Introductie
Ter tijdelijke versterking van twee projectteams zoekt Waternet een Manager Projectbeheersing. De Manager Projectbeheersing helpt om onze projecten beheerst en voorspelbaar naar een succesvol einde te brengen, en daarnaast -middels werk in de projecten- een bijdrage levert aan producten, processen en kaders voor een aantal werkvelden binnen de vakgroep projectbeheersing.
Werkzaamheden
De werkzaamheden richten zich op de projectbeheersingstaken binnen het IPM-samenwerkingsmodel. De Manager Projectbeheersing:
- heeft een centrale rol in het projectteam en zorgt voor de onderlinge verbinding.
- heeft een actieve rol bij het verzamelen, beoordelen, informeren en rappelleren met betrekking tot alle GROSTIK (Geld, Risico, Organisatie, Scope, Tijd, Informatie en Kwaliteit) aspecten van de projecten.
- neemt deel aan het periodieke IPM projectteamoverleg en de voortgang- en rapportagegesprekken met de opdrachtgever(s).
- heeft een aanjagende rol binnen het team om ongewenste gebeurtenissen te beheersen, die invloed kunnen hebben op het behalen van de projectdoelen. Dit realiseert hij/zij door op een proactieve werkwijze om te gaan met onzekerheden. Omgaan met onzekerheden betekent soms risico’s beperken, soms iets gewoon helemaal anders doen, en niet zelden ook gewoon risico’s nemen. Maar dan wel bewust overwogen waarbij er expliciet over gesproken is. Risicomanagement en daarbij risico gestuurde projectbeheersing is een hulpmiddel bij het effectief en efficiënt omgaan met onzekerheden om onze doelen te bereiken, tijdens de gehele doorlooptijd van het project.
- zorgt voor periodieke, transparante en betrouwbare informatievoorziening van alle relevante ontwikkelingen tijdens het project naar de opdrachtgever(s) zodat deze tijdig geïnformeerd zijn en de mogelijkheid hebben om adequaat te sturen op deze, voor het project van belang zijnde, projectonderdelen.
- adviseert de projectmanager (en eventuele andere IPM-rolhouders) over de opzet, kwaliteit en werking van het kwaliteitsmanagementsysteem.
- ziet toe op de naleving van afgesproken procedures en werkafspraken, draagt verbetervoorstellen aan en neemt een voortrekkersrol in om deze te implementeren.
- is in staat projectsturing te organiseren voor meerdere projecten tegelijkertijd.
- heeft een aanjagende rol om voor enkele werkvelden binnen projectbeheersing (bv. planningsmanagement of kostenmanagement) handreikingen op te (laten) stellen en deze als werkwijze te borgen binnen projectteams.
- is aanspreekpunt / sparringpartner voor teamleider en senior adviseurs projectbeheersing voor ontwikkeling van het vakgebied projectbeheersing.