gemeente Eindhoven
max €65 per uur
Noord-Brabant
24 uur per week
01 september 2025
01 maart 2026
Voor de gemeente Eindhoven zijn we op zoek naar een Opstartcoach Werkgelegenheidsteam:
Ben jij de coach die inwoners helpt succesvol te starten in een baan? Ben jij een volhouder met een realistische kijk op zaken. Is jouw mindset: problemen zijn er om opgelost te worden? Dan zoeken wij jou!
Als Opstartcoach is jouw primaire opdracht om werkgevers te ontzorgen, daarnaast begeleid jij inwoners van Eindhoven in de cruciale eerste maanden nadat ze gestart zijn met werk. Deze inwoners hebben, om allerlei verschillende redenen, een korte of langere periode niet deel genomen op de arbeidsmarkt. Jij zorgt voor een zachte landing bij de werkgever en bent de verbindende schakel tussen werkgever, inwoner, gemeente en/of relevante partners. In deze functie werk je met mensen van verschillende achtergronden, culturen en leefwerelden. Jij weet hierin de juiste verbindingen te maken op de werkvloer en hebt ook voor diversiteit.
Jouw rol?
• onderhoudt regelmatig contact met de werkgever en de werknemer en monitort de voortgang tenminste in de eerste 3 maanden;
• signaleert knelpunten op de werkvloer of in de privésituatie en schakelt tijdig ondersteuning in;
• ondersteunt bij praktische vragen rondom werk, vervoer, dagritme of financiën;
• stimuleert het zelfvertrouwen en de zelfstandigheid van de inwoner;
• werkt nauw samen met de accountmanagers, werkgevers en samenwerkingspartners.
Met wie werk je samen?
De gemeente Eindhoven werkt aan een stad waarin iedereen mee kan doen. Het Werkgelegenheidsteam ondersteunt lokaal inwoners vanuit bijstand naar werk en maakt daarnaast deel uit van de regionale werkgeversdienstverlening Werkcentrum Zuidoost Brabant. Je werkt nauw samen met de accountmanagers, werkgevers en partners om inwoners te ondersteunen ter bevordering van duurzame arbeidsparticipatie. “Samen morgen mooier maken”, jij maakt hierin het verschil.
Wie ben jij?
Jij bent betrokken, proactief, bedenkt werkbare praktijkoplossingen en hebt hart voor de mensen in onze stad.
Je weet hoe het is om met verschillende leefwerelden te werken en kunt goed schakelen tussen werkgever, inwoner en de collega’s op de werkvloer.
Wat neem je mee:
• een afgeronde MBO+ of HBO-opleiding (bijv. sociaal werk, HRM, of vergelijkbaar);
• ervaring met (job)coaching, begeleiding of re-integratie is een pré;
• uitstekende communicatieve vaardigheden en empathisch vermogen;
• zelfstandigheid én een sterk gevoel voor samenwerking;
• pro-activiteit is belangrijk en een must!
Wat bieden wij?
Een baan waarmee je impact hebt op de stad en de gemeente Eindhoven. En een informele organisatiecultuur, waar oog is voor een goede werk- en privébalans.
Waar kom jij voor staan?
Eindhoven barst van de energie. Onze stad is de laatste jaren flink gegroeid en blijft groeien. Elk jaar komen er meer mensen om te wonen, leren, werken, verblijven en recreëren. Dat brengt veel moois met zich mee. En ook uitdagingen. We ontwikkelen een stad voor alle Eindhovenaren, van nu en de toekomst. Een stad waarin iedereen een plek heeft en zich thuis voelt, waar je ook vandaan komt. Waarin ondernemers hun dromen kunnen waarmaken en kennis, innovatie en design alle ruimte krijgt. Want mensen maken de stad. Het vraagt veel van onze organisatie om dat waar te kunnen maken. We versterken daarom onze organisatie en maken ‘m samen toekomstbestendig voor de grote opgaven waar we als stad en regio voor staan. Eindhoven, werk waar je voor staat.
Voor de meeste functies, zo ook voor deze functie, geldt dat hybride werken mogelijk is. Medewerkers zullen daarom minder vanuit kantoor en meer online werken. Dit betekent minder reistijd en reizen. Breng je de juiste expertise mee, maar woon je wat verder weg? Dan nodigen we jou van harte uit om ook te reageren op deze mooie inhoudelijke uitdaging!
Diversiteit en inclusie vinden we heel belangrijk. Bij ons is ruimte voor iedereen. We zijn blij met de verschillen tussen onze medewerkers. Die hebben we het liefst net zo groot als die in onze stad en regio. Want juist doordat we verschillend zijn, maken we samen onze grote plannen waar. Wil je weten hoe het is om bij ons te werken? Lees dan de verhalen van onze medewerkers op www.werkenvooreindhoven.nl.
Aanvullende informatie (1):
• CV & Motivatie toegespitst op de opdracht, graag in het Nederlands aanleveren en in PDF-format. Graag ontvangen we in de persoonlijke motivatie een onderbouwing waaruit blijkt dat de kandidaat over de gevraagde competenties beschikt.
• Bij voldoende aanbod zullen wij de rol eerder sluiten dan de aangegeven deadline in de portal. Bied dus zsm een geschikte kandidaat aan.
• Leveranciers van kandidaten behoren op de hoogte te zijn van de geldende wet- en regelgeving op het gebied van arbeidsvoorwaarden en de Gemeenten cao. Deze inzet valt in schaal 9 - begin van de Gemeenten cao.
• Het is niet toegestaan een extra schakel toe te passen tussen de kandidaat en de leverancier die de kandidaat aanbiedt.
• Het is niet toegestaan om een kandidaat in te huren die eerder in dienst is geweest van de Gemeente Eindhoven (tussenperiode van twee jaar).
Aanvullende informatie (2):
• Als de kandidaat mag starten bij de klant, dan zal er een pre-employmentscreening plaatsvinden. Wij sturen u op dat moment de daarvoor benodigde documenten toe via de Portal. Uw kandidaat mag pas starten na afronding van de pre-employmentscreening.
• De kandidaat beschikt over een legitimatiebewijs (een paspoort of identiteitskaart), welke bij intake én op de startdatum van het contract van de kandidaat geldig is en ter controle kan worden overlegd.
• Bij het aanbieden van kandidaat gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met de voorwaarden van de gemeente Eindhoven. Bent u niet bekend met deze voorwaarden kunt u deze opvragen bij inhuur@eindhoven.nl.
• Het tarief is afhankelijk van de kennis en kunde van de kandidaat.
Zo werkt onze dienstverlening
Heb je interesse in deze opdracht?
Reageer directOntvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox