gemeente Utrecht

Privacy jurist openbare orde en veiligheid

gemeente Utrecht

  • max €120 per uur

  • Utrecht

  • 32 uur per week

  • Juridisch
  • 01 juni 2025

  • 01 december 2025

De opdracht­omschrijving

Utrecht heeft jou nodig! 

In een groeiende stad als Utrecht staan we voor complexe uitdagingen op het gebied van openbare orde en veiligheid. Binnen het team Informatie & Onderzoek van de afdeling OOV zoeken we een privacy jurist die niet alleen weet wat er in de wet staat, maar ook hoe je die kennis inzet om collega’s écht verder te helpen.

Opdrachtomschrijving:
Je helpt ons bij het verder op orde brengen van Gegevensbescherming binnen uiteenlopende veiligheidsdossiers, zoals ondermijnende criminaliteit, cybercrime en persoonsgerichte aanpakken op het snijvlak van veiligheid en zorg. Affiniteit met dit laatste (zorg en veiligheid) is daarbij een pré, aangezien het merendeel van jouw werkzaamheden betrekking hebben op dat beleidsterrein. In deze opdracht werk je nauw samen met proceseigenaren, adviseer je over gegevensdeling en neem je het voortouw bij het opstellen van privacy risicoanalyses, zoals DPIA’s.

Voor het werk dat er ligt zoeken we iemand die de mouwen opstroopt, snel schakelt, en goed kan schrijven. Iemand die het leuk vindt om samen met collega’s te werken aan concrete adviezen.
    
Samengevat zijn de taken in jouw werk: 
•    Het opstellen van privacy risicoanalyses; 
•    Je vertaalt relevante wetgeving naar praktische adviezen, richtlijnen en handvatten;
•    Je adviseert proceseigenaren over de mogelijkheden van gegevensdeling bij complexe dossiers. 

Resultaat van de opdracht
Het verder op orde brengen van Gegevensbescherming binnen uiteenlopende veiligheidsdossiers. 

Daarnaast beschik je over de volgende competenties:
•    Omgevingssensitief
•    Procesgericht & klantgericht
•    Nauwkeurig, analytisch en creatief

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo’n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen?  Lees dat op deze pagina. 

Goed om te weten: 
Gesprekken zijn gepland in de week van 12 mei. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden. 

Voor deze opdracht geldt er een verscherpte integriteitsscreening welke door een externe partner wordt uitgevoerd. De uitkomst van het onderzoek is bepalend voor de definitieve opdrachtverstrekking. 

Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.

Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden. 
 
Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen. 

Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd. 
 
De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend. 

 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Heeft u bij vraag 2.1.3. 'ZZP Rechtstreeks' ingevuld en heeft u gedurende de afgelopen 12 maanden voor meer dan 70% van de tijd (25 uren per week of 8 maanden per jaar) gewerkt als rechtstreekse zzp’er (zonder bemiddeling en/of detachering door een bureau) bij de gemeente Utrecht?
  • Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
  • Je hebt een afgeronde WO opleiding.
  • Je hebt minimaal 3 jaar juridische kennis en ervaring op het gebied van privacy en gegevensdeling bij gemeenten.
  • Ik bevestig dat ik de bovenstaande vragen naar waarheid heb ingevuld:

De Wensen

  • Je hebt een juridische opleiding afgerond bijvoorbeeld in de richting van 'gegevensbescherming en privacy recht’.
  • Je hebt minimaal 3 jaar juridische kennis en ervaring op het gebied van privacy en gegevensdeling bij gemeenten, met een specialisatie in het veiligheidsdomein.
  • Beschrijf je ervaring binnen een gemeente met het opstellen van DPIA’s en gegevensleveringsovereenkomsten (250 woorden).
  • Voeg hier je CV toe. Je CV is max 3 pagina's enkelzijdig en toont een volledig overzicht van je werkzaamheden tot dusver. Het CV dient ter verificatie van de antwoorden op voorgaande vragen en wordt inhoudelijk beoordeeld op kwaliteit. Daarnaast vermeldt het CV huidige nevenfuncties (bezoldigd en onbezoldigd) zodat de vacaturehouder mogelijke belangenverstrengeling kan uitsluiten. Je CV is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat.
  • Prijs is exclusief BTW en inclusief alle bijkomende kosten. Let op: het maximum uurtarief is: € 120,- Het met een hoger tarief offreren dan het aangeven maximum leidt tot uitsluiting van verdere deelname
  • Is de aangeboden kandidaat een zzp’er en wordt deze rechtstreeks voorgesteld (zonder bemiddeling en/of detachering door een bureau)? Indien 'JA' wordt ingevuld bij deze vraag, dan ga je akkoord met onderstaande 7 zzp-voorwaarden en ga je akkoord  met periodieke controles hierop, die minimaal één keer per 6 maanden door de gemeente zullen worden geïnitieerd. o    De zzp’er werkt maximaal 70% van de gewerkte uren per jaar voor dezelfde klant of opdrachtgever (maximaal 25 uren per week of maximaal 8 maanden per jaar);  o    de zzp’er heeft minimaal 3 klanten of opdrachtgevers per jaar;  o    de zzp’er is zelfstandig wat betreft uitvoering van werk;  o    de zzp’er maakt gebruik van eigen materiaal (laptop, telefoon etc.);  o    de zzp’er is vervangbaar (bijv. in geval van uitval of ziekte);  o    de zzp’er factureert (en krijgt geen loonbetaling of anderszins een vergoeding);  o    de zzp’er krijgt niet doorbetaald voor niet-gewerkte uren (bijv. in geval van vakantie).

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
08 mei 2025 om 11:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox