Gemeente Amsterdam

Medior online specialist

Gemeente Amsterdam

De opdracht­omschrijving

Functieomschrijving
De gemeente Amsterdam zoekt een online specialist voor het onlineteam "stadsdelen en dienstverlening" voor de website amsterdam.nl met. In deze rol ben je, samen met de andere teamleden, verantwoordelijk voor de content op amsterdam.nl binnen het domein van stadsdelen en dienstverlening. Je werkt samen met andere online specialisten bij de centrale redactie. Je trekt ook samen op met communicatieadviseurs binnen de gemeente Amsterdam. Daarbij is je overtuigingskracht en zijn je adviesvaardigheden van belang. Daarnaast heb je regelmatig contact met collega's van verschillende disciplines.
Als online specialist weet je wat er speelt binnen jouw thema('s). Je voert onderzoeken en data- en gebruikersanalyses uit. Op basis van de resultaten voer je zo nodig veranderingen door in de structuur en inhoud van de website.               
Je hebt kennis van bereik, effect en onderzoek van online communicatiemiddelen en van content management. Je weet hoe mensen zich online gedragen en stelt de gebruiker centraal. Bij voorkeur heb je ervaring met UX trajecten.
Je bent sterk in het onderhouden van relaties en staat stevig in je schoenen in adviesgesprekken.
 
De website Amsterdam.nl wordt beheerd door een centrale redactie. Onder de hoofdredactie werken 5 eindredacteuren, die met elk een team van online specialisten verantwoordelijk zijn voor een cluster aan onderwerpen. De redactie werkt daarbij intensief samen met andere disciplines binnen het communicatiedomein, zoals communicatieadvies, media-advies, campagnes, etc.


Werkzaamheden
Je bent als online specialist mede verantwoordelijk voor de optimalisatie van de content op de website, op gebied van structuur, tekst, presentatie en beheer op basis van analyse van gebruikerstaken.
Je taken zijn zowel adviserend als uitvoerend. Je functioneert zelfstandig in een redactieteam onder leiding van een eindredacteur.
 
Samengevat zijn je taken:

  • Optimaliseren van de content
  • Je voert redactie
  • Je geeft gevraagd en ongevraagd advies
  • Je houdt je bezig met contentmanagement
  • Onderzoek- en analyse
  • Je creëert draagvlak door verbetervoorstellen te onderbouwen



Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit vijf clusters, een bestuurs- en concernstaf en zeven bestuurscommissies (stadsdelen). De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De clusters Ruimte en Economie, Sociaal, Dienstverlening en Informatie, Interne Dienstverlening en Stadsbeheer bestaan uit afdelingen die expertise hebben op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/

De opdrachtgever(s)
Bij het Communicatiebureau werken alle communicatiemedewerkers van de gemeente Amsterdam. Uitzonderingen zijn onder andere de voorlichters van de wethouders en woordvoerders van de stadsdelen. Het bureau bestaat uit vier afdelingen: Capaciteit en Onderzoek, Advies, Specialisten en Redacties.
Het Communicatiebureau zorgt voor alle communicatie binnen en buiten de gemeentelijke organisatie. Iedere collegeperiode wordt vastgesteld wat de speerpunten en thema's zijn en jaarlijks wordt met opdrachtgevers in de stad bepaald hoeveel communicatiecapaciteit waar nodig is. Op grond daarvan kan het bureau communicatieprofessionals detacheren bij de verschillende organisatieonderdelen.
Het Communicatiebureau werkt volgens een aantal richtlijnen, zoals voor de gemeentelijke huisstijl. Het bureau heeft zelf redacteuren en specialisten in huis, waaronder vormgevers, tekstschrijvers, campagne- en online adviseurs.


 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • <p>De aangeboden kandidaat heeft &nbsp;ervaring met het schrijven voor het web.Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.</p>
  • <p>De aangeboden kandidaat heeft ervaring met en kennis van content management systemen.Dit dient te blijken uit je CV.</p>
  • <p>De aangeboden kandidaat heeft ervaring met onderzoeksmethoden en analysetools voor online gebruik.Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.</p>
  • <p>De aangeboden kandidaat heeft &nbsp;als online specialist gewerkt binnen een grote, complexe organisatie.Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.</p>
  • <p>De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over HBO/WO werk- en denkniveau.Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.</p>

De Wensen

  • <p>Schrijf een korte motivatie (max 1 a4) waarin je 1) aangeeft waarom jij geschikt bent voor deze opdracht; 2) twee voorbeelden van vergelijkbare opdrachten met concreet behaalde resultaten</p>
  • <p>De aangeboden kandidaat heeft ervaring met UX. Dit dient te blijken uit je CV.</p>
  • <p>De aangeboden kandidaat heeft ervaring met de analysetool Siteimprove.Dit dient te blijken uit je CV.</p>
  • <p>De aangeboden kandidaat heeft ervaring met het content management systeem I-prox. Dit dient te blijken uit je CV.</p>

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox