De Nationale Ombudsman

Persvoorlichter / Senior Communicatieadviseur

De Nationale Ombudsman

De opdracht­omschrijving

Als persvoorlichter/senior communicatieadviseur ben je communicatieregisseur en -adviseur van een inhoudelijke sector en van de ambtsdragers. De strategische ondersteuning van je sector en aanpalende thema’s doe je samen met een omgevingsmanager. Je zorgt ervoor dat relevante ontwikkelingen uit je sector in- en extern gedeeld worden en vertaalt (externe) ontwikkelingen terug naar sectorniveau. Je fungeert dus in allerlei opzichten als linking pin.

Persvoorlichting is een van je kerntaken. Je behandelt persvragen en onderhoudt actief contact met de media over activiteiten en publicaties van je sector. Daarnaast adviseer je de Nationale ombudsman over mediaoptredens en verzorg je de inhoudelijke voorbereiding hiervan. Ook schrijf je persberichten en content voor de website en social mediakanalen. Je bent nadrukkelijk zowel persvoorlichter als senior communicatieadviseur. Je werkzaamheden bestaan dus ook uit het (mede) voorbereiden van werkbezoeken en het organiseren van bijeenkomsten.

De afdeling
De afdeling Communicatie en Omgevingsmanagement van de Nationale ombudsman is, net als de organisatie, in ontwikkeling. De afdeling is een dynamisch netwerk van professionals met een mix van generalisten en een beperkt aantal specialisten. Een afdeling die waarde toevoegt aan de missie en visie van de Nationale ombudsman. En vanuit een gepast professioneel zelfbewustzijn, assertief en tegendraads kan zijn. Maar bovenal een afdeling die een centrale rol speelt bij het buiten en binnen met elkaar verbinden en het vergroten van de communicatiekracht van de organisatie en de individuele collegae.

Je taken en rol
Je denkt out of the box en in creatieve oplossingen en bent hierin een inspiratie voor je collega’s op de afdeling. Je analyseert vraagstukken vanuit verschillende invalshoeken en je kan helder kansen en risico’s in kaart brengen. Door je senioriteit en adviesvaardigheden ben je een vanzelfsprekende gesprekspartner voor de ombudsman, de substituut ombudsman en het management. Je evalueert je eigen werkwijze en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s. Je bent een goede schrijver, kan zaken goed zelf uitvoeren maar je kunt ook op tijd en professioneel opdrachten uitzetten bij externe leveranciers en dat proces managen.

Functie-eisen
  • Je hebt ten minste vijf jaar - recente - werkervaring in een soortgelijke of vergelijkbare functie als persvoorlichter en communicatieadviseur;
  • Je beschikt over een scherpe pen en kan complexe teksten vertalen in heldere boodschappen;
  • Je organiseert je werk uitstekend en je weet een goede balans te vinden tussen lange termijn en korte termijn werkzaamheden;
  • Je opereert veelal zelfstandig en neemt je collega’s mee bij de afwegingen die je maakt;
  • Je staat stevig in je schoenen en je kunt onder hoge druk kwaliteit leveren;
  • Je bent pragmatisch, pakt dingen graag zelf op en je hebt geen 9 tot 5 mentaliteit.


Je hebt de volgende competenties:
  • initiatief (signaleren van kansen en problemen en daarnaar handelen door voorstellen te doen of zelf iets te ondernemen)
  • creativiteit (originele en onverwachte wijze van denken, op onverwachte wijze verbinden of vormgeven van bestaande zaken of concepten, scheppend vermogen),
  • helicopterview (overzicht behouden en afstand kunnen nemen),
  • adviesvaardigheid (begrip tonen voor de belangen en visie van een ander, zoeken naar openingen om tot oplossingen te komen),
  • plannen en organiseren  (op effectieve wijze doelen en prioriteiten bepalen en benodigde acties, tijd en middelen aangeven),
  • analyserend vermogen en omgevingsbewustzijn.

De Eisen

  • Kandidaat heeft een afgeronde communicatieopleiding op tenminste hbo-niveau
  • Kandidaat heeft recente ervaring in het schrijven van persberichten en content voor de website en social mediakanalen in de afgelopen 5 jaar.
  • Kandidaat tenminste 5 jaar recente ervaring in een vergelijkbare functie als persvoorlichter en communicatieadviseur in de afgelopen 10 jaar.

De Wensen

  • Er dient minimaal 1 recente referentie met contactgegevens in het CV te staan.
  • Kandidaat heeft relevante ervaring bij een overheidsinstelling
  • De kandidaat kan na 6 maanden kosteloos in dienst genomen worden
  • De competenties, kennis en ervaringen worden getoetst tijdens het gesprek. Je hebt de volgende competenties: initiatief (signaleren van kansen en problemen en daarnaar handelen door voorstellen te doen of zelf iets te ondernemen) creativiteit (originele en onverwachte wijze van denken, op onverwachte wijze verbinden of vormgeven van bestaande zaken of concepten, scheppend vermogen), helicopterview (overzicht behouden en afstand kunnen nemen), adviesvaardigheid (begrip tonen voor de belangen en visie van een ander, zoeken naar openingen om tot oplossingen te komen), plannen en organiseren  (op effectieve wijze doelen en prioriteiten bepalen en benodigde acties, tijd en middelen aangeven), analyserend vermogen en omgevingsbewustzijn.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox