Gemeente Houten

Ondersteuner beleid afval

Gemeente Houten

  • max €75 per uur

  • Utrecht

  • 16 uur per week

  • Buitendienst
  • 10 november 2025

  • 10 november 2026

De opdracht­omschrijving

Organisatie
De gemeente Houten is onderdeel van de stadsregio Utrecht en de laatste decennia volop in ontwikkeling. Van een dorp van 7.000 inwoners in 1975 groeide Houten uit tot een middelgrote stad van bijna 50.000 inwoners. Stedelijk van karakter in het centrum en dorps in de mooie en rustige woonwijken en de drie kleine kernen ’t Goy, Schalkwijk en Tull en ’t Waal. Behalve dat Houten mooi, groen, veilig en landelijk gelegen is, kent de gemeente ook veel sociale, culturele en economische activiteit. Deze kenmerken vormen samen de kracht en de kwaliteit van Houten.

Dat maakt ook dat wij als organisatie goed zijn in het combineren van denken en doen. Schouders eronder en aan de slag is ons motto. In korte tijd kunnen we goede resultaten boeken. Landelijke en regionale ontwikkelingen en eigen ambities worden opgepakt door voortdurend op zoek te gaan naar nieuwe oplossingen en manieren van werken. Innoveren en experimenteren helpen ons in het realiseren van onze ambities. We zoeken hiervoor actief de samenwerking met elkaar, collega’s, inwoners, ondernemers en partners. Een setting waardoor het fijn werken is in Houten. De platte structuur van de organisatie, met 12 samenwerkende teams, geeft veel ruimte voor eigen initiatief, eigenaarschap en persoonlijke ontwikkeling.

Opdracht
Voor deze opdracht wordt een professional gezocht die ondersteuning biedt bij het afvalbeleid en de uitvoering van operationele taken rondom afvalinzameling en bewonerscommunicatie. De werkzaamheden dragen bij aan een efficiënte uitvoering van het beleid en een goede samenwerking met interne en externe partners. Kennis is vanuit collegialiteit aanwezig. Nadruk ligt op het contact onderhouden met inwoners en de inzamelaar.

Verantwoordelijkheden

Beleidsmatige en operationele ondersteuning

  • Voert het afvalinzamelingscontract uit en bewaakt de naleving van afspraken.
  • Ondersteunt bij het actualiseren en beheren van het adressenbestand in samenwerking met BghU (belastingdienst).
  • Houdt het bestand van ondergrondse containers actueel: locatie, inhoud, nummering en aangesloten adressen.

Coördinatie en samenwerking

  • Is het aanspreekpunt voor de operationele inzameling en coördineert het legen van minicontainers en verzamelcontainers.
  • Onderhoudt contact met de leverancier van inzamelmiddelen en zorgt voor voorraadbeheer en levering van containers en inzamelzakken (PMD, GFT en luiers).
  • Organiseert het ophalen van zwerfcontainers en regelt inzamelmiddelen voor evenementen.
  • Vertegenwoordigt de gemeente in overleggen met Stichting OPA en sluit overeenkomsten af.
  • Is het aanspreekpunt voor de Kringlooporganisatie met betrekking tot de inzameling van matrassen, kleding en overige herbruikbare goederen.

Communicatie en bewonersvoorlichting

  • Beheert de afval-inbox en handelt bewonersvragen en meldingen af.
  • Verzorgt de welkomstbrief over afvalinzameling voor nieuwe bewoners.
  • Beheert de Afvalapp en zorgt dat inzameldata en informatie correct en actueel zijn.
  • Draagt actief bij aan bewonerscommunicatie en voorlichting over afvalscheiding en inzameling.

Kennisgebieden

Afvalbeleid en contractmanagement

  • Kennis van gemeentelijk afvalbeleid en relevante wet- en regelgeving
  • Inzicht in contractuele afspraken met afvalinzamelaars en externe partners
  • Ervaring met het monitoren en uitvoeren van contracten

Operationele afvalinzameling

  • Praktische kennis van inzamelmethoden (minicontainers, verzamelcontainers, ondergrondse containers)
  • Logistiek inzicht in voorraadbeheer en distributie van inzamelmiddelen
  • Coördinatie van afvalinzameling bij evenementen

Samenwerking met externe partijen

  • Ervaring in het onderhouden van relaties met kringlooporganisaties, stichtingen (zoals Stichting OPA), leveranciers en belastinginstanties
  • Onderhandelingsvaardigheden en het afsluiten van overeenkomsten

Competenties

  • Projectmatig werken
  • Plannen, coördineren en uitvoeren van diverse taken binnen een beleidskader
  • Zelfstandig werken binnen gemeentelijke structuren
  • Klantgerichtheid en service
  • Goede communicatie voor contact met bewoners en externe partijen
  • Snel en adequaat reageren op meldingen en verzoeken.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 8. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr

De Eisen

  • 1. Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad;
  • 3. Een afgeronde opleiding op minimaal mbo niveau 4
  • 4. Aantoonbare werkervaring op het gebied van afval in de afgelopen 2 jaar;
  • 5. Aantoonbare werkervaring op beleidsgebied binnen een overheidsinstelling;

De Wensen

  • 8. Aantoonbare kennis van inzamelmethoden (minicontainers, verzamelcontainers, ondergrondse containers)
  • 9. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring als beleidsondersteuner binnen een overheidsinstelling
  • 6. Aantoonbare werkervaring met het afhandelen van bewonersvragen en meldingen
  • 7. Aantoonbare kennis van gemeentelijk afvalbeleid;

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
10 november 2025 om 08:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox