Werkorganisatie BUCH
max €125 per uur
Noord-Holland
Onbekend aantal uur per week
10 november 2025
10 juni 2026
Omschrijving opdracht
Penvoerder processen bestuurlijke besluitvorming
Takenpakket
Voor het programma verbeteropgave kwaliteit bestuurlijke besluitvorming zoeken we een procesredacteur/ penvoerder bestuurlijke besluitvorming. De bestuurlijke besluitvorming is een ketenproces met verschillende taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Het proces omvat de gehele route van besluitvorming: van een eerste opdracht tot en met besluitvorming door het college van B&W en de gemeenteraad. Hoofdlijnen inrichting proces, strategie en interne besluitvorming zijn belegd bij een projectleider/programmamanager. De penvoerder werkt zelfstandig aan het vertalen van dit kader en de inrichtingskeuzes naar procesomschrijving waarin e.e.a secuur, toegankelijk en consistent wordt vastgelegd. De opdracht start (uiterlijk) 1 november en loopt door tot uiterlijk 1 mei 2026. Werkzaamheden en fasering worden bepaald in overleg met de projectleider bestuurlijke besluitvorming.
Taken van de penvoerder zijn:
- het uitwerken, redigeren en vormgeven van procesbeschrijvingen, kwaliteitskaders, ARCI’s en werkinstructies;
- het verwerken van feedback uit de organisatie tot een gedragen en consistent eindproduct;
- het bewaken van taal, structuur en samenhang van de documentatie, zodat het geheel toegankelijk en bestuurlijk juist is.
Op te leveren resultaten
- Een kwaliteitskader bestuurlijke besluitvorming
- Een consistente vertaling van het kwaliteitskaders naar proces en werkwijzen
- Een vertaling van het kwaliteitskader en (geactualiseerd) proces naar reglementen van orde college van B&W en gemeentesecretaris.
- Herziene formats inclusief een instructie per rubriek besluitnotities bestuurlijke overleggen, college B&W en gemeenteraad.
Competenties
Schrijfkracht en bestuurlijke kennis
- Kan complexe gemeentelijke processen vertalen naar duidelijke teksten, schema’s en werkinstructies.
- Begrijpt termen als mandaat, besluitvorming, collegeadvies, griffie-route, etc.
- Schrijft in neutrale, professionele overheidstaal
Structuur en analytisch vermogen
- Kan procesinformatie ordenen, ontbrekende stappen signaleren en voorstellen doen voor verbetering zonder het eigenaarschap over te nemen.
- Werkt gestructureerd en nauwkeurig: bewaakt versies, formats en consistentie.
Samenwerkend en dienstbaar
- Werkt zelfstandig maar samenwerkend met de projectleider vastgestelde kaders en inrichtingskeuzes uit.
- Is flexibel in feedbackrondes en begrijpt bestuurlijke sensitiviteit (niet alles ligt al vast, soms is diplomatie nodig).
Digitale vaardigheid
- Ervaring met het werken in MS Teams, SharePoint, Join of vergelijkbare documentmanagementsystemen.
- Kan proceskaarten of visuele schema’s opstellen in Word, Visio, Miro of PowerPoint
Zo werkt onze dienstverlening
Heb je interesse in deze opdracht?
Reageer directOntvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox