Gemeente Amsterdam

Online contentstrateeg

Gemeente Amsterdam

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving

Positionering en ontwikkeling van online beleid 1 website, apps en de positionering van een nieuw CMS met als resultaat dat er een stevig gedragen online beleid binnen de gemeente Amsterdam staat.

De online strateeg is verantwoordelijk voor de strategie, vernieuwing en optimalisatie van de online middelen De online strateeg werkt zowel adviserend als uitvoerend (creërend). Op basis van de behoefte van Amsterdammers en andere doelgroepen,, onze organisatiedoelstellingen en de ontwikkelingen in je vakgebied,welke je in kaart brengt door middel van onderzoek en analyse, bepaal je de visie en strategie voor de Amsterdamse online communicatie. Op basis van deze strategie bepaal je inhoudelijke kaders en prioriteiten voor de grote groep professionals en leveranciers die werken aan de online middelen van de gemeente. Je initieert nieuwe ontwikkelingen en projecten en je zoekt de samenwerking op met andere stakeholders binnen de organisatie. Je overziet het online landschap van de gemeente Amsterdam en neemt initiatieven om dat te optimaliseren op basis van het online beleid en de online strategie. Daarmee richt je je op de ontwikkeling van de samenwerking met andere directies binnen de Gemeente Amsterdam. Je signaleert en initieert aan de hand van trends en data, nieuwe mogelijkheden en toepassingen op het gebied van content en functionaliteiten. Je werkt daarvoor intensief samen in het online strategieteam met de hoofdredacteur, de online strateeg, de design manager/huisstijlcoördinator en de projectmanager online. Je bent een breed ontwikkelde professional die inhoudelijke vakkennis over online combineert met een gedegen kennis van het communicatievak en die op strategisch niveau kan functioneren in een complexe organisatorische context.

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit vijf clusters, een bestuurs- en concernstaf en zeven bestuurscommissies (stadsdelen). De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De clusters Ruimte en Economie, Sociaal, Dienstverlening en Informatie, Interne Dienstverlening en Stadsbeheer bestaan uit afdelingen die expertise hebben op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/

De opdrachtgever(s)
Bij het Communicatiebureau werken alle communicatiemedewerkers van de gemeente Amsterdam. Uitzonderingen zijn onder andere de voorlichters van de wethouders en woordvoerders van de stadsdelen. Het bureau bestaat uit vier afdelingen: Capaciteit en Onderzoek, Advies, Specialisten en Redacties. Het Communicatiebureau zorgt voor alle communicatie binnen en buiten de gemeentelijke organisatie. Iedere collegeperiode wordt vastgesteld wat de speerpunten en thema's zijn en jaarlijks wordt met opdrachtgevers in de stad bepaald hoeveel communicatiecapaciteit waar nodig is. Op grond daarvan kan het bureau communicatieprofessionals detacheren bij de verschillende organisatieonderdelen. Het Communicatiebureau werkt volgens een aantal richtlijnen, zoals voor de gemeentelijke huisstijl. Het bureau heeft zelf redacteuren en specialisten in huis, waaronder vormgevers, tekstschrijvers, campagne- en online adviseurs.


 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • De aangeboden kandidaat heeft Kennis en ervaring met online techniek en leveranciersmanagement.Dit dient duidelijk uit het cv te blijken
  • De aangeboden kandidaat heeft kennis en ervaring met SEO, analytics en data-analyse.
  • De aangeboden kandidaat heeft kennis en ervaring met UX, webdesign, toegankelijkheid, privacy
  • De aangeboden kandidaat heeft kennis en ervaring met projectmanagement en productdevelopement
  • De aangeboden kandidaat heeft kennis en ervaring met communicatiestrategie, contentstrategie en contentmarketing op senior niveau.
  • De aangeboden kandidaat heeft kennis en ervaring bij een 100.000+ gemeente

De Wensen

  • Schrijf in een korte motivatie (max 1 A4) waarom de aangeboden kandidaat geschikt is voor deze opdracht en beschrijf twee vergelijkbare opdrachten met concreet behaalde resultaten.
  • De aangeboden kandidaat heeft ervaring binnen een vergelijkbare complexe organisatie.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox