gemeente Utrecht

Omgevingsmanager binnenstad

gemeente Utrecht

De opdracht­omschrijving

Utrecht heeft jou nodig! Wij zoeken een omgevingsmanager voor verschillende projecten in het Centrum gebied, met als focus:

  Janskerkhof: De gemeenteraad heeft in 2010 besloten om het Janskerkhof stapsgewijs autovrij te maken. De afgelopen jaren zijn er op het Janskerkhof al een aantal autoparkeerplaatsen opgeheven en is er meer ruimte ontstaan voor fietsparkeren. Nu is het moment om verder te werken aan onze ambitie om van het gehele Janskerkhof een autovrij stadsplein te maken. In 2027 gaat de gemeente de riolering onder het Janskerkhof vervangen. Tegelijkertijd worden er enkele aanpassingen gedaan aan de indeling en inrichting van het plein. Zo maken we van het Janskerkhof een stadsplein waar mensen graag naartoe gaan. Strosteeg: We gaan de Strosteeg en omgeving opnieuw ontwikkelen en laten de parkeergarage Springweg in 2028 slopen. Op 16 juni 2022 heeft de gemeenteraad de Visie Strosteeg vastgesteld. Het gebied waarover de visie gaat, ligt tussen de Oudegracht, Haverstraat, Springweg en het Visschersplein. In de visie staan de plannen hoe we de Strosteeg en omgeving opnieuw willen gaan inrichten na de sloop van de Springweggarage. Voordat we het gebied echt opnieuw gaan ontwikkelen, werken we de visie eerst verder uit. Dat gebeurt in de vorm van een Stedenbouwkundig Programma van Eisen (SPvE). We starten de voorbereidingen voor dit SPvE en betrekken omwonenden en belanghebbenden daarbij. Mogelijk met uitbreiding van soortgelijke projecten binnen het Centrumgebied. Bijvoorbeeld bij de mogelijke aanleg van een brug over de singel bij het Wolvenplein.

Je taken zijn: Participatieplan en strategie opstellen; Het uitvoeren van het omgevingsmanagement (participatieplan) ten behoeve van de planvorming voor het Janskerkhof en Strosteeg, waarbij invulling gegeven wordt aan Samen Stad Maken, het participatiebeleid van de gemeente Utrecht; Contact onderhouden met de directe omgeving van beide plangebieden. Rondom het plein o.a. met horeca, bloemenmarkt, bewoners, belanghebbende zoals fietsersbond en SOLGU), Rondom Strosteeg met name met bewoners en Centrum Management Utrecht; Samenwerken met de projectmanager en communicatieadviseur, en rol projectmanager tijdelijk waarnemen wanneer deze afwezig is.
Jij hebt: Je hebt bij voorkeur een studie-achtergrond in communicatie / omgevingsmanagement; Je hebt aantoonbare ervaring, bij voorkeur minimaal 3 jaar, met participatie in complexe multistakeholder projecten in een vergelijkbare rol als omgevingsmanager; Je hebt minimaal 5 jaar ervaring met het werken vanuit een grote ambtelijke organisatie inclusief bestuurlijke advisering;
Voor deze opdracht is het belangrijk dat je beschikt over de volgende competenties/vaardigheden: Netwerken: Je hebt ruime ervaring in het opbouwen van een netwerk met verschillende groepen; van bewoners tot horeca, overheidspartijen, en andere ondernemers; Inschattingsvermogen en omgevingsbewust: Je weet goed om te gaan met een grote variatie aan belangen en staat daarbij stevig in je schoenen; Samenwerken: Je treedt niet op als vertegenwoordiger van de stakeholders in het projectteam en bent benaderbaar; Initiatief nemen en proactief: Je bent naast dat je strategisch mee kan denken, er niet vies van om de handen uit de mouwen te steken Flexibel: Je kunt goed anticiperen op werkzaamheden/pieken.

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo’n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen?  Lees dat op deze pagina. 


Goed om te weten:
Gesprekken zijn gepland op donderdag 14 november. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit kan of fysiek of digitaal plaatsvinden. 


Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen van de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden. 
 
Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen. 

Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd. 
 
De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend. 

 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Heeft u bij vraag 1.1.3. 'ZZP Rechtstreeks' ingevuld en heeft u gedurende de afgelopen 12 maanden voor meer dan 70% van de tijd (25 uren per week of 8 maanden per jaar) gewerkt als rechtstreekse zzp’er (zonder bemiddeling en/of detachering door een bureau) bij de gemeente Utrecht?
  • Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
  • Geef hier twee recente en relevante referenties op. Let op: dit criterium betreft een zogenaamde knock-out criterium. Dit betekent dat uw offerte enkel wordt beoordeeld wanneer onderstaande informatie volledig is ingevuld. Voor deze opdracht is het noodzakelijk om twee recente en relevante referenties aan te leveren. Hierbij gaat het om de volgende informatie: Referentie 1 1. Naam organisatie: 2. Naam contactpersoon: 3. Afdeling en functie contactpersoon: 4. Telefoonnummer contactpersoon: Referentie 2 1. Naam organisatie: 2. Naam contactpersoon: 3. Afdeling en functie contactpersoon: 4. Telefoonnummer contactpersoon: Met het indienen van de referenties geeft u akkoord aan de Gemeente Utrecht om contact op te nemen met de referenten.
  • Je hebt ervaring met participatie in complexe multi-stakeholder projecten, in een vergelijkbare rol als omgevingsmanager

De Wensen

  • Je hebt bij voorkeur een studie-achtergrond in communicatie / omgevingsmanagement
  • Je hebt aantoonbare ervaring, bij voorkeur minimaal 3 jaar, met participatie complexe multi-stakeholder projecten - Minder dan 2 jaar - 2 tot 3 jaar - 3 tot 5 jaar - 5 jaar of meer
  • Schrijf een motivatie t.b.v. deze opdracht en ga in op het gestelde profiel. (max 1/2 a4). Graag ontvangen wij een door de kandidaat zelf geschreven motivatie.
  • Je hebt minimaal 5 jaar ervaring met het werken vanuit een grote ambtelijke organisatie inclusief bestuurlijke advisering - Minder dan 3 jaar - 3 tot 5 jaar - 5 jaar of meer

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
11 november 2024 om 08:30
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox