Nationale Politie

Medewerker webcare/community engagement specialist

Nationale Politie

De opdracht­omschrijving

Een levendigd interne community ontstaat niet vanzelf. Het vraagt om een doordachte aanpak die voortbouwt op wat we weten over onze mensen: hun behoeften, hun verhalen en wat hen daadwerkelijk raakt. De webcare/community managementspecialist heeft als opdracht om bij te dragen aan het versterken en professionaliseren van de interne community op het intranet (Blueportaal). Dit doet de specialist door een herkenbare, terugkerende aanpak te ontwikkelen met maandelijkse contentprikkels, gebaseerd op de community managementstrategie. 

Naast de interne communicatie zien we dat het social medialandschap de afgelopen jaren flink is veranderd. Per platform verschuiven het type gesprekken, reacties en aanwezige groepen. Dit geldt met name voor X, maar we zien bijvoorbeeld ook duidelijke verschillen tussen nieuwe platforms zoals BlueSky en TikTok. Daarnaast zien we dat toenemende polarisatie en maatschappelijke onrust die veranderingen verder beïnvloeden, waarbij AI en desinformatie een grote rol kunnen spelen. Ook in het gesprek over de politie zien we duidelijke verschillen tussen de platforms. De afspraken voor de corporate webcare sluiten dus niet altijd aan op de huidige situatie en ontwikkeling van elk platform. Via de landelijke kanalen van de politie moeten we steeds meer inzetten op online reputatiemanagement. Daarnaast zijn er per platform verbeteringen nodig om meer impact te maken in relatie tot het reputatie en vertrouwen van de politieorganisatie. 

De webcaremedewerkers/ community engagement specialist heeft hierin een tweeledige opdracht. Enerzijds betreft dit het dagelijks werken aan het beantwoorden van vragen die worden gesteld via de corporate, korpsbrede social media kanalen. Je beantwoordt vragen over de organisatie, en reageert wanneer nodig op discussies, in nauwe afstemming met de woordvoerders en communicatieadviseurs. Anderzijds zal de kandidaat een onderzoek doen naar de effectiviteit van ons huidige webcarebeleid en protocol op de corporate kanalen. Staan we werkelijk in verbinding met de samenleving? En hoe effectief is dit met de hoeveelheid accounts? Bereiken we de beoogde doelgroepen? Volstaan de huidige webcarestrategiën of moet daar meer differentiatie in? Beide opdrachten dienen uitgevoerd te worden het met oog op/ afgestemd op van de herijking van het social media beleid. 

De webcaremedewerkers/ community engagement specialist voert de opdracht zelfstandig uit. Onderhoudt zelf contacten met de betrokken collega's om de behoefte en best aansluitende wijze van (communicatie)inzet af stemmen. 


Verantwoordelijkheden

Webcare

  • Monitoren en beantwoorden van vragen via corporate, korpsbrede social media kanalen

Community activeren en verbinden

  • Cureren en publiceren van herkenbare content die collega's aanspreekt

Interactie stimuleren

  • Dagelijkse monitoring van community-activiteit op het intranet
  • Reacties faciliteren en dialoog stimuleren

Signalen verzamelen en rapporteren

  • Kwantitatieve data (views, reacties) en kwalitatieve signalen verzamelen

Kijkende naar de inhoud van deze aanvraag en de Wet DBA, leent deze aanvraag zich er niet voor om door een ZZP'er uitgevoerd te worden.

 

Voor deze opdracht is een Betrouwbaarheidsonderzoek (BO) van toepassing. Een positief besluit is een vereiste voor het uitvoeren van deze opdracht. 

 

Let op: Vanaf 1 november wijzigt het diensteverleningsmodel van het DAS naar de Intermediaire Dienstverleners, het is mogelijk dat deze overeenkomst wordt gemigreerd. Meer informatie volgt.


 


De kandidaat heeft als doelstelling om ...

 

Voorbeelden van vraagstukken waar je aan gaat werken en die voor 30-09-2026 moeten zijn opgeleverd zijn: het ontwikkelen van een herkenbare aanpak met maandelijkse contentprikkels voor intranet (BluePortaal), het per kwartaal verzamelen van rapporten over kwantitatieve data en kwalitatieve signalen op de interne community, voert een onderzoek uit over de huidige corporate webcare aanpak i.r.t. de ontwikkelingen van het social media landschap. 


Hoofzakelijk interne contacten, wel extern contact met burgers via corporate, korpsbrede social media kanalen. 


Eis:

De kandidaat heeft minimaal een volledig, volwaardig, afgeronde en erkende hbo bachelor opleiding.

Wens: 

De kandidaat heeft minimaal een volledig, volwaardig, afgeronde en erkende hbo bachelor opleiding.in de richting van communicatie of reputatiemanagement.

 


Eisen:

De kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met externe webcare.

De kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met intern webcare.

De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met contentmanagementsystemen en social media monitor-tools

Wensen: 

De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met de verschillende doelgroepen aanspreken in een gepaste tone of voice/ gepaste benadering. (voorbeelden bespreken tijdens verificatiegesprek) 

Verdieping wens: de kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met contentmanagementsystemen en social media monitor-tools Spotler/Coosto/Obi4wan en/of Viva Engage. 

De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met contentcreatie en/of community management. 

De kandidaat heeft aantoonbare werkerving met het managen en inventarisering van de behoefte via een intranetomgevingen. 


Vakmanschap - Beschikt over en past inhoudelijke kennis en vaardigheden op een adequate wijze in zijn vak toe.

Luisteren - Verzamelt belangrijke informatie uit mondelinge mededelingen. Geeft aandacht en ruimte aan gesprekspartners. Vraagt door en gaat in op reacties.

Sociale vaardigheid - Beweegt zich tactvol en gemakkelijk in contacten met anderen. Is in staat met zijn optreden emoties en de sociale interactie te beïnvloeden.

Overtuigingskracht - Toont gedrag dat er op is gericht om anderen te overtuigen van een bepaald standpunt en instemming te krijgen met bepaalde plannen of ideeën.

Organisatiesensitiveit - Speelt in op interne politiek en is alert op veranderingen binnen de organisatie. Onderkent de invloed en de gevolgen van eigen beslissingen of activiteiten op de andere organisatieonderdelen.

Systeemdenken - Herkent zowel het groter verband als de interne samenhang binnen vraagstukken en is zich bewust van de eigen positie en invloed in dat grotere geheel.

Creativiteit - Bekijkt vraagstukken vanuit verschillende invalshoeken. Komt tot originele, oorspronkelijke en vernieuwende ideeën of oplossingen voor problemen diemet de functie verband houden.

De Eisen

  • Eis 5. De kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met externe webcare. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jjjj t/m mm-jjjj).
  • De Externe is inzetbaar vanaf 01-10-2025 (of indien mogelijk zoveel eerder als de screening akkoord is) tot en met 30-09-2026 voor 36 uur per week. Het contract kan door de Opdrachtgever optioneel worden verlengd. Dit zoals wordt aangegeven in het profiel. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van het kandidaten onderzoek. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de Opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de aanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
  • Eis 2. De door Inschrijver aangeboden kandidaat is gedurende de uitvoering van de gehele Opdracht in loondienst bij Opdrachtnemer / Onderaannemer en geen ZZP’er / ondernemer. Dit is een eis en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. Tevens zijn uitgesloten ondernemers in dienst van een eigen BV. Deze eis blijft van toepassing gedurende de gehele uitvoering van de opdracht. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet kan voldoen aan deze eis, zal dit leiden tot uitsluiting van de Inschrijver.
  • Eis 3. Migratie Door in te schrijven bevestigt u dat u bekend bent met de voorgenomen overstap naar een intermediair model en de gevolgen die heeft voor overeenkomsten met Opdrachtgever en stemt u daarvoor zover nodig en mogelijk mee in. Dit is een eis en moet duidelijk blijven uit uw inschrijving. Het is niet verplicht dit ook terug te laten komen in het CV van de kandidaat. Wanneer ten tijde van inschrijven op deze opdracht niet akkoord wordt gegeven zal dit leiden tot uitsluiting van de aanvraag.
  • Eis 4. De kandidaat heeft minimaal een volledig, volwaardig, afgeronde en erkende hbo bachelor opleiding. Deeltijd opleidingen worden niet als gelijkwaardig gezien. Dit is een eis en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. De kandidaat dient voor het verificatiegesprek het bewijsmiddel te kunnen overleggen. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over het gevraagde diploma beschikt, zal dit leiden tot uitsluiting van de aanvraag.
  • Eis 6. De kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met intern webcare. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jjjj t/m mm-jjjj).
  • Eis 7. De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met contentmanagementsystemen en social media monitor-tools Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jjjj t/m mm-jjjj).
  • Eis 8. Vereiste competenties/vaardigheden: Vakmanschap - Beschikt over en past inhoudelijke kennis en vaardigheden op een adequate wijze in zijn vak toe. Luisteren - Verzamelt belangrijke informatie uit mondelinge mededelingen. Geeft aandacht en ruimte aan gesprekspartners. Vraagt door en gaat in op reacties. Sociale vaardigheid - Beweegt zich tactvol en gemakkelijk in contacten met anderen. Is in staat met zijn optreden emoties en de sociale interactie te beïnvloeden. Overtuigingskracht - Toont gedrag dat er op is gericht om anderen te overtuigen van een bepaald standpunt en instemming te krijgen met bepaalde plannen of ideeën. Organisatiesensitiveit - Speelt in op interne politiek en is alert op veranderingen binnen de organisatie. Onderkent de invloed en de gevolgen van eigen beslissingen of activiteiten op de andere organisatieonderdelen. Systeemdenken - Herkent zowel het groter verband als de interne samenhang binnen vraagstukken en is zich bewust van de eigen positie en invloed in dat grotere geheel. Creativiteit - Bekijkt vraagstukken vanuit verschillende invalshoeken. Komt tot originele, oorspronkelijke en vernieuwende ideeën of oplossingen voor problemen diemet de functie verband houden. Mondelinge- en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid: Maakt feiten, meningen en ideeën aan anderen in begrijpelijk Nederlandse taal mondeling en schriftelijk duidelijk. Bovenstaande competenties, gevraagde werk -en denkniveau en/of vaardigheden hoeven niet in het CV te worden benoemd/uitgeschreven maar dienen middels concrete voorbeelden duidelijk aangetoond te worden tijdens het verificatiegesprek. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over de gevraagde competenties beschikt, zal dit leiden tot het terzijde leggen van de bieding.

De Wensen

  • Wens 1. De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met de verschillende doelgroepen aanspreken in een gepaste tone of voice/ gepaste benadering. (voorbeelden bespreken tijdens verificatiegesprek) Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een inhoudelijke situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt. De toelichting is beknopt, to the point en mag daar waar nodig puntsgewijs. Middels deze toelichting zal de mate van bekwaamheid beoordeeld worden d.m.v. een puntenverdeling. Tevens zal een inhoudelijke verificatie van dit criterium in de interviewfase plaatsvinden. Alleen een verwijzing naar het CV of een algemene motivatie is niet voldoende en zal geen punten genereren. Puntenverdeling: 0/5= Onvoldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 1/5= Matig t.a.v. de overige aanbiedingen 2/5= Voldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 3/5= Ruim voldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 4/5= Goed t.a.v. de overige aanbiedingen 5/5= Uitstekend t.a.v. de overige aanbiedingen
  • Wens 2. Verdieping eis 7: de kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met contentmanagementsystemen en social media monitor-tools Spotler/Coosto/Obi4wan en/of Viva Engage. De werkervaring zoals gevraagd in de wensen moet middels concrete voorbeelden duidelijk zijn in het CV van de kandidaat. Noem het nummer van de wens in het CV en benoem in de toelichting de functie, werkzaamheden, naam van de opdrachtgever(s) en de periode [dd-mm-jjjj] waaruit blijkt dat de kandidaat aan de wens voldoet. Bij het niet duidelijk benoemen zal dit leiden tot geen toekenning van punten. Puntenverdeling: 0/5= De kandidaat voldoet niet aan gevraagde wens. 3/5= De kandidaat heeft ervaring met Spotler en/of Coosto en/of Obi4wan. 5/5= De kandidaat heeft ervaring met Viva Engage.
  • Wens 3. De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met contentcreatie en/of community management. De werkervaring zoals gevraagd in de wensen moet middels concrete voorbeelden duidelijk zijn in het CV van de kandidaat. Noem het nummer van de wens in het CV en benoem in de toelichting de functie, werkzaamheden, naam van de opdrachtgever(s) en de periode [dd-mm-jjjj] waaruit blijkt dat de kandidaat aan de wens voldoet. Bij het niet duidelijk benoemen zal dit leiden tot geen toekenning van punten. Puntenverdeling: 0/5= De kandidaat voldoet niet aan gevraagde wens. 3/5= De kandidaat heeft ervaring met 1 van de 2 gevraagde componenten. 5/5= De kandidaat heeft ervaring met beide gevraagd componenten.
  • Wens 4. De kandidaat heeft minimaal een volledig, volwaardig, afgeronde en erkende hbo bachelor opleiding.in de richting van communicatie of reputatiemanagement. Dit is een wens en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. De kandidaat dient voor het verificatiegesprek het bewijsmiddel te kunnen overleggen. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over het gevraagde diploma/certificaat beschikt, worden geen punten toegekend. Puntenverdeling: 0/5= De kandidaat voldoet niet aan gevraagde wens. 5/5= De kandidaat voldoet aan gevraagde wens.
  • Wens 5. De kandidaat heeft aantoonbare werkerving met het managen en inventarisering van de behoefte via een intranetomgevingen. Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een inhoudelijke situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt. De toelichting is beknopt, to the point en mag daar waar nodig puntsgewijs. Middels deze toelichting zal de mate van bekwaamheid beoordeeld worden d.m.v. een puntenverdeling. Tevens zal een inhoudelijke verificatie van dit criterium in de interviewfase plaatsvinden. Alleen een verwijzing naar het CV of een algemene motivatie is niet voldoende en zal geen punten genereren. Puntenverdeling: 0/5= De kandidaat voldoet niet aan gevraagde wens. 5/5= De kandidaat voldoet aan gevraagde wens.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
30 juli 2025 om 06:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox