Ministerie van Justitie en Veiligheid
geen max tarief
Zuid-Holland
24 uur per week
09 mei 2024
01 juli 2025
Specificatie
Beschrijving Opdrachtgever
Het Landelijk Parket, onderdeel van het Openbaar Ministerie, bestrijdt (inter)nationaal
georganiseerde criminaliteit. Van drugs en witwassen tot terrorisme, (online) seksueel
kindermisbruik en cybercrime. Ernstige misdaad die vraagt om een slimme en creatieve aanpak in
samenwerking met andere partijen. Dit doet het LP met circa 300 medewerkers, verspreid over
verschillende locaties (Rotterdam, Amsterdam, Zwolle, Den Bosch en Zoetermeer). Het Landelijk
Parket bundelt haar krachten met partijen als de Landelijke Eenheid (LO/LX) van de Nationale
Politie, de Koninklijke Marechaussee, de Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst en andere
bijzondere opsporingsdiensten, het openbaar bestuur, de Belastingdienst en private partijen om
deze ernstige vormen van criminaliteit tegen te gaan.
Beschrijving directie/afdeling
De parketleiding bestaat uit de Hoofdofficier van justitie (mr. J.J.A. Lucas), de plaatsvervangend
Hoofdofficier van justitie (mr. J.J. de Smet-Dierckx), de Recherche Officier van Justitie (mr. W.D. de
Boer) en de Directeur Bedrijfsvoering (mr. G.J. Ziedses des Plantes). Zij creëert een
samenhangende parketorganisatie die naar buiten als eenheid optreedt. De Parketleiding draagt
zorg voor eenheid in beleid op die punten waar dat noodzakelijk is en schept de voorwaarden
waaronder het Landelijk Parket optimaal kan functioneren.
Beschrijving omschrijving dienst, aanleiding en doel
Het Landelijk Parket heeft eind vorig jaar (november 2023) een advies over de organisatie inrichting
ontvangen. In de eerste week van april 2024 is het definitieve Adviesrapport hiervoor opgeleverd.
Belangrijke onderdelen van dit advies waren, een voorstel voor:
• Een passende structuur;
o Teams met een toekomstbestendige span of care;
o Teams (logisch) passend bij de strategische focus en (landelijke) expertises van de
organisatie;
o Taak- en rolduidelijkheid in alle lagen van de organisatie, met bijbehorende
(leiderschap)profielen en competenties;
• Huisvesting passend bij de één LP gedachte en aansluitend bij de veiligheidsbehoefte van het
LP;
• Toekomstbestendige bedrijfsvoering, aansluitend op de veiligheidsvraagstukken en het unieke
karakter van het LP.
Belangrijke randvoorwaarden voor het advies waren:
• Een voorstel op welke wijze de organisatie het beste meegenomen kan worden en leidt tot
zorgvuldige afstemming met de zeggenschap en medezeggenschap.
• Een voorstel dat past bij een goede samenwerking met de belangrijkste ketenpartners van
het LP, te weten de LE en de concentratierechtbanken.
• Een voorstel dat past bij een cultuur die de OM waarden onderschrijft, zoals
ondernemerschap, samenwerken, vakmanschap en waarbij het geven van een feedback een
belangrijke rol speelt.
Het advies is inmiddels omarmd door de parketleiding en op basis van het advies zijn een aantal
voorgenomen besluiten genomen. Deze zijn inmiddels gedeeld met de hele organisatie en ter advies
voorgelegd aan de OR.
Onderdeel van het rapport is tevens het implementatieplan van het advies. Vanuit het Landelijk
Parket is de wens om deze implementatiefase te starten vanaf juni 2024 (na de adviesfase van de
OR) en door inhuur te laten begeleiden. Voor wat het begeleidingstraject kan bijvoorbeeld worden
gedacht aan het managen van het programma, creëren van draagvlak bij alle medewerkers van
Opdrachtgever, het leiden van verschillende deelprojecten die bijdragen aan de implementatie van
de verandering binnen het Landelijk Parket/ de teams in samenspraak met de medewerkers door
het geven van workshops, communicatie etc.
Functiebenaming en beschrijving werkzaamheden
We zijn opzoek naar de volgende kandidaat:
- Projectleider
De Projectleider werkt als lid van het programmateam samen met de programmamanager aan de
uitvoering van de veranderopgave aan de hand van het programmaplan en je vervult in ieder geval
de volgende taken:
• Bijdragen aan de totstandkoming van het programmaplan, met name gericht op het
uitwerken van de plannen van aanpak van de deelprojecten binnen het programma;
• Het leiden van deelprojecten (aantal te bepalen aan de hand van het programmaplan) die
zien op de doorvertaling van het voorstel voor de organisatie-inrichting naar de praktijk.
• Bijdragen aan het implementeren van de veranderkundige aanpak tijdens de uitvoering van
de verschillende deelprojecten
• Zorgdragen dat draagvlak gecreëerd wordt en dat de medewerkers van het LP op een goede
manier meegenomen worden in de veranderopgave;
• Het ontwikkelen van strategieën om de organisatieveranderingen tot een succes te maken.
Competenties/ervaring:
• Ervaring met het leiden van veranderprojecten;
• Uitstekende sociale en communicatieve vaardigheden;
• Een systematische en geordende manier van werken;
• Kennis van het OM en in het bijzonder ervaring met veranderopgaven bij het Landelijk
Parket;
• Resultaatgericht, doortastend en flexibel;
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox