afgesproken doelen binnen de drie lijnen van de aanpak Wachttijden; 1) data 2) structurele aanpak en 3) specifieke ondersteuning.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox