Regio Rivierenland
max €135 per uur
Gelderland
12 uur per week
01 januari 2024
31 december 2024
Opdracht omschrijving
Gemeenschappelijk regeling Regio Rivierenland is aanbestedende dienst en opdrachtgever.
Regio Rivierenland is het samenwerkingsverband van acht gemeenten. De gemeenten zijn Buren, Culemborg, Maasdriel, Neder-Betuwe, Tiel, West Betuwe, West Maas en Waal en Zaltbommel. Regio Rivierenland ondersteunt de samenwerking van gemeenten. In een werkgebied met bijna 250.000 inwoners is heel wat efficiencywinst en voordeel te halen. En dat krijgen we voor elkaar door samen te werken!
De regio Rivierenland ligt centraal in Nederland en is daardoor in trek bij bedrijven en (potentiële) inwoners. Snel-, spoor- en vaarwegen verbinden de regio snel met belangrijke economische kernen zoals Utrecht, ’s-Hertogenbosch, Arnhem en Nijmegen. De regio heeft verschillende gezichten. Van stedelijke tot uitgestrekte landelijke gebieden. Van logistieke bedrijvigheid tot prachtige natuur. De unieke ligging tussen de rivieren geeft de regio haar identiteit, maar het brengt ook uitdagingen met zich mee. Zeker ook op gebied van mobiliteit. Daarom wordt sinds 2018 samengewerkt op het dossier mobiliteit en met succes. Momenteel wordt uitvoering gegeven aan het tweede Uitvoeringsplan; het Uitvoeringsplan Mobiliteit 2023-2026. De uitvoering is in regie van de Programmamanager Mobiliteit, die diverse grote projecten coördineert, het proces en voortgang bewaakt en de bestuurlijke en politieke sensitiviteit in acht neemt. De mobiliteitsmakelaar is een van deze processen binnen het programma en werkt daarom nauw samen met de programmamanager in de afstemming en bestuurlijke afweging.
Een van de voornaamste redenen om regionaal samen te werken op het dossier mobiliteit heeft alles te maken dat onze bereikbaarheid niet stopt bij de regio grens. Deze is regio-overstijgend waardoor samenwerking met andere publieke en private partners essentieel is. Dossiers waar de afgelopen jaren intensief op is samengewerkt met de provincies, aanliggende regio’s en gemeenten, het Rijk, maar ook de vervoerders zijn de hoofdassen in onze regio; de A2, A15, Rijnbrug, fietsverbindingen, veerpontjes, het openbaar vervoer en de treinverbindingen. Door als één regio op te trekken kom je daadkrachtiger over en is het belang van regio Rivierenland beter voor het daglicht gekomen. Samen sta je sterk om de bereikbaarheid en de leefbaarheid in de gemeenten te verbeteren.
Slimmer reizen in een duurzame regio wordt steeds belangrijker. Wij inspireren de werknemers, inwoners en recreanten om hun reis zo duurzaam en slim mogelijk te maken. Als regio verkennen we mogelijkheden om als proeftuin voor innovatieve pilots te fungeren, zeker voor het landelijk gebied waar de auto vaak essentieel is. Naast slimmer is ook duurzamer reizen nodig om onze CO2-uitstoot te verminderen. We onderstrepen de belangen van schone mobiliteit door het thema integraal te vertegenwoordigen binnen alle dossiers die raakvlakken hebben met mobiliteit, zoals woningbouw en ruimtelijke ordening. Door samen het gesprek aan te gaan, kan iedereen wat doen; slimme en duurzame woningbouwlocaties, fietsen naar het werk, carpoolen, of met een deelauto naar een afspraak.
Sinds 2018 werken we samen met een mobiliteitsmakelaar, deze gaat met bedrijven aan de slag om ander reisgedrag te stimuleren. We richten ons daarbij op: meer thuiswerken (dus minder reizen), minder in de spits reizen en duurzamer reizen. Voor deze uitvraag zijn we wederom opzoek naar een mobiliteitsmakelaar die in brede zin voor de regio het werk wilt uitvoeren. Daarnaast zal de makelaar intensief ingezet worden voor de communicatie en uitvoering van maatregelen die betrekking hebben op het project rondom de tijdelijke afsluiting van de A15 Gorichem-Deil. Dit zal in de zomer van 2024 plaatsvinden. Hierdoor is de functie van de mobiliteitsmakelaar tweeledig; het gehele jaar werkzaam als makelaar voor de gehele regio (12 uur in de week) en in de eerste drie kwartalen van 2024 werkzaam als makelaar rondom de afsluiting van de A15 (8 uur in de week).
Inzet Regionale mobiliteitsmakelaar (12 uur in de week)
Eind 2018 is de eerste mobiliteitsmakelaar in Regio Rivierenland begonnen. Hierbij lag de aandacht op de corridor A2 vanuit het programma MIRT A2 Deil-Vught. Vanaf 2021 in de mobiliteitsmakelaar geïntensiveerd en werkzaam in de hele regio. De werkzaamheden van de mobiliteitsmakelaar dragen bij aan de ambitie van Regio Rivierenland; komen tot extra reizigers/weggebruikers die structureel slimmer en duurzaam gaan reizen. Onderdeel hiervan is het behalen van specifieke doelen op het gebied van bereikbaarheid, reductie CO2-emissie wegverkeer en verhogen van de leefbaarheid op een aantal corridors en in de (stedelijke) kernen.
De rol van de mobiliteitsmakelaar is om deze werkzaamheden te continueren; het netwerk uit te breiden, een structureel maatregelen pakket op te stellen voor 2024 (en verder), monitoring en communicatie in te richten.
Bedrijven
Momenteel zijn er ruim 160 bedrijven benaderd, zowel koud als warm. Dit netwerk aan bedrijven moet voortgezet en uitgebreid worden. Het actief benaderen van (nieuwe) bedrijven en gemeenten blijft een van de hoofddoelstelling. Vooral bedrijven waar energie zit, moeten actief een rol (gaan) spelen in het netwerk. Zij kunnen helpen om andere bedrijven mee te krijgen om deel te nemen aan passende slimme en schone maatregelen. Daarmee kan het aantal aangehaakte bedrijven blijven toenemen. Ambitie blijft om van de benaderde bedrijven, 10% aangehaakt te krijgen om deel te nemen aan een van de maatregelen.
100+ bedrijven
Bewust kiezen voor duurzame mobiliteit en daarmee minder broeikasgassen in het verkeer. Met dat doel werkt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) samen met de betrokken werkgeversorganisaties, belangenverenigingen en overheidsorganisaties aan het Besluit CO2-reductie werkgebonden personenmobiliteit. Naar verwachting treedt dit ontwerpbesluit op 1 juli 2024 in werking. Vanaf de inwerkingtreding moeten werkgevers (met 100 of meer werknemers) jaarlijks gegevens bijhouden over de mobiliteit van hun werknemers. Het gaat daarbij om woon-werk en zakelijke mobiliteit. Het actief benaderen van deze bedrijven wordt daarom komende periode extra belangrijk.
Gemeenten als bedrijf
Ook de gemeenten zelf kunnen hun bijdrage leveren. Zoals eerder door de bestuurders zelf is aangegeven ‘Practice what you preache’. Er wordt nog meer ingezet om de bestuurders in de regio actief aan te laten haken, om zo de werkzaamheden van de mobiliteitsmakelaar op de kaart te zetten vanuit de bestuurders zelf. Vanuit de verschillende domeinen waarin de bestuurders actief zijn, zal de makelaar hun van informatie voorzien of het belang van de maatregelen toelichten. Hiermee kan onder andere het netwerk van betrokken bedrijven verder worden vergroot. Maar er zijn ook nog winsten te behalen om vanuit de gemeenten meer te doen aan slimme en schone mobiliteit. Daarnaast hebben gemeenten op verschillende manieren te maken met het ontwerpbesluit (CO2-reductie werkgebonden personenmobiliteit); als bevoegd gezag van de regeling, als opdrachtgever aan de omgevingsdiensten voor toezicht en handhaving en als werkgever van hun eigen medewerkers. Als makelaar begeleidt je en voor zie je gemeenten van de nodige informatie en maatregelen die hiervoor nodig zijn.
Key-spelers en sectoren
Naast de inzet op losse bedrijven, zal er verder gewerkt moeten worden aan het aanhaken van interessante sectoren. Zo zijn er momenteel de eerste gesprekken met het ziekenhuis in Tiel. De zorgsector is een hele belangrijke sector in Nederland. Ook in andere regio’s worden gesprekken gevoerd met grote partijen. Door hierin samen op te trekken, kunnen er passende maatregelingen voor deze sectoren komen.
Daarnaast zijn de bedrijventerreinen essentieel in Rivierenland. Het betrekken en benaderen van de parkmanagers om met hen het gesprek te voeren over maatregelen die kunnen werken op het gehele bedrijventerrein, kunnen een doorslaggevend succes zijn. Hierdoor hoeft de makelaar niet meer alle bedrijven apart te benaderen, maar ontstaat er ook een community op een bedrijventerrein waarmee men gezamenlijk de ambitie uitspreekt om slimmer en schoner te reizen.
Daarnaast zijn er andere partners die benaderd kunnen worden. Denk hierbij aan VNO-NCW, de Fruitpacten en Logistic Valley aan de medewerkers kant, maar ook het contact leggen met Arriva, NS en Prorail helpt bij het neerzetten van de maatregelen. Meedenken en initiëren van deze gesprekken is onderdeel van de rol.
Ketens die in heel Nederland gevestigd zijn, hebben vaak landelijk beleid, waardoor het lastig is om regionale afspraken te maken binnen hun CAO. Denk hierbij aan banken, supermarkten, landelijke MKB, etc. Opdracht om samen met het Rijk in gesprek te gaan, hoe deze bedrijven vanuit landelijk perspectief benaderd kunnen worden om zo in de regio winsten te kunnen boeken.
Evenementen
In de regio worden jaarlijks diverse grote evenementen georganiseerd, de appelpop en Fruitcorso zijn hiervan het meest bekend. Samen met de gemeenten verken en initieer je de mogelijkheden om in samenwerking met de organisatoren van deze evenementen in te spelen op de mogelijkheden om een evenement slimmer en of schoner neer te zetten.
Maatregelen
Als Mobiliteitsmakelaar biedt je bedrijven een palet aan maatregelen. Afgelopen jaren is gewerkt met een mobiliteitsscans, medewerkersenquête, een hybridewerken pakket, fietsmaatregelen en mogelijkheden op het gebied van openbaar vervoer. De nadruk ligt op maatregelen om met de werkgevers in de regio de forensen, studenten en bezoekers in de regio te verleiden tot ander, bewuster reisgedrag, door hen de mogelijkheid te bieden op een slimmere en/of duurzamere manier op de plek van bestemming te komen. Naast mobiliteitsscans en adviezen aan werkgevers is reeds gestart met acties op het gebied van fietsstimulering, ebike-probeeracties, samen rijden, spitstijden mijden, inzet van deelauto’s en deelauto’s op bedrijventerreinen, verduurzamen van het wagenpark van werkgevers en structureel thuiswerken.
Dit huidige palet aan maatregelen moet voortgezet worden en waar nodig vernieuwd worden naar de laatste ontwikkelingen. Een maatregelpakket voor 2024 (met een doorkijk naar 2025-2027) wordt door de makelaar opgesteld, daarbij wordt de programmamanager geïnformeerd, maar zo veel mogelijk ontzorgt. Per jaar is er een werkbudget beschikbaar om maatregelen in te kopen en uit te rollen. Afspraken met de leverancier worden afgestemd met de programmamanager. Dit omdat het budgetbeheer van het maatregelenpakket in beheer is bij Regio Rivierenland.
Ook blijft de mobiliteitsmakelaar aangehaakt bij landelijke maatregelen en campagnes. Deze komen vanuit het Rijk, provincie of partners en kunnen vaak door bedrijven zelf opgepakt worden. Jou rol zit hem in het onder de aandacht brengen van deze mogelijkheden.
Samenwerking met andere regio’s en partners
Binnen Gelderland zijn 5 andere mobiliteitsmakelaars actief. De provincie organiseert enkele keren per jaar een bijeenkomst om kennis en ervaringen te delen. Als makelaar sluit je hierbij aan. Daarnaast zoek je waar nodig actief de samenwerking op met omliggende regio’s, deze liggen in Gelderland, maar ook daar buiten. Hierdoor kunnen onze maatregelen of campagnes ook onder de aandacht worden gebracht in andere delen van Nederland, maar kunnen wij ook met andere regio’s acties combineren in het belang van de reiziger die door de regio’s heen reist. Het voortzetten van dit netwerk van mobiliteitsmakelaars is onderdeel van de werkzaamheden.
Communicatie
Sinds enkele jaren werken we samen met een communicatiebureau om nieuwsberichten, de website, linked-in en campagnes of beeldmateriaal voor te bereiden en op te stellen. Als makelaar is jouw opdracht om de communicatie medewerkers te voorzien van de nodige informatie om hun werk te verrichten. Daarnaast worden de communicatie kanalen gebruikt om de werkzaamheden van de makelaar zichtbaar te maken en de bekendheid te vergroten. De ambitie is om in ieder geval tweewekelijks de website up te daten, maandelijks een nieuwsbericht op te stellen, elk kwartaal een publiek optreden en jaarlijks een evenement rondom slim en schoon reizen. Publieke optreden kunnen bestaan uit; interviews met bedrijven die actief bezig zijn of actief aan de slag willen, opening van een fietshub met bedrijven en betrokkenen, informatiebijeenkomsten, presentaties of andere vormen, waarbij de mobiliteitsmakelaar een podium zoekt om zijn of haar werkzaamheden onder de aandacht te brengen. Het evenement staat in het teken van onder andere het inspireren van bedrijven en het verbreden van het netwerk en de bekendheid van de mogelijkheden van slim en schoon reizen. De makelaar maakt samen met de communicatiemedewerker en de programmamanager Mobiliteit een jaarplanning waarin deze acties beschreven staan en uitvoering hieraan gegeven kan worden.
Monitoring: Regie op kwaliteit en budget
Om tot een gedegen uitvoering van de werkzaamheden te komen is regie op kwaliteit en budget essentieel. De mobiliteitsmakelaar ziet toe op de daadwerkelijke realisatie en monitoring van de maatregelen. Afgelopen jaren is gewerkt met een dashboard (via CRM) om live de stand van zaken van de mobiliteitsmakelaar in beeld te hebben. Via de website zijn de behaalde doelen van de makelaar altijd openbaar. Een gedegen vorm van monitoring zal moeten worden voorgezet.
Voor de maatregelen is de makelaar verantwoordelijk voor de kwaliteit van de producten van de leveranciers en dat de kosten binnen het afgesproken budget blijven. Bij de start van de werkzaamheden van de Mobiliteitsmakelaar is in beeld hoeveel budget beschikbaar is voor de verschillende type maatregelen. Momenteel werken we met een tweewekelijks afstemmingsmoment, waarin we kort en bondig de projectresultaten met elkaar bespreken.
Verantwoordelijkheden
Hoofddoel:
Hoofdtaken en verantwoordelijkheden
Inzet Mobiliteitsmakelaar Grootonderhoudsproject (GOP) A15 Gorichem-Deil (8 uur in de week)
Een aanvullende opdracht voor de mobiliteitsmakelaar is gericht op de aanpak van de hinder als gevolg van de tijdelijke afsluiting van de A15 tussen Gorinchem en Deil. In de zomer van 2024 gaan beide rijrichtingen ieder één week (niet gelijktijdig) volledig dicht, waardoor gebruikers van de A15 zullen moeten omrijden. Naast de adviesroutes die door RWS op de snelwegen wordt getoond, zal Regio Rivierenland als uitvoeringsorganisatie een aantal maatregelen nemen om de verwachte hinder te beperken. Een van deze maatregelen is een aanvullende inzet van de mobiliteitsmakelaar om bedrijven die hinder zullen ondervinden van de afsluiting tijdig te informeren en maatregelen (zoals beschreven in de werkgeversaanpak) te treffen. Daarnaast zal vooraf een impactanalyse moeten worden gemaakt om de betrokken bedrijven in kaart te brengen. In het gebied zal monitoring plaatsvinden aan de hand van open data om te analyseren welke impact de afsluiting heeft op het omliggende netwerk in Rivierenland.
Deze aanvullende opdracht zal een looptijd hebben vanaf toekenning van deze opdracht, tot en met kwartaal drie van 2024. Om deze reden wordt de inzet van de mobiliteitsmakelaar als aanvullende opdracht gezien, waarvoor wel een aparte (uren)administratie moet worden bijgehouden.
Binnen de werkgroep van het GOP Rivierenland A15 zal samen gewerkt worden met een logistiek makelaar, communicatieadviseurs en zal er een reizigersbenaderingen worden opgezet, waarbij de aandacht ligt op de inwoner of de reis die niet werk gerelateerd is. Daarbij is de gezamenlijke doelstelling om te komen tot inzichten omtrent de hinder en deze zo veel mogelijk tijdens de bouw te beperken en daar waar mogelijk structurele spitsmijdingen te realiseren.
Verantwoordelijkheden
Hoofddoel:
Hoofdtaken en verantwoordelijkheden
Profiel van de kandidaat mobiliteitsmakelaar:
availability
De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024, voor in totaal 12 uur in de week als regionale Mobiliteitsmakelaar en 8 uur in de week voor de GOP A15 Makelaar in de eerste 3 kwartalen van 2024. De inhuuropdracht voor de regionale Mobiliteitsmakelaar van 12 uur per week kan optioneel 3 x 1 jaar worden verlengd. Uiterlijk 3 maanden voor afloop van de contractduur kan opdrachtgever eenzijdig besluiten de overeenkomst voor deze opdracht, tegen gelijkblijvende voorwaarden en condities, te verlengen met maximaal 1 jaar. Dit op voorwaarde van voldoende beschikbare financiële middelen. In geval van maximale verlenging eindigt de overeenkomst uiterlijk per 31 december 2027. Aan het einde van deze opdracht is de overeenkomst van rechtswege beëindigd. Op deze aanbesteding en de overeenkomst zijn de VNG model algemene inkoopvoorwaarden voor leveringen en diensten van toepassing. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox